Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý schválila studii proveditelnosti dvou plánovaných vysokorychlostních tratí, které mají spojit Prahu s Brnem a Brno s Ostravou. Vedle terminálu v centru Jihlavy byl mimo jiné poprvé oficiálně přiznán i vznik nového terminálu u Pávova.
Schválením studie proveditelnosti tak došlo k ověření, že vybudování daných vysokorychlostních tras je ekonomicky efektivní a Správa železnic může pokračovat v přípravě daných úseků.
První úsek vysokorychlostních tratí má být zprovozněn v roce 2030, se začátkem výstavby se počítá v roce 2025, a to v úseku Praha-Běchovice – Poříčany. V roce 2027 má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a v blízkosti Brna. V roce 2029 je v plánu začátek realizace tratě přes Vysočinu, která tak získá zásadní zlepšení dopravní obslužnosti.
V úseku Praha-Brno byla zvolena varianta, která spojuje českou a moravskou metropoli severním koridorem. U Jihlavy pak trať povede v souběhu s dálnicí D1 a dá vzniknout novému terminálu v Pávově mezi firmou Bosch Diesel a dálnicí. Zde bude možnost sjezdu na konvenční tratě, rychlé spojení a výrazné zkrácení jízdních dob tak získají i obyvatelé Havlíčkova Brodu nebo Žďáru nad Sázavou. Druhý terminál vznikne přímo v centru Jihlavy v místě současného městského nádraží.
Úterý, 15. června 2021, 19:36
Na Vysočině navrhne Správa železnic vedení vysokorychlostní tratě (VRT) s terminálem u Jihlavy. Studii proveditelnosti s tímto doporučením této trasy měla v létě předložit ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy. Kraj Vysočina má zatím v...
"My vnímáme vysokorychlostní trať od začátku jako něco, co by pro Kraj Vysočina v budoucnu mohlo mít velký ekonomický a i socioekonomický přínos," řekl již dříve hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek (ODS a STO). „Výrazné zkrácení dojezdových časů pomůže udržet obyvatelstvo v regionech, přivést investory a obecně zatraktivnit napojené části republiky. Ekonomika v Jihlavě poletí nahoru,“ souhlasí Martin Švehlík, který přípravu VRT na Správě železnic vede, s tím, že Jihlavě a okolí má nová vysokorychlostní trať přinést až 18 tisíc nových pracovních míst.
Na obou připravovaných tratích budou vlaky jezdit maximální rychlostí až 320 km/h. Nejrychlejší vlaky pak stihnou cestu mezi Prahou a Brnem, respektive Brnem a Ostravou, za 1 hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se pak lidé mohli dostat vlakem za 40 až 50 minut, z Jihlavy do Brna ještě o něco dříve. Cesta vlakem z Jihlavy do těchto měst teď trvá přes dvě hodiny.
Správa železnic už má v intenzivní přípravě hned 300 kilometrů plánovaných vysokorychlostních železničních tratí. Dosavadní plány systému VRT v Česku počítají s celkovou délkou sítě kolem 700 km.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.