Vedení Správy železnic ve čtvrtek na tiskové konferenci prezentovalo chystanou podobu českých vysokorychlostních tratí (VRT). Kromě zlepšených ryze dopravních parametrů budou mít dokončené tratě i významný ekonomický přesah - a Jihlava z tohoto pohledu vychází velice zajímavě.
Rychlost vlaků na VRT se bude pohybovat nad 200 km/h, přičemž maximum bude 320 km/h. „Pomalejší vlaky je nebudou moci využívat,“ uvedl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Podle něj budou také české VRT určeny výhradně pro osobní vlaky a denní provoz. Noc bude vyhrazená údržbě. Jde o obdobný model jako ve Francii, s jejímž správcem infrastruktury Správa železnic spolupracuje. Nákladní vlaky budou jezdit po současných koridorech s výjimkou trasy Praha - Drážďany.
„Vybudování vysokorychlostních tratí naprosto změní uvažování o veřejné dopravě,“ podotkl na tiskové konferenci Svoboda. Výrazné zkrácení dojezdových časů má totiž pomoci například udržet obyvatelstvo ve vylidňujících se regionech, přivést investory a obecně zatraktivnit napojené části republiky.
Jako vzorový příklad uvádí Správa železnic Jihlavu, která se s nadsázkou řečeno stane předměstím Prahy i Brna. Cestující z Prahy se tam po nové VRT dostane za 37 minut, z Brna za 25 minut. Jihlavě a okolí to má přinést přes 18 tisíc nových pracovních míst. „Ekonomika zde poletí nahoru,“ uvedl Martin Švehlík, který přípravu VRT na Správě železnic vede.
Podle něj nyní Správa železnic jedná se samosprávami a snaží se je přesvědčit o potřebnosti VRT. „Vysokorychlostní trať má oproti dálnici subtilní řešení, zabírá méně prostoru. Jedna z věcí, na kterou se velmi soustředíme, je prostupnost krajiny,“ sdělil Švehlík.
K prvnímu kopnutí je ale ještě dlouhá cesta. Správa železnic chce na první úseky VRT zahájit příští rok územní řízení, v roce 2025 by se měl začít stavět první úsek v Polabí východně od Prahy. V roce 2028 by se po něm měli projet první cestující.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
a zase apríl....kudy ten vlak a po čem pojede???Nedokážou natáhnout dvojkolej z Brna jak do Střelic.O elektrifikaci ani nemluvím.Pár mostů??? A tunel umí jen do rozpočtu a dotací.Těch 100km z Brna do Jihlavy za 25 minut jen teoreticky...