Vysokorychlostní železniční trať (VRT), která by měla vést i přes Vysočinu. Plán, o kterém se mluví už několik let. Ne všechny obce s navrhovanou trasou ale souhlasí. Ta se nelíbí třeba některým obcím na Havlíčkobrodsku.
Sdružení Vrchovina spojující 13 obcí se kvůli tomu připojilo k iniciativě, která vyšla ze středočeské obce Vidice. Jejich memorandum mimo jiné žádá pozastavení nevratných kroků v tomto projektu a diskusi o jeho dopadech. Starostka obce Okrouhlička Štěpánka Trbušková (bezpartijní) řekla, že se o možném vedení tratě kolem obce dověděla loni.
Návrh na vedení vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem se podle samospráv ve Sdružení Vrchovina v jejich území změnil, aby mohl být vytvořený terminál v Jihlavě - Pávově. Variantu, která umožní vznik tohoto terminálu, dřív podpořilo vedení kraje i Jihlavy.
V již zmíněné Okrouhličce, kde bylí zhruba 270 lidí, by podle starostky měla železnice vést 200 až 300 metrů od domů. Předtím dvě desetiletí podle ní o vedení trati kolem obce nikdo nemluvil. „Investovalo se mnoho peněz, protože jsme chtěli přilákat občany. Najednou ze dne na den vám sem přijde taková velká liniová stavba," řekla starostka Štěpánka Trbušková. Podle jejího názoru výstavba ublíží krajině a místním vodním zdrojům. Kritizovala komunikaci ze strany odpovědných úřadů, která je podle ní nedostatečná.
Společné memorandum potvrdili třeba i starostové Úsobí a Herálce, což jsou sídla, která také spadají do Sdružení Vrchovina, stejně jako obec Lípa. Místostarosta Ondřej Baloun (nestraník) uvedl, že v Lípě by měla železnice vést 200 metrů od rodinných domků. „Na zastupitelstvu jsme schválili, že jsme proti, podepisujeme tady petice," řekl místostarosta Ondřej Baloun. V této obci žije přes 1100 lidí.
Trasa plánované železnice se podle starostů změnila od Světlé nad Sázavou směrem k Jihlavě. Vedení nové tratě na území Leštiny u Světlé, která je blíž ke Středočeskému kraji, je plánované dlouhodobě. „Nám se to nemůže líbit, když nám to jde prostředkem vesnice," řekl starosta Leštiny Karel Krajíček (nestraník). Upřesnil, že by dráha vedla mezi místními částmi. Obec se podle něj ke středočeské iniciativě, která chystaný projekt státu kritizuje, připojila jako první na Vysočině. Starosta podotkl, že Leštinou už prochází rychlíková trať mezi Prahou a Brnem.
Centrální komise Ministerstva dopravy na konci ledna schválila studii proveditelnosti dvou plánovaných vysokorychlostních tratí, které mají spojit Prahu s Brnem a Brno s Ostravou. Vedle terminálu v centru Jihlavy byl mimo jiné poprvé oficiálně přiznán i vznik nového terminálu u Pávova.
První úsek vysokorychlostních tratí má být zprovozněn v roce 2030, se začátkem výstavby se počítá v roce 2025, a to v úseku Praha-Běchovice – Poříčany. V roce 2027 má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a v blízkosti Brna. V roce 2029 je v plánu začátek realizace tratě přes Vysočinu, která tak získá zásadní zlepšení dopravní obslužnosti.
V úseku Praha-Brno byla zvolena varianta, která spojuje českou a moravskou metropoli severním koridorem. U Jihlavy pak trať povede v souběhu s dálnicí D1 a dá vzniknout novému terminálu v Pávově mezi firmou Bosch Diesel a dálnicí. Zde bude možnost sjezdu na konvenční tratě, rychlé spojení a výrazné zkrácení jízdních dob tak získají i obyvatelé Havlíčkova Brodu nebo Žďáru nad Sázavou. Druhý terminál vznikne přímo v centru Jihlavy v místě současného městského nádraží.
Čtvrtek, 27. ledna 2022, 08:14
Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý schválila studii proveditelnosti dvou plánovaných vysokorychlostních tratí, které mají spojit Prahu s Brnem a Brno s Ostravou. Vedle terminálu v centru Jihlavy byl mimo jiné poprvé oficiálně přiznán i...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.