Počasí dnes3 °C, zítra7 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Minimální úrovně přírodovědné gramotnosti nedosahuje pětina prváků na středních školách

Ani minimální úrovně přírodovědné gramotnosti nedosahuje asi pětina žáků prvních ročníků středních škol. Mají zásadní problémy s řešením i těch nejjednodušších přírodovědných úloh. Jen minimální úrovně přírodovědné gramotnosti zároveň dosahuje 29 procent testovaných žáků. Vyplývá to z tematické zprávy České školní inspekce, která testovala přírodovědné znalosti studentů prvních ročníků středních škol v prvním pololetí školního roku 2022/2023.

Cílem bylo podle inspekce zjistit, jakou úroveň znalostí mají děti, které aktuálně dokončily základní vzdělávání.

Inspekce se v testování zaměřila na to, jak jsou žáci způsobilí využívat poznání z přírodních věd, klást relevantní otázky a na základě získaných informací porozumět přírodním jevům, což by mělo usnadňovat odpovědné rozhodování a jednání.

Testování podle inspekce potvrzuje, že na výsledky žáků má vliv jejich rodinné zázemí, na což upozorňuje dlouhodobě. Nejhůře na tom byli žáci nematuritních oborů, kteří mají podle inspekce v průměru i nižší socioekonomický status, z nichž nedosáhlo ani minimální úrovně 58 procent. Horších výsledků dosahovali i žáci, kteří studují společenskovědní maturitní obory, znalosti ani na minimální úrovně nemá 18 procent z nich. Minimální úrovně pak dosáhlo 43 procent. U přírodovědných maturitních oborů nedosáhlo ani minimální úrovně 12 procent žáků, jen minimální pak 36 procent.

Připravenost ze základní školy 

Inspekce také zkoumala, jak jsou žáci připravení ze základní školy z pohledu středoškolských učitelů. Pedagogové hodnotí připravenost žáků různě, největší nedostatky mají podle nich žáci v analyzování dat z grafů a tabulek, spojování poznatků z více vzdělávacích oblastí nebo v pozorování a měření a experimentech. Naopak nejpříznivěji hodnotili středoškolští učitelé schopnosti žáků vyhledávat a porovnávat informace z různých zdrojů. Podle testu ČŠI dosahovali žáci nejnižší úspěšnosti při plánovaní experimentu, tedy v oblasti, která je náročná na kreativitu a badatelský přístup žáka.

Nejčastěji zaznamenanou formou výuky v přírodovědných předmětech je podle zjištění inspekce stále frontální výuka doprovázená poznámkami a zápisem žáků. V moderních přístupech k přírodovědnému vzdělávání je přitom zdůrazňované aktivní učení žáka, například využívání badatelské činnosti, podpora kreativity, experimentování nebo vlastního pozorování přírodních jevů.

Aprobace učitelů 

Inspekce zkoumala i to, zda jsou učitelé přírodovědných předmětů aprobovaní. Největší problémy se zajištěním aprobované výuky byly podle ní v hodinách fyziky na druhém stupni základních škol. Ačkoliv byla míra aprobovanosti učitelů na druhých stupních ZŠ v přírodopise, chemii či zeměpise lepší, stále byla nižší než na středních školách a víceletých gymnáziích. Z hlediska regionů jsou největší problémy se zajištěním kvalifikovaných učitelů ve školách v Ústeckém, Karlovarském a Středočeském kraji. Zjištění jsou podle inspekce podobná jako v mimořádném průzkumu ministerstva školství z roku 2019.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky studium, student, vzdělání, gramotnost, znalost, střední škola, ČR

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Minimální úrovně přírodovědné gramotnosti nedosahuje pětina prváků na středních školách | Vzdělání | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.