Už jen šest dnů dělí dálniční most u Řehořova od jeho demolice. Místní však nic nevzdávají a budou dále požadovat, aby měli přístup ke svým polím na druhé straně D1.
Most u Řehořova stojí od roku 1979, tehdy byl vybudován jako kompenzace místním za konec tří polních cest, které přetnula vznikající dálnice D1 z Prahy do Brna. Zemědělci se na druhou stranu ke svým polím dále dostali a tak nikdo s tímto řešením problém neměl.
Po revoluci se začalo řešit, komu most vlastně patří. Nechtěla ho obec Kamenice, pod kterou Řehořov spadá, ani Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). V roce 2010 soud rozhodl, že vlastníkem není městys Kamenice. Podle předsedy osadního výboru v Řehořově Jana Rathouského to logicky znamená, že most vlastní stát, respektive ŘSD.
Tato organizace, přestože je dle ní vlastník mostu neznámý, nechala předloni vypracovat znalecký posudek na stav mostu. „Na základě provedeného diagnostického průzkumu v roce 2022 je mostní objekt zařazen k demolici z důvodu špatného technického stavu," uvedl Jiří Veselý z oddělení komunikace ŘSD.
Místní se zlobí, že při opravách dálnice pár let zpět nechalo ŘSD jezdit po tomto mostě naložená osmikilová nákladní auta a nikomu to nevadilo. Rekonstrukce dálnice pak skončila a most na most loni nesměly už ani traktory.
Jezdily přes sousední Věžnice, což znamená najet o spoustu kilometrů více a tuto praxi vidí s velkou nelibostí i věžnický starosta Bohumír Kriegsmann. Silnice jsou pak špinavé od bláta, provoz těžkých vozů obyvatelům vadí. Pro jízdu po druhé cestě přes hájenku je zase potřeba povolení. Lesy ČR zatím s povolenkami problém nemají, nikdo ale neví, jak to bude do budoucna.
Místní podepsali petici proti demolici mostu a to dokonce dvakrát, poprvé v roce 2011, podruhé loni. Ani to nic nezměnilo a loni v září padlo rozhodnutí o demolici mostu. „Obyvatelé Řehořova nesahají ani po kotníky srnkám, zajícům a dalším zvířatům, kterým se bez problémů budují přechody. Na nás se stát vykašlal,“ zlobil se tehdy Jan Rathouský.
Demolici mostu nařídilo ministerstvo dopravy ustanovenému opatrovníkovi, tedy advokátu zastupujícímu neznámého vlastníka, a to do 30 dnů. Nic se ale nestalo a na začátku listopadu přímo na místě mluvčí ŘSD Jan Rýdl hovořil o tom, že demolice bude na začátku nového roku, nejpozději do 25. ledna. Následně došlo k další změně, kvůli zimní údržbě padlo rozhodnutí, že most vydrží do dubna. A nakonec má podle všeho jít k zemi v noci z 23. na 24. března letošního roku.
Středa, 13. března 2024, 18:18
Řidiči, kteří budou v termínu od 22. do 25. března projíždět po dálnici D1, se musí v úseku u Řehořova na Jihlavsku připravit na dopravní omezení. To bude souviset s plánovanou demolicí mostu, který je z roku 1979 a primárně sloužil k přesunu...
Lidé z Řehořova ale nic nevzdávají. S mostem se přijdou v sobotu večer rozloučit, dál ale budou bojovat za vybudování nového mostu, s čímž nyní ŘSD nepočítá. „Pokud by nový most chtěly budovat obce, pomůže jim ŘSD s žádostí o dotaci,“ vzkázal Jan Rýdl.
Podle Rathouského je ale nepřijatelné, aby obec o velikosti Kamenice vlastnila most nad dálnicí. „Přehazování nadjezdů nad D1 na malé subjekty je dle mě právní paskvil, který zcela popírá státní zájem na této důležité evropské dopravní tepně, jakou D1 je,“ sdělil redakci Jihlavské Drbny Jan Rathouský.
„Budeme bojovat dál, a to buď prostřednictvím vyjednávání s Ministerstvem dopravy, protože ŘSD pro nás dlouhodobě není důvěryhodný partner, či soudní cestou,“ vzkázal závěrem za Řehořov Jan Rathouský.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.