Počasí dnes3 °C, zítra7 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Trolejbusy v Jihlavě slaví výročí, první do ulic vyjel před 73 lety. Připomeňte si některé modely na dobových fotkách

Stejně jako v jiných městech tehdejšího Československa, také v Jihlavě byl na konci 40. let 20. století zrušen tramvajový provoz a nahrazen provozem trolejbusovým. První trolejbusy vyjely do ulic Jihlavy 19. prosince 1948 a první linka v podstatě kopírovala trasu původní tramvaje.

Vzhledem k tomu, že demontáž tramvajového trolejového vedení nějakou dobu trvala, nemohl být trolejbusový provoz zahájen ihned po ukončení toho tramvajového. První trolejbus v Jihlavě tak vyjel v již zmíněném termínu – tedy 19. prosince 1948, v mezidobí byl provoz zajišťován pomocí autobusů, včetně jednoho zapůjčeného z brněnského dopravního podniku. Provozovatelem trolejbusové sítě však překvapivě nebylo město, ale podnik Západomoravské elektrárny.

Trolejbus 14Tr v městském nátěru podjíždí železniční trať v Havlíčkově ulici, rok 2002

Trolejbusy označené písmeny? Naprostá rarita

První trať byla v podstatě souběžná s tramvajovou, vedla od hlavního nádraží Havlíčkovou ulicí na náměstí Svobody a dále na Masarykovo náměstí. 27. února 1951 byla zprovozněna další linka, a to po městském okruhu – od Tesly' kolem staré nemocnice, ulicemi Tolstého a 17. listopadu na Štefánikovo náměstí, a dále Žižkovou ulicí do ulice Benešovy a na náměstí. Současně byla také zprovozněna i jednostopá trať vedoucí Jiráskovou ulicí do čtvrti Staré Hory, obě tratě byly postaveny už dříve. Právě v této době se zavedlo označení trolejbusových linek písmeny, dnes se v ČR jedná o naprostou výjimku.

Vozový park
Pro zahájení provozu bylo do Jihlavy dodáno celkem šest kooperačních trolejbusů Vetra-ČKD. V první polovině 50. let je následovalo 9 vozů Škoda 7Tr. Vzhledově téměř stejné trolejbusy Škoda 8Tr jezdily v Jihlavě od druhé poloviny 50. let (6 kusů + 2 ojeté). Od roku 1963 pak byly dodávány legendární vozy Škoda 9Tr, kterých zde jezdilo celkem 46 (z toho tři ojeté z Českých Budějovic). Vozy tohoto typu tu dojezdily 30. května 1997; Jihlava se tak stala posledním městem v bývalém Československu, kde byly tyto trolejbusy v pravidelném osobním provozu.

Dnes má jihlavský dopravní podnik 42 autobusů s průměrným stářím 8,5 let a 39 trolejbusů, které jsou staré průměrně 8,4 let.

Trolejbusová doprava však záhy zaznamenala prudký rozvoj v podobě výstavby dalších tratí do všech částí města. A tak se již po pěti letech mohli cestující svézt na „Slunce“, do Starých Hor nebo k nemocnici a hřbitovu. V roce 1965 přibyla další trať do Handlových Dvorů, která byla o osm let později prodloužena po nové okružní komunikaci přes právě vznikající sídliště Březinky.

Záhy však přišel „trolejbusový holocaust“, tedy období, kdy dochází k odklonu od trolejbusové dopravy a její náhradě autobusy. Bylo rozhodnuto o zrušení všech trolejbusových provozů v tehdejším Československu, vyjma lázeňských měst Mariánské Lázně a Teplice. Trolejbusy tedy měly být zrušeny i v Jihlavě. Naštěstí v té době probíhala ve městě rozsáhlá výluka trolejbusových tratí, kdy byl provoz na hlavní trati k nádraží zajišťován autobusy a ukázalo se, že autobusy nejsou v jihlavském velmi kopcovitém terénu schopné trolejbusy plnohodnotně nahradit. A tak byl termín konečného rušení odkládán tak dlouho, až se trolejbusy v druhé polovině 80. let opět dostaly do módy a tím pádem byly zachráněny.

Zrušení trasy v „Benešce"

V té době byla také zahájena stavba nové trati, a to údolím řeky Jihlavy, které bylo tehdy pusté, dnes plné supermarketů. Trasa vedla ke vznikající továrně Motorpal. Po její dostavbě byla trolejbusová síť historicky nejrozsáhlejší. V roce 1993 však byla zrušena - původně dočasně, později však trvale- trať ulicí Benešovou v centru města, kde je dnes pěší zóna. Tato trať se také stala historicky jedinou tratí, která byla v Jihlavě zrušena bez náhrady. Tento krok bývá často hodnocen jako chybný, protože se tím, podle jeho kritiků, zhoršila obslužnost celé západní části města a ulice Křížová nemá objízdnou trasu, čímž v případě jakékoliv mimořádnosti MHD kolabuje. V roce 2000 byl otevřen úsek vedoucí ulicí S. K. Neumanna ze Starých Hor do Horního Kosova. Zároveň byla odpojena již nepotřebná smyčka ve Starých Horách.

FOTO, VIDEO: První jízda parciálním trolejbusem. Po skoro 30 letech zajel i do Benešky

Před 111 lety vyjela do jihlavských ulic první tramvaj. Tím tedy odstartovala městská hromadná doprava v Jihlavě. Dopravní podnik města Jihlavy (DMPJ) si k tomuto významnému výročí nadělil zajímavý dárek – sedmičku nových takzvaných parciálních...

Nejnovější trolejbusovou tratí je úsek v prodloužení ulice Vrchlického od nemocnice do Horního Kosova. Práce na její stavbě, která byla slibována od roku 2009, se rozběhly v září 2017.K jejímu zprovoznění došlo 1. prosince 2017, kdy byla také obnovena smyčka Staré Hory, nově nazvaná Na Dolech. V dubnu 2018 byla, v souvislosti s uzavřením Brněnského mostu během jeho rekonstrukce, obnovena smyčka Handlovy Dvory a smyčka na Masarykově náměstí, která je trvale užívaná také linkou E.

Trolejbus Škoda 9Tr na lince A přejíždí starý most přes řeku Jihlavu v roce 1970

Od 19. září 2020 začaly jezdit vybrané spoje linky C až do zastávky Kaufland, kde je konečná. Z důvodu chybějícího odbočení trolejového vedení na kruhovém objezdu u Kauflandu jsou využívány trakční akumulátory vozů Škoda 32Tr SOR.

V listopadu 2021 byla zahájena stavba skoro šestikilometrové trati přes Bedřichov do průmyslové zóny v Pávově, přičemž první projekt pro tuto trať pocházel z roku 1985. Dokončena má být do listopadu 2022 a po jejím zprovoznění mají být po ní vedeny nové linky G a H.

Stavba trolejí na Bedřichov a průmyslové zońy začala. Přinese nové linky G a H a veřejné osvětlení

Stavba nových trolejí na Bedřichov a do průmyslové zóny Jihlava - sever oficiálně začala, a to poklepáním základního kamene. Město Jihlava za ni zaplatí bezmála 130 milionů korun.

Pro zahájení provozu bylo do Jihlavy dodáno celkem šest kooperačních trolejbusů Vetra-ČKD. V první polovině 50. let je následovalo 9 vozů Škoda 7Tr. Vzhledově téměř stejné trolejbusy Škoda 8Tr jezdily v Jihlavě od druhé poloviny 50. let (6 kusů + 2 ojeté). Od roku 1963 pak byly dodávány legendární vozy Škoda 9Tr, kterých zde jezdilo celkem 46 (z toho tři ojeté z Českých Budějovic). Vozy tohoto typu tu dojezdily 30. května 1997; Jihlava se tak stala posledním městem v bývalém Československu, kde byly tyto trolejbusy v pravidelném osobním provozu. Dnes má jihlavský dopravní podnik 42 autobusů s průměrným stářím 8,5 let a 39 trolejbusů, které jsou staré průměrně 8,4 let.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto DPMJ, Společnost pro veřejnou dopravu | Zdroj wikipedia, Společnost pro veřejnou dopravu, DPMJ

Štítky trolejbus, MHD, výročí, doprava, Jihlava, Československo, Stará hora, nemocnice, Škoda 9Tr, Kaufland, Dopravní podnik města Brna, Západomoravské elektrárny, Kosovo, České Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.

Trolejbusy v Jihlavě slaví výročí, první do ulic vyjel před 73 lety. Připomeňte si některé modely na dobových fotkách | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.