Dnes, 16:14
Po řadě propršených a chladných dnů se k nám zase vrátilo léto, a rovnou s tropickými teplotami. Ty mohou být nebezpečné také pro ty, kteří usednou za volant. Ačkoliv řada řidičů horko podceňuje, tak může být rizikové. Nejde jen o únavu či oslnění, ale také o technické problémy, které extrémní teploty způsobují.
V první řadě tropické teploty zvyšují tlak v pneumatikách – fyzikální zákony fungují neúprosně. Pokud jsou pláště už na začátku přefouknuté, riziko jejich poškození roste. Pneumatiky se ještě více přehřívají na rozpálené vozovce při jízdě na dálnici. To může vyústit v prasknutí pláště, a tím i ke ztrátě kontroly nad vozidlem. Nečekané „bouchnutí“ zadní pneumatiky při rychlosti 130 km/h je častější, než si řidiči myslí.
„Proto je před každou delší letní cestou dobré zkontrolovat tlak a upravit ho na hodnoty doporučené výrobcem, ideálně při studených pneumatikách. Vyplatí se také prohlédnout vzorek a zkontrolovat, zda nejsou viditelné praskliny či nerovnoměrné opotřebení,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Důležité je i to, aby lidé řídili v případě, pokud svítí slunce, s kvalitními slunečními brýlemi. Letní slunce může zejména ráno a navečer výrazně omezit viditelnost. K oslňování dochází často na úsecích vedoucích na východ nebo západ, případně v místech, kde slunce odráží čelní sklo protijedoucího auta, mokrá vozovka po bouřce nebo světlé fasády domů. Náhlé oslnění dokáže zcela skrýt chodce, cyklistu či nečekanou překážku na silnici.
„V horku přibývá cyklistů, motorkářů a chodců – a ti jsou na silnici zranitelnější. Na úzkých silnicích nebo v přehledných zatáčkách mohou být vidět až na poslední chvíli. Suché počasí navíc zvyšuje riziko, že vítr na vozovku nafouká prach, písek nebo drobné kamínky, které snižují přilnavost pneumatik a mohou poškodit lak. Jezděte proto opatrně, zejména při předjíždění, a na místech se sníženou viditelností zpomalte. V blízkosti cyklistů zachovávejte boční odstup minimálně 1,5 metru, jak vyžaduje zákon,“ říká Martin Thienel.
Vysoké teploty také kladou větší nároky na chlazení motoru a dalších systémů vozidla. Přehřátý motor může ztratit výkon, způsobit poškození těsnění a v krajním případě vést až k požáru. Přetížené baterie, alternátory a další elektrické komponenty také trpí. Je proto důležité, aby řidiči sledovali teplotu na palubní desce, pravidelně kontrolovali hladinu chladicí kapaliny. Pokud ukazatel teploty vystoupí do červené zóny, okamžitě zastavte a motor vypněte.
„Letní počasí dokáže překvapit nejen vysokými teplotami, ale i silnými bouřkami, přívalovým deštěm nebo krupobitím. Tyto jevy mohou poškodit karoserii, čelní sklo nebo elektroniku vozu. Havarijní pojištění vám pomůže pokrýt náklady na opravu či výměnu poškozených dílů, a to i v případě, že ke škodě došlo při parkování. Vyplatí se proto zkontrolovat, zda vaše pojistka kryje škody způsobené živly, a případně ji rozšířit,“ dodává Martin Thienel Kalkulátor.cz.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám