Počasí dnes15 °C, zítra19 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Příroda ke mně byla laskavá, k logopedovi jsem nikdy nemusel, říká hlas z jihlavské MHD Karel Pěška

Lidé v Praze, kteří cestují městskou hromadnou dopravou (MHD), vloni na podzim možná překvapil nový hlas ohlašující názvy zastávek, jenž je ve vozech roky doprovázel. Dagmar Hazdrovou po 30 letech nahradil herec Jan Vondráček. Také krajské město Vysočiny má svůj „hlas v MHD“. Řadu let na cestující v jihlavských trolejbusech a autobusech mluví Karel Pěška. Zkušený zprávař, kterého můžete aktuálně slyšet v Českém rozhlasu Vysočina. V rozhovoru nám prozradil, jak takové nahrávání názvů zastávek probíhá, jak pečuje o svůj hlas, jestli někdy chodil k logopedovi a také to, co by člověk, který chce pracovat v rádiu, měl vlastně umět.

Už dlouho dobu vás živí hlas. Kolik je to let? Můžete zavzpomínat na své začátky, jak jste se ke své profesi vlastně dostal?
K práci v rádiu jsem se dostal naprosto banálně. Už jako školák, kdykoli u nás bylo puštěné rádio, jsem si říkal: „To by mě bavilo, mluvit v rádiu". A když jsem roce 1995 šel jednou po ulici, všiml jsem si na vylepovací ploše malého plakátku, který oznamoval, že v Jihlavě vznikne soukromé rádio, a že hledají lidi. Bylo tam napsáno, kdy a kde se koná konkurs, tak jsem na něj šel, a za dva měsíce už jsem byl zaměstnancem rádia. Od té doby dělám rozhlasového zprávaře - už je to téměř 28 let.

Teď jste zprávařem v Českém rozhlasu Vysočina. Kde všude jste předtím působil?
Mou původní profesí je vychovatel v domově mládeže - na to mám také pedagogickou kvalifikaci. Sedm let jsem dělal vychovatele na internátu v jihlavské Žižkově ulici, v té velké budově naproti Krystalu. Pak už je jenom rozhlas - nejprve Rádio Vysočina, pak jsem si odskočil na dvě soukromá rádia do Prahy, pak následoval návrat do Rádia Vysočina a následně přechod do Českého rozhlasu Vysočina. Tenkrát se ještě jmenoval Český rozhlas Region. A tady jsem už 20 let.

Váš hlas mohou lidé znát i z vozů jihlavské MHD. Kdy poprvé jste začal namlouvat názvy zastávek?
To si nevzpomínám, už je to hodně dlouho, určitě více než deset let. Přesný rok už říci nedokážu.

Dvě verze, ta lepší vyhrála 

Jak toto nahrávání probíhalo? Předpokládám, že to bylo navíckrát, jak se přidávaly zastávky či se nějak měnily trasy…
Natáčelo se u nás v Rozhlasu v nahrávacím studiu. Namluvil jsem všechny zastávky i další hlášení v jednom celku. Vše se natočilo dvakrát, aby byly dvě verze jednotlivých hlášení a dopravní podnik si mohl vybrat tu, která se mu bude více líbit. Pak už se vždycky namluvily pouze názvy nových zastávek nebo označení nové linky.

KOMENTÁŘ: Čistě pozitivní zpráva o změnách v jihlavské MHD

Již od úterý si budeme v jihlavské městské hromadné dopravě zvykat na nové linky a nové řády. Tak jak to u změn bývá, občas se setkává s kritikou. Svůj pohled na věc nabízí ve svém komentáři sám řidič vozů místní hromadné dopravy Jaroslav Matějka. ...

Jak jste se k „hlasu v MHD" vlastně dostal?
Jako slepý k houslím. Jednoho dne přišli do rozhlasu dva lidé z jihlavského dopravního podniku a sdělili našemu řediteli, že chystají ozvučení vozů MHD. Chtěli, aby zastávky namluvil někdo z Rozhlasu. Náš tehdejší ředitel vstal, došel za mnou a řekl: „Namluv to ty". A bylo...

Jaké zastávky jste namlouval jako poslední? A kdy to bylo? Teď je přechodným novým hlasem mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk, do budoucna to má být jednotné a propojené jedním hlasem známé osobnosti spojené s Vysočinou, jejíž jméno jsem slíbila, že si zatím nechám pro sebe.
Jakou zastávku jsem namlouval jako poslední a kdy to bylo, to si skutečně nepamatuji. A nebojte, jméno té osobnosti z vás páčit nebudu. Mě to opravdu nezajímá. Po těch letech tu nálepku „pána z trolejbusu" milerád přenechám zase někomu jinému (smích).

„Je jednodušší říci ‚Lipová‘ než ‚Masarykovo náměstí dolní‘.“

Dařilo se natočit názvy zastávek a další doprovodná hlášení napoprvé, nebo bylo třeba víc pokusů? Vzpomenete si na název, který vám třeba dělal problémy a točil se opakovaně?
Každý název se napoprvé natočit nepodaří, ale oproti živému vysílání v rozhlasu byla u zastávek výhoda, že je to „jenom" natáčení. Takže se prostě opravíte a řeknete to znovu. Která zastávka byla nejtěžší, už nevím, ale obecně těžší jsou ty, které se skládají z více slov. Je jednodušší říci „Lipová" než „Masarykovo náměstí dolní".

Živí vás hlas. Jak o něj pečujete? A co když jste nachlazený, nebo o hlas přijdete? Máte nějaký fígl, babskou radu, která rychle zabírá?
O hlas nijak speciálně nepečuji a žádnou babskou radu nemám. Samozřejmě si ovšem uvědomuji, že hlas je můj pracovní nástroj, takže ho nevystavuji vlivům, které mohou hlas poškodit.

VIDEO: Testovací jízda po nové trati v Jihlavě. Trolejbus lidově shodí klacky za několik vteřin

Rok a kousek trvala v Jihlavě výstavba nové trolejbusové trati, díky které začnou v městské hromadné dopravě (MHD) převažovat trolejbusy nad autobusy. Nová část trolejbusové dráhy vede do Bedřichova a dál do průmyslové zóny. Novou trať bude moci...

Projev lidí, kteří pracují v rádiu, by měl být bezchybný. Jak jste to měl na začátku kariéry? Musel jste projít nějakým složitým castingem, školením? Chodil jste se někdy zdokonalit k logopedovi?
U logopeda jsem nikdy nebyl, zkrátka mi matička příroda nadělila do vínku hlas, který nikdy neměl žádné řečové, ani jiné vady. To ale pochopitelně není moje zásluha, jak říkám - v tomto směru se ke mně příroda zachovala velmi laskavě.

Ve vaší práci dochází určitě i k úsměvným situacím. Vzpomenete si na nějaký legrační „přeřek", který se vám povedl?
Mně se samozřejmě také podaří nějaký ten přeřek, ale nejsou nijak zvlášť vtipné. Jsou to jen takové ty běžné situace, kdy člověk mluví a najednou se zaškobrtne. Asi nejvtipnější přeřek byl, když jsem se na začátku zpráv představil jako Kakarel Pěška. Bohužel, nic vtipnějšího pro vás nemám.

„U zpráv vás vítá Kakarel Pěška." 

Pracujete jako zprávař. O jakém typu zpráv informujete vůbec nejraději? A co naopak, vzpomenete si na nějakou událost, o které se vám posluchače informovalo hodně špatně?
Nejraději mám, když můžu posluchačům říci něco milého. Nemusí to být zrovna čerstvě narozená opička v zoo, ale zkrátka něco, co je takové pozitivní. A o čem se informuje špatně? Takových zpráv je - smrtelné nehody, ztracené děti, atentáty. Bohužel, i takové věci se dějí, a úkolem zprávaře je o nich informovat.

Inspirací pro mě vás vyhledat byla „změna hlasu" v pražské MHD. Novým hlasem se po 30 letech stal herec Jan Vondráček. Sledoval jste tuto změnu? Myslíte si, že to je změna k lepšímu, či naopak?
Informaci o změně hlasu v pražské MHD jsem sice zaznamenal, ale nechává mě naprosto netečným. Pana Vondráčka neznám a jeho hlas jsem nikdy neslyšel. Navíc je mi celkem jedno, kdo mluví v pražské tramvaji.

POLITICKÁ KORIDA: Od února platí změny v jihlavské MHD. Jak je hodnotí zastupitelé?

Již od středy 1. února vstoupí v platnost největší změny jízdních řádů jihlavské městské hromadné dopravy za poslední léta. Vzniknou například tři nové linky – dvě trolejbusové G a H a autobusová s číslem 2, dochází též ke změně počtu a frekvence...

Váš hlas je určitě řadě lidí nejen v Jihlavě známý. Poznávají vás lidé po hlase, když promluvíte třeba na úřadě, v obchodě?
Nechci teď vypadat jako nějaká hvězda, ale je fakt, že se mi to už stalo - dokonce mnohokrát. To víte, když budete 28 let mluvit v rádiu, také vás po hlasu pozná paní v obchodě, na poště, na benzínce apod. Pak je ještě jedna kategorie „popularity." Někde musíte ukázat občanku a ten člověk vás pozná nikoli podle hlasu, ale proto, že si přečte vaše jméno, a to jméno zná z rádia.

Toto povídání může číst někdo, koho by třeba také zajímala práce v rádiu. Je něco, co byste takovému zájemci poradil?
Aby nebyl takzvaně uťápnutý. Když chce dělat v rádiu, ať si tam prostě zajde a zeptá se na místo. Nebo ať sleduje, jestli nějaké rádio nevyhlásilo konkurs. Ať se zajímá o dění kolem sebe. Ať si vezme třeba noviny a zkusí nahlas něco přečíst. Může si sám vyhodnotit, jestli má na to, aby mluvil v rádiu. Důležité je, aby člověk uměl něco říci i jen tak z hlavy, nejenom číst z papíru. Prostě kdo chce do rádia, musí tomu jít naproti, samotné rádio za ním nepřijde.

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Český rozhlas / Khalil Baalbaki

Štítky rozhovor, hlas, MHD, doprava, rádio, zprávy, zprávař, trolejbus, autobus, dopravní podnik, Karel Pěška, Jihlava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Příroda ke mně byla laskavá, k logopedovi jsem nikdy nemusel, říká hlas z jihlavské MHD Karel Pěška | Rozhovory | Drbna | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.