Co se týká využívání elektrobusů ve městech na Vysočině, k Třebíči se aktuálně přidal také Žďár nad Sázavou. Jihlava jde zatím stále ještě jinou cestou, do budoucna je však trend jasný.
Dva elektrobusy do žďárské MHD nasadí město společně s firmou ZDAR, v březnu bude ověřovací provoz a od dubna pravidelný. Pro otestování a první zkušenosti poslouží starší vozy SOR EBN 8. „Není důvod čekat, trend elektromobility vnímáme, ostatně žďárská radnice má ve svém vozovém parku elektroauta od roku 2018, aktuálně jsou čtyři,” uvedl místostarosta města Jaroslav Hedvičák (ANO).
Elektrobusy jsou s osmi metry o třetinu kratší než standardní autobusy, jsou proto vhodné pro méně vytížené linky a oblasti s horší průjezdností větších autobusů. Dojezd je dle počasí sto až sto dvacet kilometrů. „Protože autobus v žďárské MHD ujede denně 200 až 250 kilometrů, jeden dieselový autobus nahradí dvojice elektrobusů – jeden bude jezdit dopoledne a druhý odpoledne,“ řekl ředitel společnosti ZDAR Richard Latislav s tím, že v noci se budou vozy nabíjet pomocí technologie pomalého nabíjení šest až osm hodin.
Není důvod čekat, trend elektromobility vnímáme.
Provoz MHD ve Žďáru zajišťuje šest kmenových vozidel, provozní náklady jsou kolem 15 milionů ročně, jízdné pokryje zhruba pětinu. Cena nového elektrobusu je oproti dieselovému autobusu zhruba dvojnásobná a vyšší jsou i náklady na provoz. S pořízením tak pomůže dotace. „Aktuální nasazení dvou starších elektrobusů nebude mít finanční dopad na rozpočet města ani na smlouvu mezi městem a dopravcem,“ ujistila mluvčí města Blanka Sobolová.
V Třebíči jezdí elektrobusy od začátku letošního roku, jejich nasazení bylo spojené se začátkem nového provozovatele MHD, firmou BORS Břeclav. Z pětadvaceti nových autobusů jich má deset elektrický pohon, patnáct jezdí na naftu.
Redakci Jihlavské Drbny zajímalo, zdali se elektrobusy objeví také v ulicích krajského města Vysočiny. „Dopravní podnik města Jihlavy aktuálně provozuje třináct parciálních trolejbusů, má v plánu s dotací pořídit dalších devět a řešíme ještě projekt na tři nové, naše strategie pro nejbližší čtyři roky elektrobusy obsahovat nebude,“ informoval předseda dopravního podniku Radim Rovner.
Čtvrtek, 13. března 2025, 09:02
Dopravní podnik města Jihlavy má v plánu koupit až dvacet nízkopodlažních trolejbusů pro městskou hromadnou dopravu. Většina z těchto nových trolejbusů by měla být vybavená trakční baterií, díky níž ujedou část trasy i bez připojení na trakční...
Zároveň však připustil, že do budoucna pořízení elektrobusů vyloučit nelze. „Trend je jasný a až bude mít baterie životnost v řádu aspoň deset let a kapacitu aspoň 250 kilometrů včetně topení, tak to určitě bude dávat smysl,“ sdělil Rovner a připomněl, že v jihlavské MHD je potřeba čtyři měsíce topit a to v zimě znamená polovinu spotřeby vozu. Zatím tak jde dopravní podnik cestou parciálních trolejbusů a autobusů na stlačený bioplyn.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.