Od konce loňského roku jezdí Jihlavou monitorovací auto, které ve dne i v noci včetně víkendů sleduje, zda auta parkující v modrých zónách dodržují pravidla. Od letošního ledna také rozdává pokuty.
Město i strážníci jsou s provozem monitorovacího auta velice spokojeni, dosud se nevyskytly významnější obtíže. „Systém je téměř plně digitalizovaný, šetří tak ruční práci desítek srážníků a úředníků. Plně využíváme sedmnáctiměsíčního zkušebního provozu a poznáváme technické a technologické možnosti kamerového auta a jeho součástí,“ uvedl radní pro dopravu David Beke (ODS + KDU-ČSL).
Zatímco na sociálních sítích sklízí monitorovací vůz kritiku, v ulicích je to jiné. „V provozu jsme žádný vážnější incident neznamenali. Občas se objeví vulgární výkřik nebo gesto směrem projíždějícímu autíčku, ale není to často,“ usmál se Beke a připomněl, že řidiči dodržující pravidla se nemají čeho obávat.
Magistrát nedávno informoval, že auto ujede průměrně 2500 kilometrů měsíčně. Vůz jezdí i v noci a o víkendech, proto se to nezdá jako velké číslo, Beke to ale vidí jinak, když řekl, že během dubna auto najezdilo 2150 kilometrů během 157 „pracovních“ hodin, tedy prakticky celou „pracovní směnu“. „Průměrná rychlost auta je tak kolem 14 km/hod, souvisí to s pohybem po dopravně vytíženém centru města i vyjížděním různých zákoutí, kde není možné jet rychleji,“ vysvětlil Beke.
Podle Beke pracuje systém parkování i samotné auto s tolerancemi, postih tak prý hrozí pouze tomu, kdo pravidla poruší závažným způsobem. Přesto se objevují hlasy lidí, kteří dostali pokutu neoprávněně. „Zpočátku se takové případy objevily, souvisely s nastavováním systémů, a to i když jsme se velmi snažili, aby se to nestalo,“ přiznal Beke a omluvil se všem, který se tato chyba dotkla. Nutno dodat, že většinu neoprávněných pokut stornoval přímo úřad a poslední měsíc se takový případ neobjevil.
Stává se ale, že řidiči špatně zadají registrační značku nebo špatně určí oblast, kde parkují. Takové chyby se strážníci i úředníci snaží řešit citlivě. „Opravdu bych chtěl veřejnost znovu ubezpečit, že celý systém parkovaní není motivován výběrem peněz od řidičů, ale reakcí na obrovský a setrvalý nárůst počtu aut v ulicích. Bez zavedení pravidel by brzy doprava a parkovaní město paralyzovalo. Bohužel jediný fungující nástroj, který lidé reflektují, je přes peníze,“ zdůraznil radní. Vybrané peníze pak jdou zpět do dopravy.
Pátek, 3. května 2024, 07:03
Novou funkci má od května auto s kamerami na střeše projíždějící ulicemi krajského města. Kromě sledování obsazenosti parkovišť a kontroly parkování bude nově hlídat i dodržování zákazů stání a zastavení. To má vést řidiče k častějšímu dodržování...
Parkování kontrolují i strážníci, kteří k tomu mají aplikaci ve služebních mobilních telefonech. Chodí v místech, kde ještě nový systém není zavedený, protoz monitorovacího auta je efektivnější asi o dva řády. Jen za duben monitorovací vůz zkontroloval 91 tisíc aut a vytvořil 1200 podkladů pro oznámení o přestupku. Při „ručním“ zpracování by na to bylo potřeba kolem patnácti tisíc hodin práce. Důležité přitom je, že auto získává data o parkovacích místech v ulicích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.