Pondělí, 29. září 2025, 18:17
Rekonstrukce kamenného železničního viaduktu mezi ulicemi Havlíčkova a Pod Jánským kopečkem se chýlí ke svému závěru. Oprava mostu z 19. století se mírně zdržela, ale výsledný produkt už sklízí pochvalné reakce Jihlavanů.
Generální oprava kamenného jihlavského viaduktu začala v červnu a měla být dokončena na konci srpna, přesto na stavbě ještě na konci září čile pracuje. Stavební práce koordinuje Správa železnic, která využila výluky kvůli rozsáhlé modernizaci stanice Jihlava město.
Stavaři snížili horní část mostu asi o 1,5 metru, aby vložili novou železobetonovou konstrukci. „Při pracích se dále obnovila izolace, odvodnění kleneb, kámen je otryskán a znovu vyspárován,“ informovalo na sociálních sítích město Jihlava.
Neděle, 3. srpna 2025, 13:19
Železniční most v Havlíčkově ulici poutal nedávno pozornost, když ho jeřáb dostal dolů a po pár týdnech vrátil zpět. Nyní je centrem diskuze opět a to kvůli barvám, které dostal.
„Taky se konečně něco povedlo, ne jako ten o pár set metrů k hlavnímu nadraží,“ chválí na Facebooku Karel Pernička s poznámkou k nedávné malbě na opravovaném železničním mostu na Havlíčkově ulici. „Je krásný! Vždycky, když jedu okolo, obdivuju, jak se mění k lepšímu,“ je též spokojená Magda Svatoňová. Pochvalné reakce se opakují, někteří však připomínají poměrně logickou hlučnost a prašnost, které stavba přinesla.
Viadukt vznikl v letech 1886–1887 jako součást Českomoravské transverzální dráhy. Most má devět kamenných kleneb a uprostřed ocelové příhradové pole přes řeku Jihlavu; celková délka stavby je zhruba 165 metrů, ocelové pole má zhruba 50 metrů a výška nad hladinou je kolem 17 metrů, dnešní konstrukce je z roku 1972. Kombinace kamenných oblouků a ocelové příhradoviny z konce 19. století je u nás výjimečná a most patří k výrazným technickým dominantám města.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám