Přesně pet měsíců mají lidé v krajské Jihlavě možnost pro pohyb po městě využít sdílená kola neboli bikesharing. Redakce Drbny zjišťovala, jestli je i nadále, ve srovnání s prvními testovacími týdny, o kola zájem a také, jak to bude s koly v zimním období.
„Přes úvodní dva měsíce provozu, kde jsme dosahovali standardně na 400 výpůjček denně s rekordy přes 500, jsme se v průběhu dalších měsíců dostali na standardní průměr 245 výpůjček za den. I toto číslo je ale výborné. Vyšší čísla na startu přisuzujeme úvodnímu nadšení z nové služby ve městě. Stále se nám každé kolo vypůjčí nejméně 2x denně, což je výborný výkon," zhodnotil redakci Drbny prvních pět měsíců Dan Rambousek z firmy Nextbike, ktera bikesharing v Jihlavě poskytuje.
Lidé v Jihlavě mohou aktuálně využít celkem 112 kol, ta je možno nechat či vyzvednout na zhruba padesáti stanovištích. Zájemci, kteří si v Jihlavě vypůjčí modré sdílené kolo, na něm mohou jet prvních 15 minut zdarma. Další čas strávený na kole je již zpoplatněný dle ceníku. Zmíněný patnáctiminutový interval, který je zdarma, je cyklisty nejvíc oblíbený, protože podje našeho zjištění 90,7 % všech výpůjček je do 15 minut.
Stanovištěm, kde lidé na sdílená kola nejčastěji nastupují a vystupují, je jihlavské gymnázium, magistrát, dále pak dolní Masarykovo náměstí, nemocnice, Náměstí Svobody - obchodní akademie.
„Máme velkou radost, že se sdílená kola v Jihlavě chytila takzvaně na první dobrou. Těší nás velký zájem, který dokládají jednak čísla a jednak radost vyzařující ze samotných uživatelů. Město tak přispělo k zvýšení mikromobility, která zlepšuje udržitelnost městské mobility a současně do města přináší příjemné oživení. Vzhledem k tomu, že registrujeme požadavky na další stanoviště, tak by se do systému měla přidat další kola, čímž by se současně zvýšil komfort této služby," hodnotí radní pro dopravu Jaroslav Vymazal.
Součástí smlouvy s poskytovatelem služby sdílených kol, již zmínenou firmou Nextbike, je však počet poskytnutých kol, proto by se navýšení muselo řešit formou dodatku a navýšením poplatku za službu. „To bude řešit v příštím roce až nové zastupitelstvo. Podle statistik firmy Nextbike by v Jihlavě našlo uplatnění klidně i 200 a více kol. Zároveň by to umožnilo rozšířit síť stanic i do nových lokalit," dodal ke statistice mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk.
Nabízená sdílená kola jsou ve městě pravidelně servisována a vypadá to, že uživatelé kol v Jihlavě jsou poměrně opatrní a záměrně kola neničí. „Nepotýkáme se se zásadním vandalismem na kolech. Běžná údržba je samozřejmostí. Doposud jsme žádné kolo nestahovali z provozu. Zatím nejvážnější poškození byla ohnutá vidlice způsobená silným nárazem, to bylo vyřešeno výměnou vidlice," popsal Daněk. Ten doplnil, že se doteď nesetkali se situací, že by modré sdílené kolo někdo ukradl.
„Jihlaváci jsou zatím velmi vzorní. Při případné krádeži jsme však schopni díky GPS kolo snadno dohledat, ale v Jihlavě jsme doposud nic takového řešit nemuseli," dodal.
Před námi je zimní období, to však nemusí trápit ty, kteří chtějí i v zimních měsících jezdit na kole. „Kol v zimním období bude stejný počet. Jedná se o pilotní projekt na jeden rok, který má otestovat zájem uživatelů i v zimních měsících, aby noví zastupitelé mohli rozhodnout o dalším nastavení této služby ve výběrovém řízení pro následné období," zodpověděl radní Vymazal na otázku, co bude se sdílenými koly v zimě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.