Už během ledna dojde k demolici zchátralého mostu nad dálnicí D1 poblíž Řehořova na Jihlavsku. Jeho likvidace vyjde na 2,45 milionu korun bez DPH. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již vybralo firmu, která most ve druhé polovině ledna odstraní. Obyvatelé Řehořova, místní části obce Kamenice u Jihlavy, s demolicí dlouhodobě nesouhlasí. Důvod sahá do historie, podle předsedy osadního výboru v Řehořově Jana Rathouského lidé chtějí most jako kompenzaci za ztrátu tří polních cest, které v minulosti musely ustoupit výstavbě dálnice D1.
Most překlenuje dálnici přibližně na jejím 127. kilometru. Umožňoval především přejezd zemědělské techniky z Řehořova na pole, která jsou na opačné straně D1. „Na základě provedeného diagnostického průzkumu v roce 2022 je mostní objekt zařazen k demolici z důvodu špatného technického stavu," uvedl Jiří Veselý z oddělení komunikace ŘSD. Bourání mostu, které by mělo proběhnout v druhé polovině ledna, zajistí společnost Mrozek, a.s., která podle Veselého podala nejvýhodnější ekonomickou nabídku. Veřejné soutěže se účastnilo šest firem.
V tuto chvíli je už most uzavřený. Na začátku listopadu 2023 ŘSD uvedlo, že má za úkol most zbourat nejpozději do 25. ledna. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl tehdy řekl, že někdy v letech 2010 až 2012 bez výsledku probíhala soudní jednání, která měla určit vlastníka konstrukce.
Demolici mostu nařídilo ministerstvo dopravy loni v září, nejdříve ustanovenému opatrovníkovi, tedy advokátu zastupujícímu neznámého vlastníka, a to do 30 dnů. Protože most nebyl v této lhůtě odstraněný, dostalo tento úkol na starost ŘSD.
Podle vyjádření Jana Rýdla z listopadu 2023 náhradu za toho přemostění ŘSD stavět nebude, ačkoliv obyvatelé Řehořova by nový most postavit chtěli. „Pokud by nový most chtěly budovat obce, pomůže jim ŘSD s žádostí o dotaci,“ vzkázal Jan Rýdl.
K této nabídce se za Řehořov vyjádřil Jiří Rathouský s tím, že jde o nabídku, jež je pro Kamenici, potažmo Řehořov, zcela nepřijatelná. „Tato rádoby pomoc ze strany státu (ŘSD) je pro malou obec zcela nepřijatelná a popírá tu historickou ztrátu tří cest. Oslovoval jsem v minulosti obce, které jsou v horší situaci než my (vlastní nadjezd přes D1), například obec Kaliště ve Středočeském kraji, které ŘSD vystavělo nový most přes D1, vedení obce z toho není nějak šťastné, protože neví, co přinese budoucnost (náklady spojené s mostem pro jejich malý rozpočet, …). Přehazování nadjezdů nad D1 na malé subjekty je dle mě právní paskvil, který zcela popírá státní zájem na této důležité evropské dopravní tepně, jakou D1 je,“ sdělil redakci Jihlavské Drbny Jan Rathouský.
Zároveň uvažuje nad tím, co by výstavba nového mostu se zmíněnou podporou ŘSD pro Řehořov znamenala. „Znamená to v podstatě, že nám nyní stát vybuduje most, ale veškerá odpovědnost za jeho provoz a případnou budoucí obnovu již hodí na nás (městys Kamenice). A co ta kompenzace za ty tři polní cesty? Tu si v podstatě budeme hradit z rozpočtu městyse Kamenice my. Proč vlastně ne, když jsme si zlikvidovali ty tři polní cesty a máme ten luxus do pár kilometrů vidět dálnici. A to nemluvím o tom, že by tím skončila jakákoli kulturní a investiční činnost v obci. Nevím, ale dle mě by mělo vedení jakékoli obce jednat s péčí řádného hospodáře,“ myslí si Jiří Rathouský a dodává, že státu se moc věřit nedá.
Lidé z Řehořova se se situací nehodlají smířit a budou za obnovu nadjezdu bojovat dál. „Zbourání mostu z naší strany neznamená poslední slovo. Budeme bojovat dál, a to buď prostřednictvím vyjednávání s Ministerstvem dopravy, protože ŘSD pro nás dlouhodobě není důvěryhodný partner, či soudní cestou,“ vzkazuje za Řehořov Jiří Rathouský.