Už třetí měsíc mají lidé v Jihlavě možnost využívat takzvaný bikesharing neboli vypůjčit si sdílené kolo. Jak se v praxi ukazuje, jejich špatné zaparkování může být nebezpečnou překážkou pro handicapované.
To potvrzuje například Ladislav Limberk, který kvůli zelenému zákalu nevidí od svých 16 let. „Když zrychlím, tak se mi stane, že do tohoto kola nebo něčeho podobného trochu narazím," svěřil se Ladislav Limberk. Nejen pro něj může být nebezpečnou překážkou na chodníku třeba i špatně postavená popelnice před domem na chodníku, nevhodně umístěný reklamní poutač před vchodem do provozovny a podobně.
Jak v tiskové zprávě upozornil jihlavský radní David Beke, každý, kdo si půjčuje sdílené kolo, by měl přemýšlet o tom, kam ho vrací. „Protože pár metrů může být rozhodující o tom, zda pak taková překážka může ublížit například nevidomým lidem nebo zda projede vozíčkář," dodává David Beke.
Stanoviště sdílených kol jsou koncipována tak, aby nikde na chodníku nepřekážela. Je však důležité, aby je uživatelé správně zaparkovali, což potvrzuje jejich několikatýdenní zkušební provoz v krajské Jihlavě.
Jihlavští vozíčkáři stejně jako organizace pro nevidomé nyní s jihlavskými radními řeší přesun nebo úpravu některých stanovišť sdílených kol. „Chceme, aby to co nejméně nebo pokud možná vůbec nezasahovalo do toho chodníku," říká Limberk.
Nevidomý Robert Kotrba z Jihlavy upozorňuje na další nešvar, s nímž se setkává v ulicích Jihlavy. Jsou jím neukáznění cyklisté, kteří jezdí po chodníku docela rychle. „Člověk se pak lekne a neví, ze které strany ho pak má čekat," říká Robert Kotrba s tím, že by lidé měli být více zodpovědní a slušní k ostatním.
Lidé v Jihlavě mohou aktuálně využít celkem 112 kol, ta je možno nechat či vyzvednout na zhruba padesáti stanovištích. Nejvyužívanějším bylo v dubnu místo u gymnázia. Podle dřívějšího zjištění redakce Jihlavské Drbny je frekventovaným stanovištěm dále i Masarykovo náměstí, Náměstí Svobody nebo třeba to u jihlavské nemocnice. Zájemci, kteří si v Jihlavě vypůjčí modré sdílené kolo, na něm mohou jet prvních 15 minut zdarma. Další čas strávený na kole je již zpoplatněný dle ceníku.
Nabízená sdílená kola jsou ve městě pravidelně servisována. O sdílená kola je v Jihlavě větší zájem, než se možná původně očekávalo. Jak na začátku května řekl Dan Rambousek z provozovatelské firmy Nextbike, Jihlavané podle přepočtu provozem sdílených kol ušetřili za duben, tedy za první měsíc této služby, 1,33 tun oxidu uhličitého.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.