Aktuálně

Tomio Okamura zneužil městskou akci, říká radnice. Jel jsem kolem, hájil se politik více...

Opilý cyklista se snažil ujet policistům, ale havaroval. Byl celostátně hledaný více...

Policie hledá muže, který rád trampuje. V práci i doma ho naposledy viděli 5. srpna více...

Bodlina, Horác, Ježura, HaHa, nebo Albert? Maskot Horácké arény hledá jméno více...

Na dálnici se srazil nákladní vůz s autobusem, místo bylo neprůjezdné více...

Rok 1909: První tramvaj v Jihlavě. Lidé z centra na konečnou dojeli za 14 minut

Autoři | Foto Se svolením Petra Šány | Zdroj idnes.cz, iglau.cz, Petr Šána, wikipedia

Všichni nadšenci do jihlavské MHD si dnes připomínají jedno velké výročí. Na den přesně před 116 lety, tedy 26. srpna 1909, se v Jihlavě první cestující svezli tramvají. Městem vedla jediná trať, která spojovala centrum města se vzdáleným nádražím.

První úvahy jsou z roku 1904

Na začátek je třeba zmínit, že vůbec první úvahy o zřízení nějakého veřejného dopravního prostředku mezi nádražím a centrem města se v Jihlavě objevily již v roce 1904. V této době zde byla městská doprava nedostačující, provozovány byly fiakry a později i omnibusy s kapacitou šest až patnáct osob. Ty však zajišťovali hoteliéři a jednalo se jen o dopravu k jejich hotelům.

Dobová tramvajová jízdenka
Královské město Jihlava bylo v době plánování tramvajové dopravy osmým největším městem české Koruny. Podle údajů z roku 1899 měla Jihlava 24 600 obyvatel. 

Důležitým mezníkem bylo září 1906, kdy padlo definitivní rozhodnutí o tom, že v Jihlavě začne výstavba tramvajové trati o rozchodu 1000 mm. Zpočátku byla trať tramvaje zamýšlena jako spojka obou nádražních budov v Jihlavě, část své cesty měla dokonce urazit po vlakových kolejích transverzálky přes viadukt. K tomu ale nakonec nedošlo a vznikla pouze jediná trať. Ta byla postavená v roce 1909 a vedla ze Severozápadního nádraží (dnešní Hlavní nádraží) na Hlavní náměstí (dnes Masarykovo náměstí).

První vůz vyjel ve 12:08 

Stavební práce začaly v roce 1908, slavnostní otevření trati se pak konalo 26. srpna roku 1909, první vůz vyjel ve 12:08, a to i přestože potřebná koncese byla vydána až 15. září. Jednokolejná trať se třemi výhybnami, vycházející z dnešního Masarykova náměstí a pokračující po Komenského ulici, přes náměstí Svobody a dále po Havlíčkově ulici až k nádraží, byla dlouhá přibližně 2,7 kilometrů, šlo tak po Českém Těšíně a Mariánských Lázních o třetí nejmenší tramvajový provoz na území Česka.

Nejvyšší výškový rozdíl tramvajová trať překonávala v táhlém kopci k Josefsplatzu (dnešnímu náměstí Svobody), kde sklon činil 77,66 ‰.

Pokud cestující nastoupil do tramvaje na první zastávce a chtěl jet na konečnou, pak mu cesta trvala 14 minut. Po celou dobu existence zůstala jihlavská trať beze změn, avšak v období jejího postupného konce ve čtyřicátých letech se objevilo několik návrhů na její rozšíření do Bedřichova a k městskému nádraží transverzální dráhy včetně využití železniční tratě do Kostelce.

Rozhodnutí padlo po válce

Jihlavská tramvajová linka prošla několika drobnými úpravami, třeba se měnil počet zastávek a výhyben. Dalším mezníkem byla druhá světová válka, kdy padlo rozhodnutí o tom, že tramvaje v Jihlavě jsou zastaralé a nevyhovující a přišlo se s tím, že tramvaje nahradí trolejbusy.

Jihlavskou trolejbusovou linku od Cityparku k parkovišti P+R dokončí v roce 2027

Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) staví novou trolejbusovou trať do jihozápadní části města. Dokončená bude v roce 2027. Předpokládané náklady jsou téměř 161 milionů korun a z většiny je uhradí dotace.

Tramvajová trať tak byla nejdříve zkrácena, konkrétně byl v roce 1947 zrušen úsek od jatek k nádraží. Kvůli výstavbě trolejbusové dráhy byl na zbytku tramvajové trati provoz zastaven někdy v létě 1948, přesné datum však není známo. Podle některých zdrojů odjela poslední tramvaj z náměstí 12. listopadu 1948. 19. prosince 1948 pak vyjely do města poprvé trolejbusy.

Tramvajový vůz v horní části Masarykova náměstí 

Kolejnice jako připomínka tramvají 

To, že po Jihlavy jezdily tramvaje, nám může připomenout pamětní kolejnice, která se nachází v místě bývalé vozovny v Havlíčkově ulici. Kolejnici dnes najdeme nedaleko mostu U Jánů po cestě na hlavní vlakové nádraží. Tato připomínka se na mostě nachází od roku 2012 a je vyrobena z použitých brněnských žlábkových kolejnic. „Dalo by se ale určitě udělat i víc, pokud by město chtělo. Kolejnici bych spíše umístil na Masarykovo náměstí, kam přijde více turistů. A také mohla sloužit jako podklad pro případný vůz historické tramvaje, který by tam mohl být občas nebo i nastálo přivezen," zmínil pro idnes.cz Luděk Bohuňovský z jihlavského Sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů.

Jihlavský vagón nalezený na Opavsku

Trolejbusy označené písmeny? Naprostá rarita

Vzhledem k tomu, že demontáž tramvajového trolejového vedení v Jihlavě nějakou dobu trvala, nemohl být trolejbusový provoz zahájen ihned po ukončení toho tramvajového. První trolejbus v Jihlavě tak vyjel v již zmíněném termínu – tedy 19. prosince 1948, v mezidobí byl provoz zajišťován pomocí autobusů, včetně jednoho zapůjčeného z brněnského dopravního podniku. Provozovatelem trolejbusové sítě však překvapivě nebylo město, ale podnik Západomoravské elektrárny.

ANKETA: Velký úspěch pro Jihlavu. Vánoční trolejbus skončil v anketě v rámci republiky na třetím místě

V loňském roce již podruhé se mohli lidé v Jihlavě svézt vánočním trolejbusem, který městem projížděl během adventu a vánočních svátků. A také letos má na svém kontě jedno ocenění. Vánoční ozdobený trolejbus, který na ulici nešel přehlédnout,...

První trať byla v podstatě souběžná s tramvajovou, vedla od hlavního nádraží Havlíčkovou ulicí na náměstí Svobody a dále na Masarykovo náměstí. 27. února 1951 byla zprovozněna další linka, a to po městském okruhu – od Tesly' kolem staré nemocnice, ulicemi Tolstého a 17. listopadu na Štefánikovo náměstí, a dále Žižkovou ulicí do ulice Benešovy a na náměstí. Současně byla také zprovozněna i jednostopá trať vedoucí Jiráskovou ulicí do čtvrti Staré Hory, obě tratě byly postaveny už dříve. Právě v této době se zavedlo označení trolejbusových linek písmeny, dnes se v ČR jedná o naprostou výjimku.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky doprava, historie, tramvaj, výročí, zahájení, provoz, trať, 1909, Jihlava

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.