úterý 18. května 2021 Nataša

Oprava dálničního mostu u Velké Bíteše: Kde všude řidiče čeká omezení?

V první polovině dubna Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo rekonstrukční práce na dolní stavbě dálničního mostu ev.č. D1-201..2, který se nachází v levém jízdním pásu u Velké Bíteše. V rámci modernizace úseku 21 dálnice D1 nebyla oprava této levé části mostu postaveného v roce 1976 provedena, a proto je řešena nyní jako samostatná akce. Současně s rekonstrukcí mostu bude provedena rekonstrukce vozovky.

„Dále bude v rámci akce provedena oprava vozovky a příslušenství levé nájezdové větve směr Praha v MÚK Velká Bíteš. Zakázku provede společnost Metrostav Infrastructure a.s. za 34,78 milionu korun bez DPH s uvedením do provozu za 91 dnů. Ta ze 4 uchazečů o zakázku předložila nejvýhodnější nabídku,“ uvedl za ŘSD Martin Buček.

Oprava mostu má za cíl zlepšit jeho stavební stav a aktualizovat mostní příslušenství (svodidla) podle současných technických předpisů. Zlepšením jeho stavebního stavu jak nosné konstrukce, tak spodní stavby dojde k prodloužení životnosti mostu a zlepšení komfortu provozu na mostě. Stavební stav nosné konstrukce i spodní stavby je hodnocen stupněm IV – uspokojivý stav.

Co všechno se musí vyměnit? 

„Vozovka na mostě má vyjeté koleje s četnými trhlinami, které jsou opatřeny zálivkou. Izolace je v oblastech uložení nosné konstrukce poškozena a na úložné prahy zatéká. Paty svodidlových sloupků jsou napadeny korozí, zábradelní svodidlo je nenormové. Na přístupných plochách nosné konstrukce nebyly zjištěny žádné významnější poruchy. Zjištěno bylo pouze poškození koncových částí nosníků. U spodní stavby je problém v rozpadu povrchů úložných prahů a koroze betonářské výztuže také v důsledku nadlimitní hloubkové kontaminace betonu chloridy,“ dodává Buček.

Oprava mostu tak bude znamenat výměnu mostního svršku a příslušenství, výměny obou závěrných zídek a úložných prahů. Budou také odstraněny a provedeny nové přechodové desky. Podle informací z ŘSD v rámci opravy mostu budou vyměněna stávající ocelolitinová ložiska za ložiska elastomerová.

„Na prefabrikovanou nosnou konstrukci bude vybetonována spřahující železobetonová deska a na ní bude provedena celoplošná izolace a následně nová konstrukce vozovky. Nově budou také vybetonované římsy s kotvenými ocelovými svodidly a dojde také na osazení nových mostních odvodňovačů,“ říká Buček.

Oprava vozovky a nová asfaltová vrstva 

Současně s rekonstrukcí mostu bude provedena rekonstrukce vozovky v předpolích mostu o délce celkem 208 metrů a její rozšíření tak, aby v základním příčném uspořádání byla šířka každého jízdního pásu minimálně 11,5 metru, což odpovídá rozšíření z kategorie 26.5 na kategorii D 28.

„Tato šířka již umožní provizorní vedení dopravy po polovině dálnice ve čtyř pruhovém režimu (2 jízdní pruhy pro každý směr jízdy) při budoucích opravách. Dále bude provedena oprava vozovky a příslušenství levé nájezdové větve směr Praha v MÚK Velká Bíteš, kde se odfrézují stávající vozovkové vrstvy na tloušťku 120 mm a nahradí novými asfaltovými vrstvami,“ popisuje Buček.

Řidiči na silnici I/37 již nyní musí počítat s omezením, protože tuto silnici most překlenuje. V závislosti na fázi rekonstrukce bude doprava na této komunikaci pod mostem řízena kyvadlově světelnou signalizací. Oprava horní stavby mostu na D1 bude probíhat za úplné uzavírky dálnice v jízdním pásu směrem na Prahu.

„V průběhu tohoto víkendu se začne stavět dopravní omezení, které provoz převede do jízdního pásu směrem na Brno, kde se bude jezdit v režimu 2+2, a to až do 24.7. 2021. Po tomto datu budou již probíhat pouze dokončovací práce bez dopadu na dopravu,“ dodává závěrem Buček.

Ohodnoť článek

Foto Drbna

Štítky oprava, most, dálnice, D1, Velká Bíteš

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.