Počasí dnes3 °C, zítra7 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Obchody na Vysočině nabízí kuřecí maso s nemocí bílých vláken, tvrdí spolek. Je viditelná pouhým okem

Supermarkety v ČR svým zákazníkům nabízí maso z nemocných kuřat, podle tiskové zprávy spolku OBRAZ – Obránci zvířat je až 96 procent balení kuřecích prsou privátních značek supermarketů na českém trhu zasaženo nemocí. Tu zákazníci mohou odhalit pouhým pohledem.

Spolek OBRAZ s touto informací přišel po provedení průzkumu, jenž se zaměřil na devět obchodních řetězců po celé České republice. Průzkum proběhl i na Vysočině, testováno bylo například Tesco v Jihlavě, Billa v Třebíči nebo Albert v Pacově. Ve všech prodejnách byla objevena nemoc bílých vláken na mase.

Takzvaná nemoc bílých vláken je znatelná už podle bílých tikových pruhů na mase, ty jsou viditelné pouhým okem. Tato tuková vlákna se tvoří u přešlechtěných kuřat kvůli extrémně rychlému růstu místo svaloviny. Maso s bílými pruhy ztrácí svoje výživové hodnoty, obsahuje totiž o 224 procent více tuku, o 10 procent více kolagenu a o 9 procent méně bílkovin. Obránci zvířat upozorňují, že kvalita masa jde v tomhle ohledu ruku v ruce s utrpením zvířat.
Zdroj: OBRAZ 

„Supermarkety nabízí svým zákazníkům maso z přešlechtěných a nemocných kuřat. Tato plemena jsou vyšlechtěna k co největšímu a nejrychlejšímu růstu, až jim místo svalů roste tuk. Jejich život je krátký a plný utrpení. Nepřirozená rychlost růstu si vybírá krutou daň ve formě nejrůznějších zdravotních problémů a nemocí, včetně nemoci bílých vláken, se kterou se v supermarketech zákazníci setkávají naprosto běžně,“ vysvětluje Radim Trojan, koordinátor kampaně Rychlokuřata ze spolku OBRAZ.

Zmíněná nemoc bílých vláken byla při průzkumu odhalena u téměř 96 procent balení kuřecích prsou privátních značek napříč obchodními řetězci. Nejhůře je na tom Kaufland se svými značkami Purland a K-Jarmark a Penny se svou značkou Dobré maso, u kterých se nemoc bílých vláken vyskytuje dokonce ve více než 97 procentech balení. „Ale ani u ostatních řetězců to není o moc lepší – Billa 96, 5 procenta, Lidl 96, 4 procenta, Tesco 95, 3 procenta. Z testovaných značek dopadlo nejlíp Sklizeno s výsledkem 83, 3 procent pozitivních vzorků,“ vyjmenoval mluvčí OBRAZu Ivo Krajc.

„Zákazníci si zaslouží vědět, že reklamní slogany a obrázky šťastných a zdravých kuřátek jsou jen marketingový trik. Realita vypadá jinak. Supermarketům nezáleží na zvířatech ani na kvalitě nabízeného zboží. Mezi zákazníky jsme se setkali s pozitivními reakcemi na naši kampaň. Provedli jsme anketu, ve které zákazníci často zmiňují, že odteď budou více přemýšlet o tom, co kupují,“ hodnotí start kampaně Trojan.

Průzkum byl proveden v 259 prodejnách devíti obchodních řetězců s pobočkami po celé republice. Celkem bylo vyhodnoceno 2255 balení kuřecích prsou, z nichž v 95,7 procentech případů byla odhalena nemoc bílých vláken.

Jak dodal Krajc, zveřejnění výsledků průzkumu kvality kuřecího masa nabízeného supermarkety je součástí kampaně Rychlokuřata, kterou spolek OBRAZ vede od léta minulého roku. Jejím cílem je, aby se obchodní řetězce, restaurace a další potravinářské firmy připojily k závazku ECC (European Chicken Commitment), který definuje nové standardy pro chov kuřat. Ve Francii, Německu i v Polsku firmy tento závazek přijímají. U nás tak zatím z obchodních řetězců učinily pouze Trefa, Terno a Konzum Ústí nad Orlicí nebo třeba restaurační síť Bageterie Boulevard.

Studie zahrnuje maso z prodejen Kaufland, Albert, Penny, Billa, Lidl, Globus či Tesco. Drbna požádala o vyjádření všechny společnosti, které zástupci spolku zmiňují ve svém průzkumu. 

„Animal welfare (životní pohoda zvířat, pozn. redakce) je pro naši společnost důležitý a již delší dobu se touto problematikou zabýváme. V rámci standardní nabídky kuřecího masa nabízíme výhradně český původ a podporujeme tak české drůbežáře. Všichni naši dodavatelé jsou certifikovaní a splňují všechny legislativní normy,“ sdělila redakci za Kaufland Renata Maierl​.

VIDEO: U jatek v Kostelci dnes stáli aktivisté. Lidé nechtějí změnit své myšlení, říká mladá veganka

Silnici u Kosteleckých uzenin v blízkosti jatek dnes od rána několik hodin střežili aktivisté. První byli na místě už od 6. hodiny. Pětadvacet lidí projíždějícím řidičům ukazovalo bannery s nejrůznějšími nápisy a fotkami zvířat. Součástí těchto...

Oblasti Animal Welfare se podle mluvčí Dany Bratánkové věnuje také Billa. Souvisí to například s ukončením prodeje vajec z klecových chovů nejpozději do konce roku 2023. 

OBRAZ – Obránci zvířat je nezisková organizace, jejíž vizí je společnost vnímající zvířata jako živé bytosti s vlastními zájmy, nikoliv jako prostředky k lidskému užitku. Usiluje o změny, které jsou v podmínkách současného světa dosažitelné a pozitivně ovlivní co největší počet životů.

Do svých kampaní zapojuje širokou veřejnost. Tímto přístupem dosáhla dvou výrazných legislativních úspěchů – zákazu kožešinových farem a klecových chovů slepic v ČR.

„Billa poskytuje velkou šíři produktů na základě preferencí svých zákazníků. Ve svém portfoliu nabízí Venkovské anebo Zlaté kuře, u nichž probíhá výkrm 38 až 40 dní oproti 32 – 34 dnům u konvenčních kuřat. Krmné směsi jsou obohaceny o kukuřici a neobsahují živočišné tuky, kuřata z těchto chovů jsou chována v menším počtu a na vyšší podestýlce, tedy mají větší možnost pohybu a přirozeného chování. Drůbež je na porážku svážena a chytána bezklecovou technologií Peer Systém, veškerou manipulaci zajišťuje a doprava na porážku trvá maximálně do 3 hodin jízdy,“ řekla redakci. 

Animal Welfare 

Firma drží cenu tohoto kuřecího masa na stejné úrovni jako u klasického konvenčního kuřecího. Pod značkou Billa Bio se pak prodává kuřecí maso a kuřecí produkty, kde se dodržují nejpřísnější zásady chovu a zpracování, dodala Bratánková. 

Mluvčí Penny Tomáš Kubík ubezpečil, že veškeré maso, které řetězec prodává, splňuje všechny zákonné požadavky i veterinární normy. „V Penny jsme navíc v České republice průkopníkem Animal Welfare přístupu ke zvířatům. Už před několika lety jsme nastavili pro naše dodavatele nadstandardní podmínky nejen pro chov vepřů a skotu, ale následně také pro chov a přepravu drůbeže. Chov kuřat musí splňovat přísnější standardy než stanovuje zákon, především pokud jde o klima v halách samotných, kde je vyžadována mimo jiné optimalizovaná vlhkost, dále je požadována nižší hustota osazení kuřat v hale, nebo se jedná o zkrácení doby přepravy kuřat na porážku a lepší podmínky při jejich vyskladňování,“ sdělil redakci. 

Základem fungování projektu Penny Standard Animal Welfare je spolupráce s vybranými českými dodavateli a zprostředkovaně i s jejich chovateli, kterým jsou stanoveny přísné požadavky na chov zvířat, přidal Kubík. 

Podle Státní veterinární správy nejsou podle důkazy pro ani proti tvrzení, že jsou bílá vlákna důsledek špatného zacházení se zvířaty nebo nevyhovujících podmínek výkrmu, uvedl server iDnes.cz. „Toto maso má nižší hodnotu jak pro prodej, tak pro zpracování na výrobky,“ řekl serveru mluvčí veterinární správy Petr Vorlíček. Při veterinárních prohlídkách správa podle iDnes.cz nenachází nic, co by vznik pruhů mohlo naznačovat. Profesorka Martina Lichovníková z Ústavu chovu a šlechtění zvířat Mendelovy univerzity v Brně pro iDnes.cz průzkum označila za poplašnou zprávu a spotřebitelům podle ní nic nehrozí. 

Hodnocení článku je 46 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto OBRAZ | Zdroj OBRAZ - Obránci zvířat

Štítky maso, kuřecí, nákaza, nemoc, vlákna, průzkum, spolek, výsledky, obchod, supermarket, Vysočina

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Obchody na Vysočině nabízí kuřecí maso s nemocí bílých vláken, tvrdí spolek. Je viditelná pouhým okem | Společnost | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.