Počasí dnes-1 °C, zítra1 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Správa železnic chce na vysokorychlostní trati terminál u Jihlavy

Na Vysočině navrhne Správa železnic vedení vysokorychlostní tratě (VRT) s terminálem u Jihlavy. Studii proveditelnosti s tímto doporučením této trasy měla v létě předložit ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy. Kraj Vysočina má zatím v zásadách územního rozvoje zanesené jiné vedení nové železnice, které Jihlavu míjí. Terminál v Jihlavě požaduje kraj i krajské město.

"My vnímáme vysokorychlostní trať od začátku jako něco, co by pro Kraj Vysočina v budoucnu mohlo mít velký ekonomický a i socioekonomický přínos," řekl dnes hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek (ODS a STO). Znovu zopakoval to, že záleží na tom, aby byla zastávka v Jihlavě - Pávově. Na změně územní dokumentace, která s tím souvisí, je podle něj kraj připravený pracovat.

Přes Vysočinu stát plánuje vést novou trať mezi Prahou a Brnem. Podle vedoucího projektu Marka Pinkavy ze Správy železnic je trasa VRT, která Jihlavu zeširoka míjí, stará 20 až 30 let. Počítalo se tam s jedinou zastávkou mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. "Pochází z období, kdy vysokorychlostní vlaky byly připravované jako jakési letadlo na kolejích a propojovaly opravdu jenom ta největší města. Ten přístup se za tu dobu změnil," uvedl Marek Pinkava.

Teď se podle Pinkavy počítá s tím, že budou vysokorychlostní vlaky sjíždět na nynější tratě, aby obsloužily podstatně větší část území. Vlaky sjíždějící u Jihlavy by tak mohly pokračovat i směrem na Třebíč a na Jindřichův Hradec. Díky sjezdům z VRT u Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku a u Velké Bíteše podle Pinkavy nepřijde o rychlejší spojení ani severní část Vysočiny. Nově doporučovaná varianta s terminálem u Jihlavy podle něj také ve větší míře kopíruje dálnici D1.

Na nové železnici by měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Stavbu prvního úseku, VRT Polabí, by chtěla Správa železnic zahájit za tři roky. Tento úsek bude součástí hned dvou koridorů, a to Praha - Brno - Ostrava a Praha - Hradec Králové - Polsko. Na Vysočině by se podle Švehlíka mohlo stavět někdy od roku 2028. Úsek Praha - Brno by se podle jeho předpokladu mohl realizovat do roku 2032.

Z Prahy do Brna by měly přímé vysokorychlostní vlaky dojet za hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se pak lidé mohli dostat vlakem za 40 až 50 minut, podobně jako z Jihlavy do Brna. Cesta vlakem z Jihlavy do těchto měst teď trvá přes dvě hodiny.

Do Prahy za 37 minut, do Brna za 25. Vysokorychlostní trať přinese Jihlavě i významné ekonomické výhody

Vedení Správy železnic ve čtvrtek na tiskové konferenci prezentovalo chystanou podobu českých vysokorychlostních tratí (VRT). Kromě zlepšených ryze dopravních parametrů budou mít dokončené tratě i významný ekonomický přesah - a Jihlava z tohoto...

Hodnocení článku je 78 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto zdopravy.cz

Štítky ČR, správa, železnice, Jihlava, AUDIO, Kraj Vysočina, Správa železniční dopravní cesty, Praha, Brno, Ministerstvo dopravy České republiky, Vítězslav Schrek, ODS, Pávov, Polsko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Šípek Petr

Bylo by užitečnější přemýšlet, jak dostat víc nákladu na koleje. Už teď se pravé pruhy městských okruhů de facto mění na parkoviště náklaďáků. A tvrdit, že "nejde" vozit po kolejích víc nákladu, může taky dospět do stavu, kdy to BUDE MUSET nějak jít. A jak na to budeme připraveni, tak bude vypadat situace na silnicích dál...

Středa, 16. června 2021, 15:28Odpovědět

Správa železnic chce na vysokorychlostní trati terminál u Jihlavy | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.