Dnes, 07:16
Hustá síť silnic, časté střety se zvěří a úseky, kde se nehody opakují. Taková je situace ohledně dopravních rizik na Vysočině. Na Regionální dopravní konferenci v Jihlavě byla řeč o deseti nejvíce nebezpečných místech.
Dopravní experti a starostové hledali na konferenci řešení, jak snížit počet nehod. Na základě tvrdých dat lze rozhodovat o tom, kde je nutné upravit dopravní značení, kde instalovat bezpečnostní prvky nebo kde pomůže častější dohled policie.
Nelichotivé první místo obsadil moderní, přehledný obchvat silnice I/37 u Osové Bítýšky. „Policie zde za posledních pět let zaznamenala čtrnáct dopravních nehod, při nichž se zranilo šestnáct lidí. Jen v posledních dvou letech jich bylo sedm,“ uvedl Milan Kříž z Portálu nehod. Problematické je, že řidiči jezdí po obchvatu vysokou rychlostí a místní řidiči přijíždějící z vedlejší silnice často špatně odhadnou vzdálenost a rychlost přijíždějících aut. Policie i silničáři se shodli, že by pomohlo měření rychlosti, přirozeně by pak mohl řidiče zpomalit kruhový objezd.
I další misto vypadá nenápadně, je o silnici II/360 mezi Třebíčí a Jaroměřicemi nad Rokytnou, která vede rovinatou krajinou bez hustého provozu a je dostatečně široká. Ale u Jaroměřic se stalo za posledních pět let dvanáct nehod, kdy se zranilo pět lidí. Problematická je ostrá a nepřehledná zatáčka, kde řidiči nezpomalí a při dešti nebo námraze končí mimo silnici. Pomoci zde může lepší povrch, nové vodorovné značený a výstražné prvky před zatáčkou. Situaci však trvale vyřeší až výstavba nového úseku, obchvat Jaroměřic už se chystá.
Nehody se opakují také na křižovatce ulic Jihlavká, Kpt. Jaroše a Pod Hradbami ve Velké Bíteši. Místem projedou čtyři až šest tisíc aut denně. „Problematická je zejména viditelnost pro řidiče přijíždějící z vedlejší ulice Pod Hradbami a časté nedodržování přednosti. Data ukazují, že křižovatka je vytížená rovnoměrně ze všech směrů, takže i příjezd z vedlejší komunikace je prakticky stejně frekventovaný jako hlavní tah,“ upřesnila datová analytička Petra Marková ze společnosti DataFriends.
Portál nehod v lokalitě letos na podzim nasadil moderní senzorický systém Traffic Eye, který dokáže analyzovat pohyb vozidel a chodců, měřit rychlosti směr jízdy a upozornit na situace, které mohou vést k nehodám. Z analýzy dat vyplývá, že tři čtvrtiny řidičů v křižovatce výrazně zpomalí nebo zastaví, přesto se opakují kolize z důvodu nedání přednosti v jízdě.
Z Jihlavska se do Top 10 nejrizikovějších dopravních míst v Kraji Vysočina dostal oblouk na silnici II/353 u Stáje, kde řidiči nepřizpůsobují rychlost stavu vozovky, za posledních pět let se tam stalo devět nehod s šesti zraněnými. Deset nehod a deset zraněných, navíc se zvýšeným rizikem pro cyklisty, pak eviduje kruhová křižovatka u Domu zdraví v Jihlavě. Paradoxně je přímo před krajským policejním ředitelstvím. Dvanáct nehod a jeden zraněný za posledních pět let pak má na svém kontě úsek silnice I/23 u Ořechova, tam často bourají nákladní auta.
Sobota, 1. listopadu 2025, 14:10
V říjnu zemřeli při dopravních nehodách na silnicích na Vysočině dva lidé, o jednoho méně než ve stejném období loni. Od začátku roku si nehody v kraji vyžádaly 20 životů. Vyplývá to z předběžných statistik dopravní policie a informací ČTK.
Až čtvrtinu dopravních nehod, na Vysočině pak zaviní zvířata, to je nejvyšší podíl ze všech krajů v republice. Je to téměř tisíc havárii ročně. Nevíce nehod zaviní řidiči špatným způsobem jízdy, následuje nedodržení rychlosti a nedání přednosti v jízdě. Zajímavostí je, že v jiných krajích bývá nejvíce nehod v okrese krajského města, na Vysočině je to však Žďársko. Následují okresy Jihlava, Havlíčkův Brod, Pelhřimov a Třebíč.
Přestože na Vysočině dojde ročně k téměř čtyřem tisícům nehod, při přepočtu na délku silniční sítě i rozlohu je to dobrý výsledek. „Při přepočtu na délku silniční sítě je Kraj Vysočina za poslední dva roky nejlepším – před Jihočeským a Plzeňským krajem. Na sto kilometrů silniční sítě zde připadá 69 nehod ročně. To je v porovnání s Moravskoslezským krajem, kde připadá 300 nehod na sto kilometrů, méně než čtvrtina,“ porovnal Marek Sibal, datový analytik společnosti DataFriends.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám