Stejně jako v jiných městech tehdejšího Československa, také v Jihlavě byl na konci 40. let 20. století zrušen tramvajový provoz a nahrazen provozem trolejbusovým. První trolejbusy vyjely do ulic Jihlavy 19. prosince 1948 a první linka v podstatě kopírovala trasu původní tramvaje. Dnes tedy uplynulo přesně 75 let od chvíle, kdy se první cestující v lidé svezli trolejbusem.
Vzhledem k tomu, že demontáž tramvajového trolejového vedení nějakou dobu trvala, nemohl být trolejbusový provoz zahájen ihned po ukončení toho tramvajového. První trolejbus v Jihlavě tak vyjel v již zmíněném termínu – tedy 19. prosince 1948, v mezidobí byl provoz zajišťován pomocí autobusů, včetně jednoho zapůjčeného z brněnského dopravního podniku. Provozovatelem trolejbusové sítě však překvapivě nebylo město, ale podnik Západomoravské elektrárny.
První trať byla v podstatě souběžná s tramvajovou, vedla od hlavního nádraží Havlíčkovou ulicí na náměstí Svobody a dále na Masarykovo náměstí. 27. února 1951 byla zprovozněna další linka, a to po městském okruhu – od Tesly' kolem staré nemocnice, ulicemi Tolstého a 17. listopadu na Štefánikovo náměstí, a dále Žižkovou ulicí do ulice Benešovy a na náměstí. Současně byla také zprovozněna i jednostopá trať vedoucí Jiráskovou ulicí do čtvrti Staré Hory, obě tratě byly postaveny už dříve. Právě v této době se zavedlo označení trolejbusových linek písmeny, dnes se v ČR jedná o naprostou výjimku.
Trolejbusová doprava však záhy zaznamenala prudký rozvoj v podobě výstavby dalších tratí do všech částí města. A tak se již po pěti letech mohli cestující svézt na „Slunce“, do Starých Hor nebo k nemocnici a hřbitovu. V roce 1965 přibyla další trať do Handlových Dvorů, která byla o osm let později prodloužena po nové okružní komunikaci přes právě vznikající sídliště Březinky.
Záhy však přišel „trolejbusový holocaust“, tedy období, kdy dochází k odklonu od trolejbusové dopravy a její náhradě autobusy. Bylo rozhodnuto o zrušení všech trolejbusových provozů v tehdejším Československu, vyjma lázeňských měst Mariánské Lázně a Teplice. Trolejbusy tedy měly být zrušeny i v Jihlavě. Naštěstí v té době probíhala ve městě rozsáhlá výluka trolejbusových tratí, kdy byl provoz na hlavní trati k nádraží zajišťován autobusy a ukázalo se, že autobusy nejsou v jihlavském velmi kopcovitém terénu schopné trolejbusy plnohodnotně nahradit. A tak byl termín konečného rušení odkládán tak dlouho, až se trolejbusy v druhé polovině 80. let opět dostaly do módy a tím pádem byly zachráněny.
V té době byla také zahájena stavba nové trati, a to údolím řeky Jihlavy, které bylo tehdy pusté, dnes plné supermarketů. Trasa vedla ke vznikající továrně Motorpal. Po její dostavbě byla trolejbusová síť historicky nejrozsáhlejší. V roce 1993 však byla zrušena - původně dočasně, později však trvale- trať ulicí Benešovou v centru města, kde je dnes pěší zóna. Tato trať se také stala historicky jedinou tratí, která byla v Jihlavě zrušena bez náhrady.
Úterý, 8. září 2020, 19:35
Před 111 lety vyjela do jihlavských ulic první tramvaj. Tím tedy odstartovala městská hromadná doprava v Jihlavě. Dopravní podnik města Jihlavy (DMPJ) si k tomuto významnému výročí nadělil zajímavý dárek – sedmičku nových takzvaných parciálních...
Tento krok bývá často hodnocen jako chybný, protože se tím, podle jeho kritiků, zhoršila obslužnost celé západní části města a ulice Křížová nemá objízdnou trasu, čímž v případě jakékoliv mimořádnosti MHD kolabuje. V roce 2000 byl otevřen úsek vedoucí ulicí S. K. Neumanna ze Starých Hor do Horního Kosova. Zároveň byla odpojena již nepotřebná smyčka ve Starých Horách.
Od 19. září 2020 začaly jezdit vybrané spoje linky C až do zastávky Kaufland, kde je konečná. Z důvodu chybějícího odbočení trolejového vedení na kruhovém objezdu u Kauflandu jsou využívány trakční akumulátory vozů Škoda 32Tr SOR.
V listopadu 2021 byla zahájena stavba skoro šestikilometrové trati přes Bedřichov do průmyslové zóny v Pávově, přičemž první projekt pro tuto trať pocházel z roku 1985. Dokončena byla letos na začátku roku.
Středa, 11. ledna 2023, 15:40
Rok a kousek trvala v Jihlavě výstavba nové trolejbusové trati, díky které začnou v městské hromadné dopravě (MHD) převažovat trolejbusy nad autobusy. Nová část trolejbusové dráhy vede do Bedřichova a dál do průmyslové zóny. Novou trať bude moci...
Pro zahájení provozu bylo do Jihlavy dodáno celkem šest kooperačních trolejbusů Vetra-ČKD. V první polovině 50. let je následovalo 9 vozů Škoda 7Tr. Vzhledově téměř stejné trolejbusy Škoda 8Tr jezdily v Jihlavě od druhé poloviny 50. let (6 kusů + 2 ojeté). Od roku 1963 pak byly dodávány legendární vozy Škoda 9Tr, kterých zde jezdilo celkem 46 (z toho tři ojeté z Českých Budějovic). Vozy tohoto typu tu dojezdily 30. května 1997; Jihlava se tak stala posledním městem v bývalém Československu, kde byly tyto trolejbusy v pravidelném osobním provozu. Dnes má jihlavský dopravní podnik 40 trolejbusů. V loňském roce podle zveřejněné výroční zprávy trolejbusy v Jihlavě ujely přes 1,1 milionu kilometrů a autobusy 1,67 milionu kilometrů. MHD využilo v součtu okolo 15,8 milionu lidí.
Na nové trolejbusové trati, jež byla zprovozněna letos na začátku února, jezdí nové trolejbusy, takzvané parciální trolejbusy, které mohou jet část trasy i bez trolejí, tedy na baterii. Dopravní podnik města Jihlavy do konce letoška dostane všech šest nových parciálních trolejbusů, které měly jezdit ulicemi města už od loňského června.
Sobota, 16. prosince 2023, 14:05
Dopravní podnik města Jihlavy do konce letoška dostane všech šest nových parciálních trolejbusů, které měly jezdit ulicemi města už od loňského června. Tři vozy nyní testuje ve zkušebním provozu, zbývající očekává v prvních třech dnech příštího...
V letošním roce od první adventní neděle Jihlavou vůbec poprvé v historii projíždí vánoční trolejbus. Je vánočně nazdobený, voní po vanilce a často v něm hrají koledy. Na třech sedačkách dělají dětem i dospělým radost tři obří plyšoví medvědi.
Myšlenka na vánoční trolejbus vznikla už v roce 2022. „Rozhodnutí o realizaci jsme dlouho odkládali, protože letos byl rok plný nadstandardní práce související s uzavírkami komunikací, křižovatek, oprav vodovodů a kanalizací ve vozovkách, apod., kdy bylo nutné nadstandardně předělávat jízdní řády, měnit trasy linek, řešit náhradní dopravu, dopravní podnik řešil komplikované dodávky nových parciálních trolejbusů. Bojujeme s nedostatkem řidičů….Takže sil ubývá na všech stranách," vysvětlil již dříve hlavní autor myšlenky, jihlavský radní David Beke (ODS).
Ulice Jihlavy by měl brázdit do konce prvního lednového týdne.