Po třech letech se Jihlava loučí se sdíleným koly Nextbike. Od 1. dubna budou v ulicích jezdit bicykly Freebike, prvních patnáct minut zdarma zůstane, lidem ale budou nově muset stačit tři převody.
Primátor Petr Ryška (ODS + KDU-ČSL) přiznal, že ho překvapil už jen zájem firmy Freebike o Jihlavu. Dosud totiž tato sdílená kola jezdí především v zahraničí, česká města jsou záležitostí společností Nextbike a Rekola.
Nabídka vítězného uchazeče pak byla jednoznačně nejlepší, za sto kol měla dát Jihlava něco přes milion, tedy skoro polovinu částky, kterou platila dosud. I když bude kol více a přibudou elektrokola, stále bude nová cena nižší než ta dosavadní.
Převodů tam bude méně, ale pro pohyb cyklisty po městě by měly stačit.
Kol má totiž nově být 140 s možností navýšit počet o dalších dvaačtyřicet. „Uživatelé si budou muset změnit aplikaci a znova se zaregistrovat, chtěli bychom to vyvážit bonusem navíc. Bude to vyšší počet kol a zavedeme možnost půjčování elektrokol,“ vysvětlil náměstek primátora Petr Piáček (ODS + KDU-ČSL).
Elektrokol může být přitom až dvacet, v začátku by jich mohla být ve městě desítka. Jízda na nich se ale bude platit od začátku, prvních patnáct minut zdarma bude jen na konvenčních kolech. Cena by měla být koruna za minutu, ještě o tom ale bude radnice s firmou jednat.
Nová kola pak budou mít pouze tři rychlosti, Nextbike nabízel osm. „Převodů tam bude méně, ale pro pohyb cyklisty po městě by měly stačit. Nebude to možná tak luxusní, ale bude to dostatečné,“ usoudil Ryška.
Sdílená kola budou pokračovat také v Třebíči, kde radnice naopak požadovala sedm stupňů. Kvůli tomu podala firma Freebike podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Provozovat v Třebíči kola s třístupňovou mechanikou je jít naprosto proti logice a důvodům, proč jsme systém sdílených kol ve městě zavedli. A také návratem do osmdesátých let minulého století,“ reagoval starosta Pavel Pacal (STAN) s tím, že všechny cesty z centra jsou do kopce.
Téměř pět tisíc registrovaných uživatelů za dva roky udělalo zhruba sedmdesát tisíc výpůjček. „Ze statistik je také zřejmé, že lidé využívají sdílená kola k jízdám na autobusové a vlakové nádraží, k nákupním centrům, do škol, sídel firem a do sídlišť, ale také na kroužky do Domu dětí a mládeže,“ dodala mluvčí města Irini Martakidisová.
Sdílená kola se před pár dny vrátila také do Žďáru nad Sázavou, tam vyhrála pro další tři roky společnost Rekola s cenou 3,5 milionu celkem, tři sta tisíc za tři roky zaplatí Polnička, obec nedaleko okresního města. Loni si v prvním roce sdílená kola ve Žďáru nad Sázavou zkusilo téměř šest tisíc lidí, dohromady zaznamenala radnice šedesát tisíc jízd.
Letos bude ve Žďáru sedmdesát klasických kol, dvacet elektrokol a nově také osm kol určených pro Polničku. Ta se letos poprvé zapojila do projektu, a díky spolupráci s obcí zde vznikla dvě nová stanoviště u úřadu a autobusové zastávky. Ve Žďáru je pak zdarma první půlhodina, elektrokola se také platí od začátku a minuta stojí korunu padesát.
Padesát sdílených kol mají možnost využívat i lidé v Pelhřimově, prvních patnáct minut zůstává zdarma, poté se platí 25 korun za každou půlhodinu. Míst, kde lze kola parkovat, je ve městě dvacet. Z okresních měst tak sdílená kola paradoxně nejsou jen v Havlíčkově Brodě, kde je starosta Zbyněk Stejskal (ODS) velkým propagátorem cyklodopravy.
Nicméně i na sdíleném kole je pořeba myslet na předpisy. „Všichni cyklisté by měli pamatovat, že i jízda na sdíleném kole se řídí pravidly silničního provozu. Klíčová je ohleduplnost vůči ostatním účastníkům silničního provozu i chodcům,“ uzavřela mluvčí žďárské radnice Blanka Sobolová.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.