Autobazary chtějí zařadit prodeje s ojetými vozy mezi výjimky, které mohou i nadále poskytovat svoje služby. Jsou schopny zajistit dodržování velmi přísných hygienických pravidel a podmínek nouzového stavu vyhlášeného vládou. Dále žádají odložení daní, sociálního a zdravotního pojištění na dobu šesti měsíců po skončení nouzového stavu nebo rozložení těchto plateb do splátkového kalendáře na dobu 12 měsíců. Vyplývá to z otevřeného dopisu Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) vládě, který má k dispozici.
„Vážený pane předsedo vlády, vážená vládo, obracíme se na Vás jako oborová asociace, která zastřešuje podnikatelské subjekty v oboru prodeje použitých automobilů. Tento obor přímo nebo nepřímo zaměstnává přibližně 75 tisíc lidí a generuje roční obrat zhruba 150 miliard korun. Tisíce těchto zaměstnanců jsou však nyní v existenční nejistotě, jejich pracovní místa jsou ohrožena a jejich rodiny jsou oprávněně ve stresu z toho, co bude následovat," uvedl předseda asociace Petr Přikryl.
Podle Přikryla jde o obor, bez kterého se česká ekonomika neobejde. V loňském roce se podle údajů společnosti Cebia v Česku prodalo nebo bylo dovezeno 760 tisíc ojetých osobních aut, meziročně zhruba stejně. Průměrná cena prodávaných ojetých aut loni klesla o jedno procento na 223 900 korun.
„Ovšem nejde jen o prodej ojetých vozů. Naši členové zajišťují spoustu dalších služeb. Například autoservis zákazníkům, administrativní služby, jako třeba převody vozidel, pojistky, finanční služby, STK nebo emise," doplnil Přikryl.
Prodej použitých automobilů v autobazarech navíc podle něj může řešit finanční problémy těch lidí, kteří se mohou dostat kvůli ztrátě zaměstnání nebo útlumu podnikání do finanční tísně. „Je mnohem jednodušší prodat v autobazaru druhé auto v rodině než nesplácet půjčku nebo muset prodat byt, anebo o něj dokonce přijít v exekuci," uvedl v dopise dále Přikryl.
Podle něj jde navíc o odvětví, na které je navázáno několik dalších oborů. Jsou to například dodavatelé náhradních dílů, pronajímatelé nemovitostí, STK nebo reklamní trh. „I tyto obory dnes generují kvůli zastavení byznysu s ojetými vozy nemalé ztráty," podotkl Přikryl.
Odvětví si podle něj neumí poradit s okamžitým zastavením ekonomiky a zavření prodejen, které nastalo na základě vyhlášení nouzového stavu bez varování a v podstatě ze dne na den. „Každým dnem přicházejí firmy v našem oboru o desítky milionů korun, přicházejí první propouštění a krachy. Ačkoliv byl nouzový stav vyhlášen již od 12. března, k dnešnímu dni stále nemáme jasné stanovisko, jakým způsobem bude stát kompenzovat vzniklé škody. Odklad zálohy na daně, tedy v podstatě bezúročné půjčky státu, nebo odpuštění pokuty za pozdě podané kontrolní hlášení k DPH za kompenzaci nepovažujeme. Ani bezúročné půjčky vzniklou situaci neřeší," dodal Přikryl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.