<

Aktuálně

ANKETA: Otázky a odpovědi k blížícím se volbám. Koho z Vysočiny podpoříte? více...

Větrný Jeníkov bude mít nové vedení. Starosta nepočká na odvolání, odejde sám více...

Honička jak v americkém filmu. Řidič převážel drogy, do roku 2027 je v podmínce více...

Policejní manévry v Jihlavě: anonym hrozil výbuchem v základní škole více...

Třetí výhra v řadě. Dukla porazila béčko Pardubic, Rachůnek si připsal čtyři body více...

Řidič se nevěnoval řízení a u Staré Říše rozbil auto. Škoda je 220 tisíc korun více...

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Senioři na kole nacházejí radost z pohybu, ale i zvýšené riziko

Cyklistika je jednou z nejoblíbenějších volnočasových aktivit seniorů. Přináší jim pohyb, možnost cestovat na kratší vzdálenosti, udržuje kondici a prospívá zdraví. Zároveň se ale s rostoucím věkem zvyšují rizika spojená s jízdou na kole – od pádů až po vážné dopravní nehody.

Cyklistika má pro starší generaci nesporné zdravotní benefity. Je šetrná ke kloubům, posiluje srdce, zlepšuje psychiku a podporuje sociální kontakty. S rostoucím věkem se ale zvyšuje riziko nehod. Zhoršený zrak, sluch i rovnováha, pomalejší reakce mohou právě u seniorů vést k pádům nebo nebezpečným situacím v dopravě.

„Následky nehod cyklistů ve věku nad 65 let bývají bohužel často fatální ve srovnání s mladšími cyklisty,“ upozorňuje plk. Mgr. Zuzana Pidrmanová, vedoucí odboru prevence Policejního prezidia ČR. Statistiky nehodovosti Policie ČR toto potvrzují. V roce 2023 zemřelo při dopravních nehodách celkem 39 cyklistů, z toho 18 seniorů ve věku 65+. V loňském roce to bylo podobné, kdy z celkového počtu 38 usmrcených cyklistů bylo 16 seniorů. Podobné to je v i případech těžkých zranění. V roce 2023 evidujeme ve statistikách 251 těžce zraněných cyklistů, z toho 74 seniorů. V roce 2024 pak z 220 těžce zraněných cyklistů bylo 64 seniorů. Z toho vyplývá, že u těžce zraněných se podíl cyklistů ve věku 65+ dlouhodobě pohybuje kolem 29 %, u usmrcených je tento podíl dokonce přes 40 %. „Senioři jsou nejen poškozenými, ale velmi často i sami viníky dopravních nehod. V roce 2024 to bylo u 62 % nehod, při kterých zemřelo 12 osob. V téměř čtvrtině případů nehod zaviněných seniory byl navíc přítomný alkohol, který za řídítka samozřejmě nepatří,“ dodává Pidrmanová.

Elektrokola. Dobrý sluha, ale špatný pán

Rozvoj elektromobility jistě přispěl k rozšíření možností cyklistiky také pro seniory. Elektrokola jim umožňují překonávat větší vzdálenosti s menší zátěží. Od „biokol“ se však v mnohém liší, a to je potřeba připomenout a zohlednit i při výběru nového elektrokola. Vzhledem k větší hmotnosti se prodlužuje brzdná dráha. Mít v pořádku brzdy je tedy nesmírně důležité. „Elektrokola jsou mnohem těžší, proto zopakujeme i klišé, aby si uživatelé kontrolovali stav baterie a plánovali vhodnou vzdálenost a náročnost trasy,“ říká Markéta Novotná, z Týmu silniční bezpečnosti. Dále je třeba myslet na to, že elektrokola mohou snáz vyvinout mnohem větší rychlost než klasické kolo. Případný pád při vyšší rychlosti pak přináší závažnější následky a těžší úrazy. Meziročně se zvýšil počet nehod seniorů využívajících elektrokola o 62 % ze 155 v roce 2023 na 252 v roce 2024.

Přilba není sprosté slovo

Používání cyklistické přilby je mimo horské stezky spíše výjimkou. „Starší generace bohužel nerada mění své zvyky, a proto často nebere přilbu jako pro sebe nezbytnou součást výbavy pro jízdu na kole. Vždyť za jejich mládí to nebylo a nic se jim nestalo,“ vypráví zkušenosti s z cyklohlídek projektu Na kole jen s přilbou Novotná. V posledních dvou letech zhruba každý druhý cyklista – senior, který se účastnil dopravní nehody, neměl přilbu. Přilba pádu a nehodě nezabrání, ale snižuje rizika následných zranění a vážných dlouhodobých následků.

„Senioři, na sedla! jen si připomeňte aktuální pravidla silničního provozu, možná se od vašich mladistvých let změnila, používejte přilbu, noste výrazné oblečení s reflexními doplňky a vybavte kolo nejen odrazkami, ale i světly, ať jste v provozu vidět,“ nabádá Tým silniční bezpečnosti. S přilbou na kole budou navíc dobrým vzorem budoucím generacím, jak upozorňuje letos nejen projekt Na kole jen s přilbou, ale také Policie ČR v rámci kampaně AUTOMATICKY či Safaty Days ROADPOL 2025.

Projekt Na kole jen s přilbou se věnuje osvětě v oblasti bezpečnosti cyklistů v České republice. Jeho cílem je snižovat závažnost následků dopravních nehod prostřednictvím komunikace, prevence a motivace k používání přilby a dalších ochranných prvků. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Mezi významné partnery patří Policie ČR, Horská služba ČR, Mojekolo.cz, Czechoslovak Group, nebo společnost Rengl.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky cyklista, nehoda, cyklistika, dopravní nehoda, projekt, Policie České republiky, Policejní prezidium České republiky, Česko, Česká kancelář pojistitelů, Horská služba České republiky

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.