Uzavírka Jihlavského tunelu, poté opravy silnic v ulicích Tolstého, Vrchlického, Brněnské, Pod Příkopem, atd. Souběh stavebních prací na dopravní infrastruktuře působí velké problémy při cestování krajským městem. Jaký názor na současnou situaci mají městští zastupitelé?
Redakční dotaz: Byly dle Vás opravy dopravní infrastruktury (uzavírka tunelu, Vrchlického, Tolstého plus další drobné opravy) v Jihlavě naplánovány a načasovány citlivě? Nebo byste volil/a jiné řešení?
Petr Paul (SPD)
Ano, v Jihlavě vlivem současně probíhajících oprav nastaly v dopravě vážné komplikace. Zmatení jsou řidiči i pěší, Jihlaváci i ostatní a spousta jich mnohdy městem bloudí. Termíny oprav a rozsah jsou v gesci vedení radnice a odboru dopravy. Nám zastupitelům opravy byly oznámeny na posledním zasedání a jak víte, v Jihlavě vládne koalice převahou jediného hlasu. Jeden občan mi řekl: „Všimněte si, že celou dobu se toho moc s komunikacemi neudělalo. Řečnilo se, co je potřeba a co se odsune. Ale před volbami je fofr, aby se koaličníci připomenuli co zařídili“. Řešení je rozprostřít jednotlivé akce v čase a nikoli až před volbami. Stav komunikací je přece dlouhodobě a obecně známý všem.
Jiří Antonů (Fórum Jihlava)
Dopravní peklo či předpeklí v Jihlavě? Když se dlouho něco zanedbává a narůstá vnitřní dluh, tak vás to dříve či později dožene. To se nyní děje v Jihlavě. Bohužel selhala koordinace termínů a délky oprav. Jediné kritérium pro soutěž nemůže nadále být jen cena. Měla by jím být i nezbytně dlouhá doba opravy. „Odůvodnění výběru: Nabídka účastníka XX byla podle výsledků hodnocení nabídek vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější, a to na základě kritéria hodnocení „nejnižší nabídkové ceny v Kč bez DPH“. Jako ekonomicky nejvýhodnější byla vybrána nabídka s nejnižší nabídkovou cenou v Kč bez DPH.“ tolik citace. Dalším významným kritériem musí být i délka opravy. V daleko větší míře se musí využívat i modelování zatížení dopravy. Při plánu mobility se již vyzkoušelo a mělo své opodstatnění. Jiné cesty není.
David Beke (ODS)
Vždy je možné najít nějaký nedostatek a příště být moudřejší a určitě tomu tak bude i po těchto omezeních. Bohužel i když skvěle plánujete, tak se stane, že to nakonec nemusí vyjít. U aktuálních oprav se seběhlo několik faktorů dohromady, které hrajou důležitou roli. Jedním z nich je, že některé silnice jsou města, jiné kraje a jiné státu (například tunel). A i když všichni koordinují, tak stejně nakonec každý soutěží dodavatele zvlášť a může se stát, že nevysoutěží, nestihne se termín, někdo se odvolá, apod.
Například městu se stalo, že u akce na ul. Tolstého i Vrchlického měly obě proběhnout již na podzim loňského roku, ale vybraný dodavatel stavebních prací s městem neuzavřel smlouvu, proto musely být odloženy až na letošní rok. Nebyl to tedy záměr, ale nezaviněná souhra okolností. Další akce jsou třeba vázány na havarijní stav vodovodů a kanalizací a soudní spory kolem nich, jako například tomu bylo u Jiřího z Poděbrad. Do toho nenadále poruchy jako třeba v těchto dnech na Jiráskově ulici.
Jinou kapitolou jsou například podmínky a termíny dotací na některé akce, které také mají dopad do termínů. Chceš peníze, musíš stihnout termín… Těch okolností, které mohou posunout termín provádění oprav je opravdu velmi mnoho. Firmě mohou lidé onemocnět, roli hraje aktuálně válka nebo není materiál. A samozřejmě tomu nepřidává ani situace na trhu stavebních prací, kdy téměř musíme prosit, aby vůbec někdo zakázku chtěl soutěžit. Natož abychom si třeba dali do podmínek, že budou dělat ve dne v noci a bude to hotové za pár dní. Bylo by to skvělé a ta doba také přijde, ale nyní musíme pracovat se situací jaká je.
Čtvrtek, 21. dubna 2022, 18:40
Dnes odpoledne, když jsem se vracela autem domů z práce, tak jsem měla v těch nekonečných kolonách napříč Jihlavou hodně času přemýšlet. Asi tak o hodinu víc než obvykle. O tolik navíc mi totiž od úterý zabere cesta domů. Běžně ve špičce 30 – 40...
Radek Popelka (ANO)
Opravovat silnice a chodníky je nutné. Pochopitelně, každá taková oprava si vyžádá uzavírky a hledání náhradních tras. Jednotlivé stavby vyžadují velké množství speciální techniky, kterou je nutné na staveniště dostat. V mnoha případech jen na pár hodin, maximálně dnů. Každé takové stěhování představuje nemalé náklady. Je tedy logické opravovat více úseků najednou a techniku „stěhovat“ jen o pár bloků dále. Harmonogram stavebních prací v jednotlivých uzavírkách je nutné plánovat ne na dny či týdny, ale na hodiny a lépe minuty. Jen tak se dá předejít dopravním zmatkům a chaosu.
To, co se dnes děje v ulicích Jihlavy, ať si každý nazve sám. Koordinace oprav přivaděče, tunelu, částí ulic Vrchlického, Tolstého a třídy Legionářů není z mého pohledu zrovna ideální. Jenže to ještě zdaleka nekončíme. K dnešnímu dni 29. 4. 2022 jsou uzavřeny i ulice Pod Příkopem, Lidická kolonie, části ulic Kosovská, Lesní. Celý Červený Kříž. Pracuje se na Sokolovské a Pávovské. No a k tomu naprostá stálice posledních let ulice Jiřího z Poděbrad.
Pavrl Šlechtický (KSČM)
Dopravní situace se v Jihlavě vzhledem k opravám komunikací výrazně zhoršila. Největší podíl na tom má uzavření silničního tunelu pro jeho opravu. Zpomalená doprava je i na přivaděči, kde je uzavřen pro jeho úpravu jeden jízdní pruh. Současně se provádějí opravy městských komunikací a to zejména v ulici Tolstého.
Jsem přesvědčený, že se zde nemusela hned bagrovat křižovatka s Fritzovou ulicí. Mohla tak zůstat průjezdná do doby, kdy ji bude nutné opravdu vybagrovat. Další uzávěrky jsou v ulicích U Cvičiště a Kosovské. Krátkodobě je v důsledku opravy domu Masarykovo náměstí 21 uzavřen i vjezd do Brněnské ulice. Samozřejmě i tyto uzávěry dále komplikují dopravní situaci města. Ještě, že se nezavřela ulice Romana Havelky, kde je povrch vozovky katastrofální. Bohužel se v Jihlavě vozovky příliš neopravovaly. Počkalo se tak na poslední čtyři měsíce volebního období. Pozitivní je, že se již pracuje na ulici Jiřího z Poděbrad a tak zmizí tato ostuda města.
Martin Hyský (ČSSD)
Současná omezení se mě samozřejmě dotýkají, obzvlášť první dny to byl prostě „mazec“. Pravda je, že koordinace jednotlivých investorů je mnohdy slabou stránkou investiční přípravy, k čemuž samozřejmě přispívá i složitost administrativních procesů – kdo v poslední době stavěl, tak mi dá asi za pravdu. Veřejný investor v žádném případě nemá výhodu, ba naopak, i díky neuvěřitelně složitému systému zadávání veřejných zakázek není mnohdy schopen zahájit stavbu v plánovaném termínu. Ale zpět ke konkrétním opravám a investicím o letošním jaru v Jihlavě, k hladšímu průběhu by určitě pomohla ještě nějaká opatření – např. možnost opustit obchvat až před tunelem – na ulici Vrchlického.
Poznámka: Odpovědi byly seřazeny chronologicky od nejdřívější po nejpozdější. Další oslovená městská zastupitelka Eva Nováková (Žijeme Jihlavou!) na dotaz redakce ve stanoveném termínu neodpověděla.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.