<

Aktuálně

Mladá řidička se nevěnovala řízení. Přejela do protisměru a srazila se s jiným autem více...

Z dodávky kurýra vypadaly na dálničním přivaděči balíky. Lidi je rozkradli více...

V Třešti někdo ukradl zvonek z vánoční zvoničky. Aby mu pracka upadla, říkají místní více...

Ke kolejím po štěrku, provizorní čekárna i záchody. Na městské nádraží se vrací vlaky více...

Voda zdraží o korunu a půl. Není možné udržet cenu, prohlásil náměstek Popelka více...

Jiří Pokorný už nebude dvojitým náměstkem, v Jihlavě ho vystřídá Magdaléna Skořepová více...

Muž zůstal v noci sám zamčený v hospodě, dostat se ven mu pomáhali policisté více...

DRBNA HISTORIČKA: V trolejbusech v Jihlavě se kouřilo, jízda stála padesátník

Autoři | Foto Poskytl Stanislav Jelínek

Nejspíš žádný dnešní Jihlavan si nepřipustí, že trolejbusy městem nejezdí odjakživa. Sem, tam, křížem krážem přes celé město a zase zpátky. Připomeňme, že lidská paměť je krátká a dnes sotva kdo pamatuje časy, kdy se v trolejbusech mohlo kouřit. A že když byl vůz obsazen, průvodčí měl povinnost vyzvánět a hlasitým voláním upozorňovat cestující, že trolejbus má plno. Smolaři na chodníku si museli počkat deset minut na další spoj. Taková byla doba.

Tři roky po konci války Jihlavané nezapomněli na útrapy pod hákovým křížem a dovedli se radovat z maličkostí. A trolejbusy nebyly tehdy jen tak něco obyčejného.

Historické prameny a někteří pamětníci potvrzují, že první trolejbus v Jihlavě poprvé vyjel v neděli 19. prosince 1948 hodinu před polednem.

Lidé v třetím poválečném roce vídali změny ve městě, ale nevěděli, co se chystá. Kopáči od jara po městě všudemožně hloubili jámy, stavěli sloupy a elektrikáři nad hlavy Jihlavanů zavěšovali dráty nového vedení. Mělo napájet zatím v tajnosti držené tiché stroje na elektřinu na gumových kolech, které by místo zrušených tramvají vozily cestující po městě. A že Jihlavané byli zvyklí jezdit tramvají od roku 1909 a najednou zničeho nic jim začali tramvaje rušit a vykopávat koleje.

Tak to bylo v roce 1948 a najednou prakticky před Vánocemi vyjel do ulic první trolejbus.

Snímek zachycuje stařičké jihlavské trolejbusy Vetra pod bývalou vozovnou tramvají v Havlíčkově ulici. Tam dopravní podnik později umístil depo trolejbusů. Foto: Poskytl Stanislav Jelínek 

Představitelé města drželi pod pokličkou všechny plány rozvoje, ale ohledně velikých změn v dopravě se komunistické vedení rozhodlo učinit výjimku. Dopravní podnik uspořádal na přelomu srpna a září 1948 před Dělnickým domem v Žižkově ulici ukázku nového trolejbusu. Celé rodiny a houfy zvědavců se scházely u novotou zářícího stroje. Lidé nastupovali, vystupovali, zkoušeli sedadla, schody… Ukázkový trolejbus parkoval před „dělňákem“ víc jak týden při příležitosti výstavy místních průmyslových podniků. „Těžko se staršímu člověku bude nastupovat a ještě hůř vystupovat. Schody jsou tuze vysoko a člověk v letech tam nevyleze vůbec,“ komentovala prohlídku Kateřina Schwarzová z dolního Masarykova náměstí.

Trolejbus zajede k chodníku 

„K pohodlnému nastupování a vystupování obecenstva ve stanicích a na zastávkách zajede trolejbus k chodníku. Podle možností zastaví tak, aby nebyl překážkou v dopravě ani vozidlům ani pěším,“ upozorňovaly na to Dopravní předpisy Západomoravských elektráren pro řidiče a průvodčí trolejbusové dráhy v Jihlavě.

„Když průvodčí nastoupí službu, musí mít zásobu jízdenek pro celou směnu, případně zásobu svitků papíru pro automat. Průvodčí je povinen v zájmu bezpečnosti, jakož i proto, aby každý cestující obdržel včas jízdenku, dbáti, aby vozy nebyly přeplňovány. Hodlají-li cestující nastoupiti, když je vůz plně obsazen, musí je průvodčí, dříve než dá znamení k odjezdu, varovati hlasitým voláním „obsazeno,“ upozorňuje předpis.

Plakát k slavnostnímu otevření trolejbusové dráhy v Jihlavě 19. prosince 1948. Foto: Poskytl Stanislav Jelínek 

„Průvodčí seděl v kukani za zadními dveřmi a prodával jízdenky po padesáti haléřích. Jízdenku z bločku tahal gumičkou na kleštičkách a pak ji procvakl. Trolejbusy měly lavice při stěnách a bylo na nich pořád natřískáno. Lidi se hrozně tlačili,“ připomněl pamětník Jiří Bartoš.

V předpisech pro provoz trolejbusů z roku 1948 stojí: „Byla-li osoba v jízdní dráze za jízdy zachycena, povalena nebo trolejbusem přejeta, musí řidič ihned zastaviti a vůz jistiti proti pohybu. Nikdy nesmí být vůz uveden do pohybu dříve, dokud postižená osoba, je-li pod vozem, nebyla vyproštěna nadzvednutím vozu neb jinak,“ připomněl za ředitelství elektrické dráhy Miroslav Bohoněk.

Přepravní řád pro trolejbusovou dráhu v Jihlavě rovněž z roku 1948 v odstavci 16 uvádí: „Kouřiti je dovoleno pouze ve vozech, které jsou označeny nápisem Pro kuřáky. Jest zakázáno vstupovat do vozů, v nichž není dovoleno kouřiti, s hořící dýmkou, doutníkem nebo cigaretou.“

Trolejbus na trase C projíždí před budovami někdejšího krajského soudu a nového zimního stadionu (vpravo). Před rokem 1960. Foto: Poskytl Stanislav Jelínek 

Na první trolejbusové obousměrné lince jezdily čtyři vozy. Od ledna 1949 od 6 do 20 hodin v desetiminutových intervalech, což by byl i dnes slušný cestovatelský komfort. Cestující nastupovali zadními dveřmi, u nichž měl kabinku průvodčí. Pro zajímavost, první vozy byly vyrobeny ve spolupráci francouzské firmy Vetra s pražskou ČKD. Francouzi vyráběli skříně, převodovky a další strojní součásti, ČKD elektrickou výzbroj vozů. Jihlava byla pátým městem na území dnešní České republiky, které zavedlo trolejbusovou dopravu.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky historie, doprava, trolejbus, MHD, Jihlava

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.