Počasí dnes19 °C, zítra15 °C
Čtvrtek 2. května 2024  |  Svátek má Zikmund
Bez reklam

FOTO: Je to 114 let ode dne, kdy Jihlavou projela první tramvaj. Trať tehdy spojovala centrum s nádražím

26. srpen 1909. Velký den pro Jihlavu, který si určitě připomínají všichni příznivci městské hromadné dopravy (MHD). Před 114 lety se totiž první cestující v krajském městě Vysočiny svezli tramvají. Městem tehdy vedla jediná trať, která spojovala centrum města se vzdáleným nádražím.

Začátek již v roce 1904

Na začátek je třeba zmínit, že vůbec první úvahy o zřízení nějakého veřejného dopravního prostředku mezi nádražím a centrem města se v Jihlavě objevily již v roce 1904. V této době zde byla městská doprava nedostačující, provozovány byly fiakry a později i omnibusy s kapacitou šest až patnáct osob. Ty však zajišťovali hoteliéři a jednalo se jen o dopravu k jejich hotelům.

Dobová tramvajová jízdenka, zdroj: Petr Šána
Královské město Jihlava bylo v době plánování tramvajové dopravy osmým největším městem české Koruny. Podle údajů z roku 1899 měla Jihlava 24 600 obyvatel. 

Důležitým mezníkem bylo září 1906, kdy padlo definitivní rozhodnutí o tom, že v Jihlavě začne výstavba tramvajové trati o rozchodu 1000 mm. Zpočátku byla trať tramvaje zamýšlena jako spojka obou nádražních budov v Jihlavě, část své cesty měla dokonce urazit po vlakových kolejích transverzálky přes viadukt. K tomu ale nakonec nedošlo a vznikla pouze jediná trať. Ta byla postavená v roce 1909 a vedla ze Severozápadního nádraží (dnešní Hlavní nádraží) na Hlavní náměstí (dnes Masarykovo).

První vůz vyjel chviličku po poledni 

Stavební práce začaly v roce 1908, slavnostní otevření trati se pak konalo 26. srpna roku 1909, první vůz vyjel ve 12:08, a to i přestože potřebná koncese byla vydána až 15. září. Jednokolejná trať se třemi výhybnami, vycházející z dnešního Masarykova náměstí a pokračující po Komenského ulici, přes náměstí Svobody a dále po Havlíčkově ulici až k nádraží, byla dlouhá přibližně 2,7 kilometrů, šlo tak po Českém Těšíně a Mariánských Lázních o třetí nejmenší tramvajový provoz na území Česka.

Nejvyšší výškový rozdíl tramvajová trať překonávala v táhlém kopci k Josefsplatzu (dnešnímu náměstí Svobody), kde sklon činil 77,66 ‰.

Pokud cestující nastoupil do tramvaje na první zastávce a chtěl jet na konečnou, pak mu cesta trvala 14 minut. Po celou dobu existence zůstala jihlavská trať beze změn, avšak v období jejího postupného konce ve čtyřicátých letech se objevilo několik návrhů na její rozšíření do Bedřichova a k městskému nádraží transverzální dráhy včetně využití železniční tratě do Kostelce.

Tramvaje nahradí trolejbusy 

Jihlavská tramvajová linka prošla několika drobnými úpravami, třeba se měnil počet zastávek a výhyben. Dalším mezníkem byla druhá světová válka, kdy padlo rozhodnutí o tom, že tramvaje v Jihlavě jsou zastaralé a nevyhovující a přišlo se s tím, že tramvaje nahradí trolejbusy.

Tramvajová trať tak byla nejdříve zkrácena, konkrétně byl v roce 1947 zrušen úsek od jatek k nádraží. Kvůli výstavbě trolejbusové dráhy byl na zbytku tramvajové trati provoz zastaven někdy v létě 1948, přesné datum však není známo. Podle některých zdrojů odjela poslední tramvaj z náměstí 12. listopadu 1948. 19. prosince 1948 pak vyjely do města poprvé trolejbusy.

Tramvajový vůz v horní části Masarykova náměstí, zdroj: Petr Šána 

Kolejnice jako připomínka tramvají 

To, že po Jihlavy jezdily tramvaje, nám může připomenout pamětní kolejnice, která se nachází v místě bývalé vozovny v Havlíčkově ulici. Kolejnici dnes najdeme nedaleko mostu U Jánů po cestě na hlavní vlakové nádraží. Tato připomínka se na mostě nachází od roku 2012 a je vyrobena z použitých brněnských žlábkových kolejnic. „Dalo by se ale určitě udělat i víc, pokud by město chtělo. Kolejnici bych spíše umístil na Masarykovo náměstí, kam přijde více turistů. A také mohla sloužit jako podklad pro případný vůz historické tramvaje, který by tam mohl být občas nebo i nastálo přivezen," zmínil pro idnes.cz Luděk Bohuňovský z jihlavského Sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů.

Jihlavský vagón nalezený na Opavsku, zdroj: Petr Šána

Trolejbusy označené písmeny? Naprostá rarita

Vzhledem k tomu, že demontáž tramvajového trolejového vedení v Jihlavě nějakou dobu trvala, nemohl být trolejbusový provoz zahájen ihned po ukončení toho tramvajového. První trolejbus v Jihlavě tak vyjel v již zmíněném termínu – tedy 19. prosince 1948, v mezidobí byl provoz zajišťován pomocí autobusů, včetně jednoho zapůjčeného z brněnského dopravního podniku. Provozovatelem trolejbusové sítě však překvapivě nebylo město, ale podnik Západomoravské elektrárny.

Trolejbusy v Jihlavě slaví výročí, první do ulic vyjel před 73 lety. Připomeňte si některé modely na dobových fotkách

Stejně jako v jiných městech tehdejšího Československa, také v Jihlavě byl na konci 40. let 20. století zrušen tramvajový provoz a nahrazen provozem trolejbusovým. První trolejbusy vyjely do ulic Jihlavy 19. prosince 1948 a první linka v podstatě...

První trať byla v podstatě souběžná s tramvajovou, vedla od hlavního nádraží Havlíčkovou ulicí na náměstí Svobody a dále na Masarykovo náměstí. 27. února 1951 byla zprovozněna další linka, a to po městském okruhu – od Tesly' kolem staré nemocnice, ulicemi Tolstého a 17. listopadu na Štefánikovo náměstí, a dále Žižkovou ulicí do ulice Benešovy a na náměstí. Současně byla také zprovozněna i jednostopá trať vedoucí Jiráskovou ulicí do čtvrti Staré Hory, obě tratě byly postaveny už dříve. Právě v této době se zavedlo označení trolejbusových linek písmeny, dnes se v ČR jedná o naprostou výjimku.

Hodnocení článku je 96 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Se souhlasem Petra Šány | Zdroj Petr Šána, iglau.cz, idnes.cz, wikipedia

Štítky doprava, výročí, tramvaj, historie, MHD, 1909, Jihlava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

FOTO: Je to 114 let ode dne, kdy Jihlavou projela první tramvaj. Trať tehdy spojovala centrum s nádražím | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.