<

Aktuálně

Muž chtěl telefonní číslo na prezidenta. To nedostal, navíc skončil na záchytce více...

Na Vysočině dokončují silničáři rozmisťování sněhových zábran, sypače už jezdily více...

Část Jihlavy má nové trolejbusové vedení. Městský dopravní podnik za něj zaplatil 29 milionů korun

Autoři | Foto se svolením Dopravního podniku města Jihlavy

Dopravní podnik města Jihlavy dokončil investici do trolejbusové dráhy za 29 milionů korun bez daně, dostal na ni evropskou dotaci. Nové trolejové vedení v Brtnické ulici nahradilo dráty a sloupy z padesátých a šedesátých let minulého století. Zároveň tam byla osazená kontejnerová měnírna.

Elektřinu rozvádí po nové trati a do dvou větví v areálu dopravního podniku, který je ve stejné ulici. Radnice to uvedla na webu. V ulici bude i nové veřejné osvětlení a opravený chodník.

„Snažíme se tou postupnou obnovou dostat dopravní podnik do moderní a co nejekologičtější podoby," uvedl primátor Petr Ryška (ODS). Na dokončenou akci dostane dopravní podnik okolo 22 milionů korun z operačního programu Doprava.

V Brtnické ulici bylo 29 sloupů, teď jich bude 14. Kromě trolejí na ně město dává lampy veřejného osvětlení. Staré sloupy dělníci do zimy odmontují a odvezou. Díky nové měnírně má dopravní podnik v krajském městě téměř všude u trolejové dráhy stabilně normované stejnosměrné napětí 680 Voltů (V). Dřív napětí kolísalo podle zatížení sítě, potíže to způsobovalo hlavně u nejnovějších parciálních trolejbusů.

„Na dlouhém vedení vznikaly velké ztráty, protože kabeláž byla často přetížená a zahřívala se. To teď odpadne, takže můžeme počítat i s úsporami za spotřebovanou elektřinu," uvedl ředitel dopravního podniku Radim Rovner.

Dopravní podnik teď má pět měníren. Z 22 kilovoltů střídavého napětí vyrábějí 680 V stejnosměrného napětí pro motory trolejbusů. Dřív měla Jihlava jednu hlavní měnírnu mezi Fritzovou ulicí a parkem Legionářů. Před pětadvaceti lety k ní přibyla měnírna v ulici S. K. Neumanna. Další dvě měnírny jsou od loňska v Sokolovské a v Pávovské ulici.

V nejbližších letech se Jihlava chystá rozšířit síť trolejbusových tratí o víc než tři kilometry. Pro napájení této jihozápadní tangenty bude vybudovaná šestá měnírna U Cvičiště. Další část trolejového vedení vznikne v souvislosti s letos zahájenou stavbou centrálního dopravního terminálu v místě městského vlakového nádraží.

V jihlavské MHD slouží trolejbusy a autobusy. Trolejbusy ve městě jezdí od roku 1948. Před dvěma lety byla trolejbusová trať prodloužená o 5,7 kilometru do části Bedřichov a dál do průmyslové zóny.

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Jihlava, doprava, stavby, MHD, evropské fondy

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.