středa 25. května 2022 Viola

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

KOMENTÁŘ: Vítejte v (dopravním) pekle aneb co to zase vymysleli ti inženýři od stolu?

Dnes odpoledne, když jsem se vracela autem domů z práce, tak jsem měla v těch nekonečných kolonách napříč Jihlavou hodně času přemýšlet. Asi tak o hodinu víc než obvykle. O tolik navíc mi totiž od úterý zabere cesta domů. Běžně ve špičce 30 – 40 minut, dnes hodinu a půl čistého času. Dneska pecka, včera to bylo dvě hodiny, řeknou si možná Pražáci, pro které je tohle denní chleba. Pro nás, řidiče z Vysočiny, je to ale dost. Přitom to při lepším plánování nemuselo znamenat tolik času za volantem.

„Proč město nezprůjezdní Masarykovo náměstí?“ „Proč je zavřený sjezd před Jihlavským tunelem, když se opravuje tunel a z druhé strany se dá od nemocnice vyjet?“ „Proč se v tunelu nepracuje i v noci, jako je běžné v zahraničí, ale jen do 15:00 a padla?“ „Proč se opravuje přivaděč, souběžně s tunelem, když to ani nebylo potřeba?“ „K čemu ten tunel, který je směšně krátký, vlastně máme?“ „Kdo tohle vymyslel? Určitě nějaký inženýr od stolu!“ Nejen tyhle otázky a rady teď kolují po sociálních sítích. Já se nepovažuji za dopravního experta, takže pro ty „chytré inženýry od stolu“ nemám žádnou takovou radu. Spíše jen takové malé povzdechnutí. Ano, souběh tolika uzavírek a omezení se moc nepovedl. A asi nikoho, kdo se sedí v autě, kamionu nebo trolejbusu, to ani trochu nebaví. Stát, popojíždět, stát, popojíždět a nervózně koukat na hodinky s tím, že „už jsem tam dávno měl/a být“.

Veřejnost, hlavně ta v diskuzích na internetu, je vlastně pořád nespokojená. Silnice je samá díra, opravte to! Proč to opravujete zrovna teď? Kudy máme jezdit? Kdo tohle vymyslel? V té Jihlavě se nic neděje! Venkovní koncert do půlnoci? Vždyť se při tom kraválu nedá spát! Náměstí je samý beton, chceme víc zeleně! Proč japonské stromy? Proč ne české lípy nebo jabloně? A takhle je to snad se vším. Ale taky se říká: Kdo nic nedělá, nic nezkazí… Nakonec se ale po pár dnech „kousneme“ a zvykneme si. Na to, že nám cesta do práce, do školy nebo domů zabere víc času, že je vlastně fajn vyrazit na večerní koncert než brblat, že se u nás nic neděje, a že ten japonský jerlín v horkém počasí stíní stejně příjemně jako třeba česká lípa.

„Cesta do pekla bývá dlážděna dobrými úmysly.“

Stejně to bude i s aktuálním „dopravním peklem“, které v Jihlavě už několik dní zažíváme. Taky si zvykneme. Stejně jsme na ty, „co to vymysleli“, nadávali při opravě Brněnského mostu, která trvala osm měsíců. Nadšení jsme nebyli ani z oprav mostu u Dvorců na „šestsetdvojce“, kde uzavírka trvala taky skoro rok. A co takový obchvat Velkého Beranova… A asi vůbec nemusím zmiňovat tu nekonečnou opravu D1. Teď jsme rádi, že jsou všechna tato místa opravená.

Zima už se snad nevrátí, tak co, Jihlaváci, zkusit konečně to sdílené kolo? Pokud jedete kousek, tak to nic nestojí, delší cesta vás taky nezruinuje, a myslím, že z kola se nadává o něco méně než za volantem… Pokud nepotřebujete na druhý konec města, ale jdete třeba jen kousek, tak co to tentokrát zkusit pěšky? Uděláte něco pro svou kondičku a nemusíte řešit třeba to, kde „zase budu složitě parkovat“? Řešením je třeba i jízda trolejbusem nebo autobusem, i když i MHD teď nabírá zpoždění. Zase ale v koloně stojí jeden trolejbus, a ne dvacet osobáků… Zkrátka je to o přístupu, i když ne každý může sáhnout po sdíleném kole, ne vždy je čas na to jít pěšky nebo sednout na MHD. To je jasné. Někdy, holt, nezbývá nic jiného, než si to v autě vyčekat v té nekonečné koloně…

Tři dny dopravního chaosu jsou za námi, hodně jich je ještě před námi. Tak nám všem přeju hodně trpělivosti a nadhledu. A zkuste se místo nadávání na celou situaci podívat i z druhé strany. Já jdu stáhnout do mobilu jízdní řád linkového autobusu a vlaku a k notebooku do brašny přihodím sluchátka a nějakou pěknou knížku.

Hodnocení článku je 66 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Lenka Dvořáková

Štítky uzavírka, doprava, kolona, omezení, Jihlavský, tunel, špička, komentář

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Josef Mužátko

sdílená kola jsou využívána slušně. ovšem do té doby, než bude chtít nextbike prachy po městu za provoz :) to bude štrapáce. musí se to zpoplatnit, jako každá služba. dotace jen ničí trh.

úterý, 24. května 2022, 12:36

Josef Mužátko

koukám, že ta moje otázka tam je, ale bez odpovědi :) na noc prostě nejsou lidi, nejsou skoro ani na den. to je easy. přesčas se pracuje, jen když to brzí ostatní procesy.

úterý, 24. května 2022, 12:33

Josef Mužátko

vysvětlí mi někdo, proč před tunelem se sjíždí už u mlékárny a ne u nemocnice? nechápu, totální zácpy, naštvaní řidiči. stejně jezdím přes ten zákaz, i když tam někdy bývá policie. To se nedá.

úterý, 24. května 2022, 12:30

Radomír Hanačík

V noci se nepracuje z jednoduchého důvodu. Investor je zpozdilý zabedněnec a rychlost práce, třeba i v noci, po zhotoviteli nepožadoval. Respektive jeho lidé "inženýři". V dopravních stavbách je Jihlava "prokletá" od nepaměti, proto např. ONWB postavila nádraží v Bedřichově a ne v Jihlavě. Zkrátka "mozci"...

neděle, 24. dubna 2022, 18:12

Iva Ptáčková

V noci se nepracuje z jednoduchého důvodu - investor nezaplatí práci v noci a lidé nebudou pracovat jen za dobrý pocit. To je pochopitelné

pátek, 22. dubna 2022, 09:03

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.