S kapacitami parkování na sídlišti Kollárova jsou problémy, ale evidentní přestupky je nutné i zde často řešit. To je reakce ze strany města na redakční dotaz, který vznikl na základě pokutování řidiče, který umístil svoje vozidlo "v křižovatce". Podobně jako desítky jiných, kteří nemají kde jinde zaparkovat.
Pokud bydlíte na sídlišti, asi jste se v podobné situaci už někdy ocitli. Přijíždíte domů po těžkém dni v práci, ale zároveň tušíte, že budete muset řešit ještě minimálně jeden problém, a to kde zaparkovat. V nejbližším okolí vašeho bydliště bývá plno, někteří mají to štěstí, že dorazí z práce dřív, kapacitu parkoviště navíc zatěžují třeba i firemní dodávky. Člověk je rád, že najde aspoň nějaké místo, i když malinko tuší, že z hlediska pravidel silničního provozu je na hraně, možná i trochu za hranou.
K takovéto situaci dochází běžně na jihlavském sídlišti v ulici Kollárova, my se zaměříme na parkovací místa přímo před zdejší základní školou. Řidičům zde již dlouho slouží šestnáctimístné parkoviště, další místa nabízí podélné parkování mezi bytovými domy. Tato místa jsou jednoznačně vymezena jak svislým dopravním značením, tak vyznačena bílými čarami. Co když toto nedostačuje?
Za tímto podélným parkováním je žlutými čarami vyznačen několikametrový prostor, který umožňuje bezproblémový přístup k nově vylepšenému stání popelnic. Jak ale přistoupit místu, které následuje za těmito za tímto stáním pro popelnice? Pokud je zde volno, představujete pro znaveného obyvatele vítanou možnost k zaparkování svého vozidla. Ale pozor, přestože zde není žádná zákazová značka, už zde chybí bílé čáry použité pro podélné parkování.
V tomto případě před základní školou se jedná o prostor pro dvě osobní vozidla, který je z kapacitních hojně využíván, prakticky každý den je obsazen. Je vlastně zcela zřejmé, že případné parkování zde porušuje zákona o silničním provozu, který říká, že řidič nesmí zastavit a stát na křižovatce a ve vzdálenosti kratší než 5 metrů před hranicí křižovatky, která je dána zaoblením obrubníku.
Dle přísného výkladu zákona by tak ni jedno z těchto míst nemělo být nikdy obsazeno. Taková představa je ale dle místních absurdní. „Během dne možná, ale k večeru jsou obě místa vždy využita, i já sám tam občas parkuji,“ přiznává David N., který bydlí jen několik metrů odtud. „Pokutu jsem zatím nedostal, měl bych snad?“ diví se redakčnímu dotazu. Jeho odpověď asi nejlépe ilustruje, jak moc běžné na tomto místě parkování je a jak k němu místní přistupují.
O to větší překvapení pak zpočátku listopadu čekalo na řidiče, který, podobně jako jindy desítky ostatních, nechal svoje vozidlo těsně u hranice křižovatky (podobně jako žluté vozidlo v titulní fotografii) v domnění, že to tak dělá každý a že se zase nemůže nic stát. Když v tom si situaci fotí strážník městské policie, aby následně vypsal výzvu pro řidiče. „Pro mě je to jasný přestupek, stojí v křižovatce,“ odpověděl redaktorovi Drbny s tím, že pro další informace je třeba oslovit dopravní magistrát.
„Ano, modré auto skutečně stojí v křižovatce, samozřejmě se jedná o přestupek,“ zajistil pro Drbnu odpověď Radovan Daněk, mluvčí jihlavského magistrátu. „S parkováním na tomto sídlišti jsou problémy, ale evidentní přestupky je nutné i zde často řešit,“ dodal s tím, že pokud se s podobnými případy setkají strážníci, řeší je vypsáním výzvy pro řidiče a předvoláním.
Nakolik jsou strážníci v této oblasti benevolentní a zda se v tomto případě jednalo spíše o ojedinělé řešení přestupku ze strany městské policie, můžeme jen těžko soudit, podle místních ale k takovým situacím často nedochází. Na chování řidičů se za dva měsíce nijak nezměnilo, stále na těchto „problematických“ místech parkuje.
Jaké se nabízí řešení? Dost možná rozšíření parkovací koncepce, která byla v centru Jihlavy a přilehlých oblastí aplikována od května tohoto roku. Na Kollárovu ulici by se měla dostat řada v roce 2025. „Věřím, že revize dopravního značení související se zaváděním systému parkování přispěje nakonec i na tomto sídlišti k většímu prostoru pro místní rezidenty a abonenty,“ doufá Radovan Daněk.