Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Z Prahy do Jihlavy za 45 minut? Vysočina žádá vysokorychlostní železnici s terminálem v Jihlavě

Kraj Vysočina požaduje, aby stát při plánování vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem (VRT) počítal s terminálem v Jihlavě. Radní kraje dnes projednali dvě možné varianty vedení nové železnice přes území kraje. S napojením krajského města Jihlavy počítá jen jedna z nich, a tu bude kraj prosazovat i u vlády. Novinářům to řekl náměstek hejtmana Vladimír Novotný (ČSSD). Jihlavské zastupitelstvo projedná výstupy studie proveditelnosti tratě v pondělí.

Radní kraje podle náměstka trvají na tom, aby byla vybrána varianta vysokorychlostní tratě s připojením Jihlavy, což sdělí vládě a jejím poradním orgánům. „Vlastně to deklarujeme celou dobu, co se o VRT bavíme," řekl Vladimír Novotný.

Vedení vysokorychlostní tratě už je podle podkladů kraje na Vysočině stanoveno na jedné straně od hranic kraje do Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku a na druhé straně směrem od Měřína na Žďársku na Brno. Ve zbylém území prověřuje zpracovatel studie proveditelnosti dvě různé varianty trasy. Napojení běžných tratí u Jihlavy umožňuje jen jedna.

Tato varianta s označením SK4 podle webu Jihlavy prochází okolo města v souběhu s dálnicí D1. Terminál tratě by pak vznikl v jihlavské části Pávov, mezi firmou Bosch Diesel a D1. Zastavovaly by tam přímé vlaky mezi Prahou a Brnem. Vybrané vlaky by z vysokorychlostní tratě sjížděly a pokračovaly dál po běžných tratích.

O stavbě se mluví už od 90. let

„Pro budoucí rozvoj Jihlavy v příštích desítkách let je zcela klíčové, aby byla VRT trasována přes území města," stojí v podkladech pro jihlavské městské zastupitelstvo. Předkladatelem bude radní pro dopravu Jaroslav Vymazal (ODS). Podle radnice je toto nové železniční propojení důležité i pro fungování centrálního dopravního terminálu, jehož stavbu chystá Jihlava v místě městského vlakového nádraží spolu se Správou železnic.

Vysokorychlostní tratě by měly navýšit kapacity současné železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O jejich stavbě se v Česku hovoří od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech.

Z Prahy do Brna by měly vysokorychlostní vlaky dojet za hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se tak lidé po nové trati dostali vlakem za 45 minut, uvedla na webu Správa železnic. Cesta vlakem z Prahy do Jihlavy teď trvá více než dvě hodiny.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky železnice, správa, trať, stavby, Vysočina, Jihlava, Praha, Kraj Vysočina, Brno, Vladimír Novotný, ČSSD, Správa železniční dopravní cesty, Jaroslav Vymazal, Robert Bosch GmbH

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Z Prahy do Jihlavy za 45 minut? Vysočina žádá vysokorychlostní železnici s terminálem v Jihlavě | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.