Aktuálně

Kulturní tipy: Lidé v Jihlavě si půjdou zaběhat, v Třešti pořádají rybářské závody více...

VIDEO: Zpívající sestřička z jihlavské nemocnice má novou píseň o sebelásce více...

PŘEHLED LÍDRŮ: Do voleb na Vysočině kandiduje 230 lidí. Kdo je v čele kandidátek? více...

Řidič Roveru projížděl po D1 s modrým majákem. Na policisty byl velmi arogantní více...

Vandal v Jihlavě vzal motorovku a nařízl stoletý javor. Stromu teď hrozí, že uschne více...

Řidiči kamionů na D1 parkovali, kde neměli. Od policie vyfasovali pokutu více...

ANKETA: Jihlava se domluvila s armádou, v Pístově bude výcvik aktivních záloh více...

VIDEO: Jihlava středobodem politické mapy Česka. Po Rakušanovi přijel premiér Fiala více...

Nehoda u kruháče u Velkého Beranova. Škoda na autě je čtvrt milionu korun více...

Uplynulo přesně 95 let od pádu letounu v Bedřichově. Nehoda přinesla 12 mrtvých více...

Legendární "Fáčko" slaví 30. narozeniny. Novinka na trhu tehdy vyšla na osmadvacet průměrných výplat

Autoři | Foto Škoda Auto/Petr Homolka | Zdroj Škoda Auto

V sobotu tomu bude 30 let, co vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Přesně 16. září 1987 představila na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně moderně řešený hatchback Škoda Favorit, který byl srovnatelný s tehdejší západní konkurencí. I po třiceti letech nejsou Favority něčím výjimečným na českých silnicích.

„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.

Málokdo ví, že projekt nového osobního vozu s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartoval rozhodnutím československé vlády už v prosinci 1982. Termíny realizace byly šibeniční a to vývoj dokončit během dvou a půl roku, tedy do 30. června 1985, výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu, kterým tehdy byl Petr Hrdlička, kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu.

„Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává Maier.

Významnou roli hrál i design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení.

Oficiální světový debut osobního Favoritu se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Mladá Boleslav, Škoda Auto, Favorit, ŠKODA AUTO a.s., Brno, Škoda Favorit, Bernhard Maier, Petr Hrdlička, Volkswagen, výroba, Československo

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.