Už několikátý den máme na Vysočině bohatou sněhovou nadílku, kterou ocení zejména lyžaři a děti. Plné ruce práce v současném počasí mají pracovníci správy údržby komunikací, v Jihlavě je zajišťuje městská společnost Služby města Jihlavy (SMJ).
„Pracovníci SMJ nejsou schopni postarat se při kalamitě o všechny chodníky, a to zvlášť o víkendu, kdy není k dispozici dostatek lidí, a přesčasy se mohou nařizovat jen do určité míry. Pro chod města jsou prioritní silniční komunikace 1. – 3. pořadí a chodníky bohužel následují až po silnicích,“ uvedl Josef Eder, jednatel SMJ.
Chodníky se udržují dle platného plánu zimní údržby. Jako první se pracovníci zaměřují na zastávky MHD, přechody pro chodce, schody a příkré komunikace. Chodníky však není povoleno solit a pro posyp není vhodný ani písek, jelikož je při jarním blokovém čištění kvůli němu značně zvýšená prašnost.
„Způsob údržby v zimě upravuje prováděcí vyhláška č. 104/1997 Sb. k zákonu o pozemních komunikacích, která zakazuje používat sůl, a to kvůli ochraně životního prostředí a inženýrských sítí, které ve většině případů vedou pod chodníky. Sůl tyto sítě poškozuje a také negativně působí na zeleň, do které je většina chodníků spádována,“ vysvětluje Eder.
V případě náledí se proto používá drť. „Drť ale na náledí nefunguje zcela efektivně, je složená z větších kusů, které se nedostanou do spárů. Navíc je těžká a při tání se dostane pod led, který když znovu zamrzne, opět klouže,“ pokračuje jednatel SMJ.
Plány zimní údržby každoročně tvoří městský odbor dopravy. Ten má v gesci náměstek primátorky Petr Laštovička, který hodlá údržbu komunikací pro příští zimu zkvalitnit.
„V první řadě bychom si měli uvědomit, že když sněží, tak se musí se ztíženými podmínkami počítat. Tentokrát na prudké výkyvy počasí doplatili zejména chodci. Nový plán zimní údržby se samozřejmě zaměří na efektivitu opatření tras pro pěší při kalamitním stavu a poté předložíme radě města a zastupitelstvu i různé varianty na zvýšení finanční podpory pro zimní údržbu. Je ale na nich, aby rozhodli, jestli má cenu dávat peníze na pouhé zmírnění krátkodobého nekomfortu, který se navíc neopakuje každou zimu, nebo do něčeho jiného,“ vyjádřil se náměstek Petr Laštovička.
„Při tvorbě plánu jsem se zavázal s odborem dopravy úzce spolupracovat. Například vytvoříme pohotovostní četu pracovníků, kteří budou vytipované chodníky udržovat bezprostředně po skončení spadu sněhu bez ohledu na denní dobu,“ reagoval Josef Eder.
Ideálním řešením je v tomto případně okamžité shrabání sněhu, ihned po dopadu. Nedochází totiž k jeho ušlapání a vzniku další ledovky.
„O úplně všechny chodníky v Jihlavě se však SMJ nemůže postarat ihned. Pokud chtějí Jihlavané schůdné a bezpečné chodníky, a to nejen pro sebe ale i pro své sousedy, tak musí přiložit ruku k dílu. Za vedení města tedy všechny vyzývám, aby chodníky před svými domy udržovali a sníh při kalamitě shrabali,“ vyjádřila primátorka Jihlavy Karolína Koubová.
Jednatel SMJ dále upozornil, že kontejnery s pískem, které jsou po městě rozmístěny, jsou k dispozici i obyvatelům.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.