<

Aktuálně

VIDEO: Dukla v Horácké aréně překonala Vsetín. Hru přerušil planý poplach a blackout více...

Skvělá spolupráce IZS v Jihlavě. Pro mladou ženu museli přijet hasiči se žebříkem více...

Mladá maminka má na měsíc dva a půl tisíce korun, potřebuje pro dceru pediatra více...

Revoluční plamen se v Jihlavě rozhořel později. I zde aktivisté zakládali Občanské fórum více...

Významná firma zavře v březnu 2026 závod v Havlíčkově Brodě, je tam 200 zaměstnanců více...

POLITICKÁ KORIDA: Jaké budou největší výhody vysokorychlostní tratě, která povede přes Jihlavu?

Autoři | Foto zdopravy.cz

Před měsícem schválila komise Ministerstva dopravy studii proveditelnosti dvou plánovaných vysokorychlostních tratí, které mají spojit Prahu s Brnem a Brno s Ostravou. Vedle terminálu v centru Jihlavy byl mimo jiné poprvé oficiálně přiznán i vznik nového terminálu u Pávova. Jihlavských zastupitelů jsme se ptali, v čem vidí největší výhody, případně nevýhody projektu.

Redakční dotaz: Jaké největší benefity Jihlavě vybudování vysokorychlostní tratě přinese? Vidíte naopak nějaká riziková místa celého projektu?

Martin Hyský (ČSSD) 

V realizaci vysokorychlostní železnice vidím jedinečnou příležitost pro rozvoj a kvalitativní posun života ve městě. Nejen pro Jihlavu, ale pro kraj to bude znamenat velký impulz k zlepšení životní úrovně. Dopady by se daly srovnat s výstavbou železnice v 19. století. Rozvoj však přináší i velký tlak na rozvojové plochy, ať už pro bydlení nebo pro podnikání. S tím se bude muset popasovat územní a strategické plánovaní, aby bylo možno reagovat na zvýšenou poptávku po parcelách. Nějakých deset let je však dostatečně dlouhá doba na to, aby se město mohlo adekvátně připravit.

Vojtěch Prchal (Žijeme Jihlavou!) 

Největším benefitem pro občany bude dle mého zvýšení dostupnosti spojů do Prahy a Brna a zkrácení doby cestování na těchto trasách, čehož budou moci využít lidé pracující právě v těchto českých metropolích. VRT by zároveň mohla přinést další benefity i pro větší firmy, které budou moci zaměstnávat i kapacity z ostatních regionů regionů a přinést tak více know-how do Jihlavy a na Vysočinu. Přítomnost trati bude mít také pozitivní vliv na turistický ruch v Jihlavě a blízkém okolí. Za riziko projektu považuji náročnost a dobu realizace celého projektu, nicméně zůstávám pozitivní a věřím, že se dílo podaří a brzy se budeme moci svézt z Jihlavy do Prahy za 45 minut.

Božena Kremláčková (KSČM) 

Stavba vysokorychlostní tratě (VRT) bude mít pro Jihlavu bonus v tom, že ulehčí přetížené dopravě po silnicích a dálnicích. Předpokladem je zrychlení dopravy a menší ekologická zátěž. Problém by mohlo být jako u každé velké stavby, že někteří budou proti z důvodů „zabrání pozemků“, blízkosti stavby a samotné VRT k obcím. S tímto problémem se setkáváme již od doby výstavby prvních železničních tratí, přehrad a silnic. Výstavba VRT se rozhodně dotkne mnohých z nás a nemůžeme zaručit, že se vyjde vstříc každému protestu. V dnešní době, kdybychom si měli vždy vyhodnotit ekologické přínosy a prospěch celé společnosti se domnívám, že VRT bude pro Jihlavu hlavně pozitivním přínosem, protože přeprava zůstává důležitým prvkem našeho života.


Poznámka: Odpovědi byly seřazeny chronologicky od nejdřívější po nejpozdější. Další oslovení městští zastupitelé Vítězslav Schrek (ODS), Jiří Antonů (Fórum Jihlava), Petr Paul (SPD), Martin Laštovička (KDU-ČSL) a Petr Bednář (ANO) na dotaz redakce do publikace článku neodpověděli.

Velký krok pro Česko a obrovský skok pro Jihlavu. Vysokorychlostní trať zde bude mít dva terminály

Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý schválila studii proveditelnosti dvou plánovaných vysokorychlostních tratí, které mají spojit Prahu s Brnem a Brno s Ostravou. Vedle terminálu v centru Jihlavy byl mimo jiné poprvé oficiálně přiznán i...

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky politická korida, Jihlava, vysokorychlostní trať, Brno, projekt, Praha, železnice, Ostrava, Pávov, Martin Hyský, ČSSD, Jiří Anton

Komentáře

Petr Sokol

Tak při rychlosti výstavby u nás se toho asi nikdo, kdo čte tento článek, nedožije :)

Středa, 4. května 2022, 14:38Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.