V první polovině dubna Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo rekonstrukční práce na dolní stavbě dálničního mostu ev.č. D1-201..2, který se nachází v levém jízdním pásu u Velké Bíteše. V rámci modernizace úseku 21 dálnice D1 nebyla oprava této levé části mostu postaveného v roce 1976 provedena, a proto je řešena nyní jako samostatná akce. Současně s rekonstrukcí mostu bude provedena rekonstrukce vozovky.
„Dále bude v rámci akce provedena oprava vozovky a příslušenství levé nájezdové větve směr Praha v MÚK Velká Bíteš. Zakázku provede společnost Metrostav Infrastructure a.s. za 34,78 milionu korun bez DPH s uvedením do provozu za 91 dnů. Ta ze 4 uchazečů o zakázku předložila nejvýhodnější nabídku,“ uvedl za ŘSD Martin Buček.
Oprava mostu má za cíl zlepšit jeho stavební stav a aktualizovat mostní příslušenství (svodidla) podle současných technických předpisů. Zlepšením jeho stavebního stavu jak nosné konstrukce, tak spodní stavby dojde k prodloužení životnosti mostu a zlepšení komfortu provozu na mostě. Stavební stav nosné konstrukce i spodní stavby je hodnocen stupněm IV – uspokojivý stav.
„Vozovka na mostě má vyjeté koleje s četnými trhlinami, které jsou opatřeny zálivkou. Izolace je v oblastech uložení nosné konstrukce poškozena a na úložné prahy zatéká. Paty svodidlových sloupků jsou napadeny korozí, zábradelní svodidlo je nenormové. Na přístupných plochách nosné konstrukce nebyly zjištěny žádné významnější poruchy. Zjištěno bylo pouze poškození koncových částí nosníků. U spodní stavby je problém v rozpadu povrchů úložných prahů a koroze betonářské výztuže také v důsledku nadlimitní hloubkové kontaminace betonu chloridy,“ dodává Buček.
Oprava mostu tak bude znamenat výměnu mostního svršku a příslušenství, výměny obou závěrných zídek a úložných prahů. Budou také odstraněny a provedeny nové přechodové desky. Podle informací z ŘSD v rámci opravy mostu budou vyměněna stávající ocelolitinová ložiska za ložiska elastomerová.
„Na prefabrikovanou nosnou konstrukci bude vybetonována spřahující železobetonová deska a na ní bude provedena celoplošná izolace a následně nová konstrukce vozovky. Nově budou také vybetonované římsy s kotvenými ocelovými svodidly a dojde také na osazení nových mostních odvodňovačů,“ říká Buček.
Současně s rekonstrukcí mostu bude provedena rekonstrukce vozovky v předpolích mostu o délce celkem 208 metrů a její rozšíření tak, aby v základním příčném uspořádání byla šířka každého jízdního pásu minimálně 11,5 metru, což odpovídá rozšíření z kategorie 26.5 na kategorii D 28.
„Tato šířka již umožní provizorní vedení dopravy po polovině dálnice ve čtyř pruhovém režimu (2 jízdní pruhy pro každý směr jízdy) při budoucích opravách. Dále bude provedena oprava vozovky a příslušenství levé nájezdové větve směr Praha v MÚK Velká Bíteš, kde se odfrézují stávající vozovkové vrstvy na tloušťku 120 mm a nahradí novými asfaltovými vrstvami,“ popisuje Buček.
Řidiči na silnici I/37 již nyní musí počítat s omezením, protože tuto silnici most překlenuje. V závislosti na fázi rekonstrukce bude doprava na této komunikaci pod mostem řízena kyvadlově světelnou signalizací. Oprava horní stavby mostu na D1 bude probíhat za úplné uzavírky dálnice v jízdním pásu směrem na Prahu.
„V průběhu tohoto víkendu se začne stavět dopravní omezení, které provoz převede do jízdního pásu směrem na Brno, kde se bude jezdit v režimu 2+2, a to až do 24.7. 2021. Po tomto datu budou již probíhat pouze dokončovací práce bez dopadu na dopravu,“ dodává závěrem Buček.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.