Přesně za týden, tedy v pátek 29. března, začnou v Jihlavě platit další novinky v oblasti parkování. Některé změny, které radnice představila novinářům, byly stanoveny na základě statistických údajů, které nasbíralo monitorovací vozidlo. To ulicemi krajského města Vysočiny projíždí od poloviny letošního ledna.
„Změny začnou platit na Velký pátek i proto, že řada z nich se týká svátků a dnů, kdy je volno,“ vysvětlil primátor Jihlavy Petr Ryška.
Lidé, kteří zaparkují na parkovištích v oranžovém a fialovém režimu, budou moci v neděli a o svátcích parkovat zdarma. To se týká třeba Masarykova náměstí, kolem kina Dukla, na třídě Legionářů nebo u městského vlakového nádraží. Město prověřovalo možnosti volného parkování už v sobotu odpoledne. „Z dat monitorovacího auta ale vyplývá, že to není možné, protože vytížení oranžových a fialových parkovišť v sobotu odpoledne je velmi vysoké, v okolí centra města i přes 60 procent,“ dodal Ryška.
Další novinkou je parkování na dvě hodiny zdarma pro návštěvníky úřadů, kulturních institucí a sportovišť. To se týká stání ve fialovém režimu. V současné době jde o o parkování za domem kultury (oblast 03) nebo o hřiště v ulici Karolíny Světlé (oblast 04) poblíž autobusového nádraží. Po uplynutí dvou hodin, za které řidiči platit nebudou, je nutné další parkování zaplatit, a to přes parkovací automat nebo z telefonu aplikací Easypark. „Fialové zóny budou na jaře postupně přibývat i v nových oblastech,“ dodal mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk.
Zejména podnikatelé v Jihlavě žádali o to, aby bylo nějakým způsobem zprůjezdněné Masarykovo náměstí. To bude nově možné, a to také od pátku 29. března. Řidiči budou moci projet jednosměrkou vedoucí kolem zásobovacích ramp kolem Prioru kolem lékárny na spodním náměstí, restaurace Tři knížata, kolem drogerie Teta na horní náměstí. Poté vyjedou u pošty a centrum města budou moci opustit Křížovou ulicí.
„Je to proto, aby lidé, kteří parkují na velkých parkovištích ve spodní části náměstí, nemuseli vždy náměstí opustit z frekventované Znojemské ulice, ale aby mohli, když chtějí jet na sever města, jet kolem pošty a opustit náměstí Křížovou ulicí ven z centra. Doufáme, že toho lidé nebudou zneužívat, a že si tak řidiči nebudou zkracovat cestu. Uvidíme, jak to bude fungovat,“ nastínil Ryška s tím, že řidiči tady zároveň musí počítat se snížením rychlosti.
Nový systém parkování, který v Jihlavě platí od loňského května, se do letošního léta rozšíří do dalších oblastí. Konkrétně se modré čáry během nadcházejících týdnů začnou objevovat v oblasti kolem ulice Fibichova (oblast 51), Ke Skalce (53), na sídlišti U Hřbitova (54) a v okolí Zborovské ulice (55).
„S novými parkovacími zónami musíme pokračovat. Vím, že to lidé nebudou rádi poslouchat, ale doprava se musí dát do nějakého civilizovaného stavu. Nejen v Jihlavě si lidé kupovali auta a nevěděli, kam je pak dají. A na sídlištích to fungovalo tak, že ho dali blíž křižovatce, pak ještě blíž, a dnes stojí opravdu v křižovatce. A když už to jinak nešlo, tak stojí na zeleni. To znamená, že ani hasiči ani popeláři pak neprojedou. Dostalo se to do extrému a my ho musíme vyřešit. Je to politická sebevražda, ale je to nutný krok k tomu, aby Jihlava mohla dál dýchat,“ vysvětluje radní Jihlavy David Beke.
Dodal, že i u nových oblastí bude platit takzvaná doba hájení, stejně jako tomu bylo před necelým rokem, kdy se nový systém parkování v Jihlavě rozjížděl. „I tady to bude několik měsíců trvat, než si to všechno sedne. Jednak než se to vyznačí a než začne jezdit ta ostrá kontrola,“ říká Beke.
V rámci nových parkovacích zón se podle něj zredukuje a zjednoduší dopravní značení. „Budeme zasakovacími tvárnicemi zpevňovat nezpevněné plochy před bytovými domy, aby v území zůstala zachována retence. To se týká hlavně sídliště U Hřbitova,“ naznačil Beke.
Velkým problémem jsou podle něj hlavně auta, která na parkovištích stojí delší dobu. „Nám ani tak nevadí auta, která jako krvinky dynamicky běhají po městě. Vadí nám spíš auta, která sem najedou, a týden nebo dva stojí zaparkovaná na jednom místě bez pohybu. Jejich majitel třeba nasedne na autobus a na celý týden odjede do Prahy a to auto paralyzuje život ve městě. Stojí poblíž nádraží, a přitom by mohlo stát někde na kraji města. Nebo by se ten člověk mohl nechat někým dovézt a nasednout na ten autobus,“ zamyslel se radní pro dopravu.
Lidé, kteří v Jihlavě parkují a nemají nějaké předplatné, mohou za parkování zaplatit přes parkovací automat, nebo mobilní aplikací. Beke naznačil, že znovu ve hře je i platba parkování formou SMS. K tomu by město přistoupilo vzhledem k tomu, že parkovacích automatů je stále málo, a ne každý chce využívat zmíněnou parkovací aplikaci.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.