Stejně jako v jiných městech tehdejšího Československa, také v Jihlavě byl na konci 40. let 20. století zrušen tramvajový provoz a nahrazen provozem trolejbusovým. První trolejbusy vyjely do ulic Jihlavy 19. prosince 1948 a první linka v podstatě kopírovala trasu původní tramvaje.
Vzhledem k tomu, že demontáž tramvajového trolejového vedení nějakou dobu trvala, nemohl být trolejbusový provoz zahájen ihned po ukončení toho tramvajového. První trolejbus v Jihlavě tak vyjel v již zmíněném termínu – tedy 19. prosince 1948, v mezidobí byl provoz zajišťován pomocí autobusů, včetně jednoho zapůjčeného z brněnského dopravního podniku. Provozovatelem trolejbusové sítě však překvapivě nebylo město, ale podnik Západomoravské elektrárny.
První trať byla v podstatě souběžná s tramvajovou, vedla od hlavního nádraží Havlíčkovou ulicí na náměstí Svobody a dále na Masarykovo náměstí. 27. února 1951 byla zprovozněna další linka, a to po městském okruhu – od Tesly' kolem staré nemocnice, ulicemi Tolstého a 17. listopadu na Štefánikovo náměstí, a dále Žižkovou ulicí do ulice Benešovy a na náměstí. Současně byla také zprovozněna i jednostopá trať vedoucí Jiráskovou ulicí do čtvrti Staré Hory, obě tratě byly postaveny už dříve. Právě v této době se zavedlo označení trolejbusových linek písmeny, dnes se v ČR jedná o naprostou výjimku.
Trolejbusová doprava však záhy zaznamenala prudký rozvoj v podobě výstavby dalších tratí do všech částí města. A tak se již po pěti letech mohli cestující svézt na „Slunce“, do Starých Hor nebo k nemocnici a hřbitovu. V roce 1965 přibyla další trať do Handlových Dvorů, která byla o osm let později prodloužena po nové okružní komunikaci přes právě vznikající sídliště Březinky.
Záhy však přišel „trolejbusový holocaust“, tedy období, kdy dochází k odklonu od trolejbusové dopravy a její náhradě autobusy. Bylo rozhodnuto o zrušení všech trolejbusových provozů v tehdejším Československu, vyjma lázeňských měst Mariánské Lázně a Teplice. Trolejbusy tedy měly být zrušeny i v Jihlavě. Naštěstí v té době probíhala ve městě rozsáhlá výluka trolejbusových tratí, kdy byl provoz na hlavní trati k nádraží zajišťován autobusy a ukázalo se, že autobusy nejsou v jihlavském velmi kopcovitém terénu schopné trolejbusy plnohodnotně nahradit. A tak byl termín konečného rušení odkládán tak dlouho, až se trolejbusy v druhé polovině 80. let opět dostaly do módy a tím pádem byly zachráněny.
V té době byla také zahájena stavba nové trati, a to údolím řeky Jihlavy, které bylo tehdy pusté, dnes plné supermarketů. Trasa vedla ke vznikající továrně Motorpal. Po její dostavbě byla trolejbusová síť historicky nejrozsáhlejší. V roce 1993 však byla zrušena - původně dočasně, později však trvale- trať ulicí Benešovou v centru města, kde je dnes pěší zóna. Tato trať se také stala historicky jedinou tratí, která byla v Jihlavě zrušena bez náhrady. Tento krok bývá často hodnocen jako chybný, protože se tím, podle jeho kritiků, zhoršila obslužnost celé západní části města a ulice Křížová nemá objízdnou trasu, čímž v případě jakékoliv mimořádnosti MHD kolabuje. V roce 2000 byl otevřen úsek vedoucí ulicí S. K. Neumanna ze Starých Hor do Horního Kosova. Zároveň byla odpojena již nepotřebná smyčka ve Starých Horách.
Úterý, 8. září 2020, 19:35
Před 111 lety vyjela do jihlavských ulic první tramvaj. Tím tedy odstartovala městská hromadná doprava v Jihlavě. Dopravní podnik města Jihlavy (DMPJ) si k tomuto významnému výročí nadělil zajímavý dárek – sedmičku nových takzvaných parciálních...
Nejnovější trolejbusovou tratí je úsek v prodloužení ulice Vrchlického od nemocnice do Horního Kosova. Práce na její stavbě, která byla slibována od roku 2009, se rozběhly v září 2017.K jejímu zprovoznění došlo 1. prosince 2017, kdy byla také obnovena smyčka Staré Hory, nově nazvaná Na Dolech. V dubnu 2018 byla, v souvislosti s uzavřením Brněnského mostu během jeho rekonstrukce, obnovena smyčka Handlovy Dvory a smyčka na Masarykově náměstí, která je trvale užívaná také linkou E.
Od 19. září 2020 začaly jezdit vybrané spoje linky C až do zastávky Kaufland, kde je konečná. Z důvodu chybějícího odbočení trolejového vedení na kruhovém objezdu u Kauflandu jsou využívány trakční akumulátory vozů Škoda 32Tr SOR.
V listopadu 2021 byla zahájena stavba skoro šestikilometrové trati přes Bedřichov do průmyslové zóny v Pávově, přičemž první projekt pro tuto trať pocházel z roku 1985. Dokončena má být do listopadu 2022 a po jejím zprovoznění mají být po ní vedeny nové linky G a H.
Úterý, 16. listopadu 2021, 20:05
Stavba nových trolejí na Bedřichov a do průmyslové zóny Jihlava - sever oficiálně začala, a to poklepáním základního kamene. Město Jihlava za ni zaplatí bezmála 130 milionů korun.
Pro zahájení provozu bylo do Jihlavy dodáno celkem šest kooperačních trolejbusů Vetra-ČKD. V první polovině 50. let je následovalo 9 vozů Škoda 7Tr. Vzhledově téměř stejné trolejbusy Škoda 8Tr jezdily v Jihlavě od druhé poloviny 50. let (6 kusů + 2 ojeté). Od roku 1963 pak byly dodávány legendární vozy Škoda 9Tr, kterých zde jezdilo celkem 46 (z toho tři ojeté z Českých Budějovic). Vozy tohoto typu tu dojezdily 30. května 1997; Jihlava se tak stala posledním městem v bývalém Československu, kde byly tyto trolejbusy v pravidelném osobním provozu. Dnes má jihlavský dopravní podnik 42 autobusů s průměrným stářím 8,5 let a 39 trolejbusů, které jsou staré průměrně 8,4 let.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.