Přesně před měsícem jsme naše čtenáře informovali o tom, že v Jihlavě přibude třetí místo, kde bude probíhat takzvané úsekové měření rychlosti. Dvojici Jihlavský tunel a kopec u Hosova doplní v dohledné době kopec poblíž Helenína. A zjišťovali jsme, co si o této novince myslí naši čtenáři.
Do ankety, která probíhala přesně měsíc, tedy od 10. září do 10. října, se se svým názorem do dnešní 15. hodiny zapojilo´377 čtenářů. Anketní otázka zněla: Je správné, že v helenínském kopci bude zavedeno úsekové měření rychlosti? Možnost „Ano, tam je to nutné" zvolilo144 čtenářů (38%), opačný názor (odpověď „Ne, tam je to zbytečné") má 222 čtenářů Jihlavské Drbny (59%). Neutrálně („Nevím, na to nemám žádný názor") se k otázce postavilo 11 čtenářů (3%). Podle výsledků ankety je tedy plánované měření rychlosti, které bude případně pokutováno, zbytečné.
Zmíněný úsek na silnici II/602 v kopci u Helenína se nachází poblíž přechodu pro chodce a zastávky MHD. Rychlost zde už několik let měří radar, ten řidiče informuje o tom, zda dodržují sedmdesátikilometrovou rychlost.
Jak zjistila naše redakce, takzvané úsekové měření rychlosti je zde v plánu hlavně proto, že jde o lokalitu, kde se nachází přechod pro chodce mezi zastávkami v extravilánu. „Dle statistik z orientačního měřiče rychlosti je zde překračována rychlost 70km/h. Jedná se o úsek komunikace, kde je v krátkém sledu za sebou několik křižovatek a kde se pohybuje velké množství chodců včetně dětí a studentů. Jde o požadavek místních obyvatel i helenínských škol. Při přípravě se vycházelo i ze statistik nehod v této lokalitě,“ vysvětlil na redakční dotaz Radovan Daněk, mluvčí jihlavské radnice.
Zmíněnou zastávku MHD během školního roku denně využívá třeba student Martin, který si nepřál uvést své příjmení. „Často koukám, že si tady z toho řidiči dělají závodní dráhu. Vybírání pokut v tomhle místě určitě fandím, je to dobrý krok,“ zhodnotil oslovený student Martin.
Součástí rozhodovacího procesu v otázce toho, kde se zavede úsekové měření rychlosti, bývá policie, městský odbor dopravy, náměstek primátora zodpovědný za úsek dopravy. Do rozhodování se zapojují také majitelé silnic a okolních pozemků. „Tady šlo o Kraj Vysočina a vlastníky sousedních pozemků,“ upřesnil Daněk.
A odkdy si budeme muset více hlídat rychlost? Podle Radovana Daňka zatím není jasné, kdy bude úsekové měření zahájeno, protože v současné době teprve začínají projekční práce. „Součástí akce bude kromě přípojek pro napájení systému elektrických energií i doplnění veřejného osvětlení před a za přechodem mezi zastávkami „Helenín, zast.“ a další opatření - optická brzda, červeně zvýrazněné plochy před přechodem a tak dále,“ říká Daněk. Jisté zatím není ani to, kolik to celé bude stát. Cena vzejde až z výběrového řízení.
Jako první bylo úsekové měření v Jihlavě zavedeno v Jihlavském tunelu, a to v dubnu 2019. Zde řidiči mohou jet nejvýše 60km/h. Pokud jedou rychleji, pak se nevyhnou pokutě. V lednu 2021 se začala měřit rychlost v úseku u Hosova u Jihlavy, i v tomto případě se zde zachází zastávka, kde zastavují linkové autobusy. Pro tento úsek je nejvyšší povolená rychlost 70km/h. „Další místo, kde by v budoucnu mohlo být zavedeno úsekové měření, zatím není vytipováno,“ dodal závěrem Radovan Daněk.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
A přibude další brzda plynulého provozu. Jako na Hosáku, je tam 70-ka a bohužel najde se plno rádoby řidičů kteří tam jedou 50 i méně...