Středa, 21. února 2024, 12:54
Počet cestujících v jihlavské MHD se loni zvýšil a už se dostal zpět na čísla roku 2019. V kontextu revolučních změn, ke kterým došlo před rokem, je potěšitelné, že lidé na městské trolejbusy a autobusy nezanevřeli.
„Vrátili jsme se, bez nějakých dvě stě tisíc, k šestnácti milionům přepravených cestujících, což jsou předcovidová čísla, máme rekordní výnosy z jízdného na úrovni šedesáti milionů korun, zdražení, jak jsme ho koncipovali, přineslo ten efekt, co jsme chtěli. Zvýšil se počet lidí, co si koupili časové kupóny, vrátila se důvěra v MHD,“ okomentoval loňský rok ředitel Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) Radim Rovner.
V únoru se přitom výrazně změnily jízdní řády i trasy jednotlivých vozů, přibyly dvě trolejbusové linky a veřejnost byla nespokojená. DPMJ pak celkem čtyřikrát jízdní řády upravoval. „Předpokládáme, že nyní jsou cestující spokojeni, vzhledem k tomu, že počty podnětů na změny jízdních řádů výrazně ubylo,“ usoudil Rovner.
Ne všichni cestující jsou ale spokojeni. Stěžují si na cenu jízdenek, někdy prý také jede spoj dříve nebo pro změnu nezastaví na zastávce. „Platím si dost peněz za měsíční jízdenku a řidičům je zatěžko i přes mávání zastavit na zastávce a ještě vám mávne zpátky,“ zlobil se před časem Viktor Zohan Novák.
Lidé si ale na nové trolejbusy G a H zvykli, stejně tak i na další změny. „Cestující už se v nových jízdních řádech lépe orientují než na začátku. Zároveň s každou změnou jízdního řádu se snažíme ho zjednodušit. Zlepšili jsme i značení linek na transparentech na vozidlech, které nebylo na začátku úplně optimální,“ řekl Rovner o dotazu na změny.
Zároveň si čím dál méně lidí kupuje papírové jízdenky, placení kartou, mobilem nebo hodinkami přímo ve vozech se osvědčilo. „Klesá nám počet prodaných papírových jízdenek, jsme na 18 tisících jízdenkách, které si lidé samoobslužně zakoupí ve voze na bankovní kartu. Je tam příplatek oproti standardní jízdence jen koruna, z čehož většinu si vezme banka,“ prozradil Rovner. Letos v březnu by pak měl začít fungovat také e-shop, jehož spuštění se už roky oddaluje.
Páteřní linky jihlavské MHD jsou velice slušně obsazené a Rovner si uvědomuje, že by měl být špičce kratší interval. Tehdy totiž jezdí více cestujících než ráno. „Jsou to klasicky linky B a C, hlavně B vykazuje největší průměrnou obsazenost od konečné po konečnou, jezdí tam průměrně 46 lidí za pracovní den,“ řekl. Naopak návrat za covidu zrušné noční linky, po které část veřejnosti volá, se nechystá.
Dopravní podnik má k dispozici čtyřicet autobusů a devětatřicet trolejbusů, mezi nimi jsou i parciální dodaně na sklonku minulého roku. „Přináší řadu vylepšení, dojezd na trakční baterii je o polovinu vyšší než u dřívějších vozů a je tam o deset lidí větší obsaditelnost, trakční baterie má jinou technologii,“ vyjmenoval Rovner.
Letos mají do Jihlavy přijet nové Iveco Urbanway v délce deseti a půl metrů v plné výbavě, budou pro cestující z příměstských oblastí. „Midibusy Rošero zastaraly velikostí, spolehlivostí a jsou na konci své životnosti,“ vysvětlil Rovner.
Na příští rok se chystá výběrové řízení na dalších dvanáct trolejbusů. Co se stáří vozového parku, patří Jihlava na špičku v republice.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.