V Jihlavě se první část jihovýchodního silničního obchvatu otevře 31. října v pozdních večerních hodinách. Při dnešním posledním kontrolním dnu na stavbě to novinářům řekl hejtman Vítězslav Schrek (ODS a STO). Nová silnice, která měří skoro 2,5 kilometru, propojila výpadové trasy na Znojmo a na Třebíč. Na akci za 607 milionů korun dostal kraj dotaci z evropského fondu IROP.
Stavbaři slibují, že navazující část obchvatu krajského města otevřou za rok. Řidiči se pak po nové, téměř šestikilometrové trase dostanou až k výpadové silnici na Žďársko.
Hejtman uvedl, že otevřením první části obchvatu se Jihlavě splní polovina mnohaletého snu. Věří, že po dokončení celé trasy se krajskému městu výrazně uleví od dopravy. Stavba první části silnice je podle kraje dokončovaná v dohodnutém termínu, také práce na navazující části obchvatu postupují podle harmonogramu.
„Já jsem hrozně rád, že jsme mohli přispět ke splnění poloviny snu, jak tady zaznělo, všech Jihlaváků. Moc mě těší, že příští rok touto dobou splníme i tu druhou polovinu," řekl Jiří Salava, oblastní ředitel MI Roads, jedné ze stavebních firem. Uvedl, že kvůli vedení první části obchvatu museli stavbaři ve dvou zářezech odstřelit skalní podloží.
Na stavbu první části silnice dostal kraj 307 milionů korun z dotačního programu IROP. Navazující tříkilometrovou trasu zaplatí stát, protože byla zařazená mezi silnice důležité také pro přepravu těžkých a nadrozměrných komponentů pro nové jaderné bloky elektrárny Dukovany.
Stavba jižní části obchvatu s šesti mosty začala v prosinci 2022. MI Roads ji provádí v konsorciu s firmami IMOS Brno a BES. Největší most dlouhý 200 metrů překlenuje řeku Jihlávku. U něj je osazená meteohláska, která bude vysílat informace o aktuálním stavu vozovky na dispečink krajských silničářů. Řidiče na nebezpečí námrazy upozorní světelná signalizace. U nové silnice jsou dvě okružní křižovatky a protihluková zábrana.
Na další části jihovýchodního obchvatu Jihlavy pracují stavbaři od loňského jara. Na ní budou dva mosty. Zakázku za 277 milionů korun bez daně provádí konsorcium MI Roads a IMOS Brno.
Původně chtěl Kraj Vysočina postavit najednou celý jihovýchodní obchvat Jihlavy. Dodavatele vybralo minulé vedení Vysočiny v září 2020. Kvůli průtahům ve výběrovém řízení kraj později stavbu rozdělil na dvě části, i kvůli tomu aby neztratil nárok na slíbenou dotaci.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.