Nová opravárenská hala pro vlaky Českých drah (ČD) bude v Havlíčkově Brodě dokončená příští rok zjara. Budova vysoká 12 metrů už stojí, technologická zařízení v ní začnou pracovníci montovat v létě. Investicí za víc než 235 milionů korun bez DPH dráhy rozšíří kapacitu svého jediného střediska údržby v Kraji Vysočina. Zástupci ČD to na staveništi řekli novinářům.
Havlíčkobrodské středisko zajišťuje údržbu několika desítek kolejových vozidel sloužících nejen na Vysočině, ale i v Pardubickém kraji. Pracuje tam skoro 50 techniků. „Takže můžeme o Havlíčkově Brodě mluvit jako o jednom ze základních stavebních kamenů budoucího servisu Českých drah," řekl Michal Kraus, místopředseda představenstva ČD a náměstek pro servis.
Halu staví od loňského října firmy Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod a TSS Grade v sousedství starší opravárenské haly. Kvůli nové stavbě bylo zbouráno sedm objektů. Množství odtěžené zeminy jen pro halu by naplnilo 450 nákladních aut, další výkopy dělníci dělali kvůli inženýrským sítím. Základové piloty zasahují v průměru do hloubky 12 metrů, odvrtaných jich bylo 43.
„V současné chvíli jsme v necelé polovičce stavby," uvedl Jaroslav Hába z regionální správy majetku ČD. Dodal, že termín dokončení by měl být dodržen. Stavbaři si museli poradit i se starou kanalizací, která nebyla v projektu, podle Háby asi pochází ještě z původní výstavby depa v roce 1880. U nové haly už je čistička, aby neunikla voda znečištěná olejem, a retenční nádrž na dešťovou vodu.
V hale dlouhé 65 metrů budou dvě koleje. Stavbaři tam nyní dělají betonáž. Směsí z autodomíchávače plnili takzvanou bádii, tedy zařízení podobné velkému trychtýři, které bylo na určené místo v hale dopravované zavěšené na jeřábu.
Vybavení bude v hale podle Háby hodně, kromě kolejí, rozvodů vody, vzduchu a elektroinstalace i zařízení pro zvedání a portálový jeřáb s nosností až 12,5 tuny. Zaručená musí být například i poměrně vysoká čistota vzduchu, protože technologie nových vozidel jsou řízené počítači, uvedl.
Kdyby na Vysočině začaly v budoucnu jezdit bateriové vlaky, které už dráhy nasadily na severu Moravy, bylo by potřeba k opravárenské hale doplnit vybíjecí stanice. Hába uvedl, že tyto vlaky nesmí vjíždět do haly s nabitou baterií. O možnosti získání dotace na lokomotivy s bateriemi letos jednali radní Kraje Vysočina.
Na starší hale v depu by měla být podle Háby v příštím roce osazena fotovoltaická elektrárna, která by měla dodávat elektřinu do opravárenských hal, administrativní budovy a do nové linky na mytí vlaků, která tam byla dokončena předloni.
České dráhy mají v plánu investovat do roku 2031 do servisního zázemí přes 12 miliard korun. Postaví čtyři nové haly údržby a šest rozšíří. Halu teď kromě Havlíčkova Brodu staví v Chebu.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám