Dnes, 15:25
Jihlava chce od roku 2030 vozit svůj komunální odpad do Žďáru nad Sázavou, kde se bude spalovat. Do města vzdáleného asi 40 kilometrů pojede z Jihlavy a okolních obcí odhadem deset naložených aut denně.
Záměr vyplývá ze schváleného memoranda, ke kterému by se vedle Žďáru nad Sázavou měly připojit i Bystřice nad Pernštejnem a Nové Město na Moravě. „Je to strašně důležité, protože od roku 2030 je zákaz skládkování. Jihlava musí nějakým způsobem řešit své odpady,“ vysvětlil primátor Jihlavy Petr Ryška (ODS + KDU-ČSL). Se zákazem skládkování odpadu, který lze recyklovat nebo energeticky využít, počítá od roku 2030 zákon o odpadech. Poplatek za uložení ostatního odpadu se bude zvyšovat.
Cílem je motivovat k třídění odpadu a využívání odpadu k výrobě tepla a elektřiny. Záměr vozit nevyužitelný odpad z Jihlavy do Žďáru nad Sázavou je dobrou variantou i podle opozičního zastupitele Radka Hoška (STAN). „Ekonomicky by to mělo být zajímavější, než to nechat vozit do Brna. V tuto chvíli si myslím, že ani jiná varianta pro Jihlavu není na stole,“ řekl Hošek.
Výstavba spalovny komunálního odpadu se před lety řešila přímo v Jihlavě. Nikdy se nevybudovala, což je podle primátora škoda. „Sice je to obrovská investice, ale energie, která se z toho získává, je výhodná a nemuseli bychom odpad nikam vozit,“ připomněl Ryška. Jihlava už teď vozí asi dva tisíce tun odpadu ročně do spalovny společnosti SAKO Brno. Jednání s ní byla podle Ryšky složitá, navíc neřeší likvidaci veškerého odpadu, kterého Jihlava ročně vyprodukuje asi devět tisíc tun. Odpadu města a okolních obcí je ročně asi 20 tisíc tun.
Zařízení na spalování odpadu s multipalivovým kotlem, který umožňuje pálit odpad i biomasu, chce ve Žďáru nad Sázavou budovat městská společnost SATT. Soukromý investor chce podobné zařízení stavět i v Třebíči. Žádná spalovna na Vysočině není.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám