Policie na Vysočině musela od letošního ledna řešit celkem 21 dopravních nehod, které se odehrály na železničních přejezdech. Jeden člověk nehodu nepřežil, dalších osm lidí utrpělo zranění. V naprosté většině případů jsou viníky takových dopravních nehod samotní řidiči, kteří nerespektují zvukové a světelné výstražné znamení nebo vlak na železničním přejezdu přehlédnou.
V první řadě je zapotřebí si uvědomit, že řidiči si na železničních přejezdech musí počínat obzvláště opatrně a mít na paměti, že srážka s vlakem mívá fatální následky. „Vlaková souprava nedokáže okamžitě zastavit a její brzdná dráha se může počítat až na stovky metrů, a to i při relativně nízké rychlosti soupravy. Proto je zapotřebí, aby si řidiči při přejíždění přejezdu počínali obzvláště opatrně, zejména se pak přesvědčili, že ho mohou bezpečně přejet,“ upozorňuje mluvčí policistů David Linhart.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích nám jasně říká, že vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém k němu přijela. Ve vzdálenosti 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 kilometrů v hodině. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
„V případě, že dojde k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni,“ pokračuje Linhart.
Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.
Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd v těchto případech:
V případech, je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení nebo je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení nebo sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory, smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas.
„V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy. Řidič musí mít na paměti, že zaměstnanec provozovatele dráhy je oprávněn v blízkosti železničního přejezdu zastavovat vozidla. Znamení k zastavení vozidla dává vztyčenou paží nebo zastavovacím terčem a za snížené viditelnosti červeným světlem, kterým pohybuje v horním půlkruhu,“ doplňuje policejní mluvčí Linhart.
Je důležité dodat, že při jízdě přes železniční přejezd musí řidič dodržovat i další pravidla silničního provozu. Na železničním přejezdu nesmí předjíždět další vozidla, otáčet se a couvat. Na železničním přejezdu a ve vzdálenosti 15 metrů před ním a za ním nesmí zastavit a stát. Řidič nesmí užít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič protijedoucího vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.
„Pokud řidič vozidla poruší tato pravidla, dopouští se přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, za který hrozí pokuta ve správním řízení až do výše pěti tisíc korun. V blokovém řízení může být řidiči uložena pokuta až do výše dva a půl tisíce korun. V případě, že řidič bude na železničním přejezdu nebo v jeho těsné blízkosti předjíždět, bude tento přestupek oznámen správnímu orgánu k projednání, kde je sankce ještě vyšší. Ve správním řízení může také správní orgán uložit přestupci zákaz činnosti spočívající v řízení motorových vozidel,“ dodává závěrem David Linhart.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.