Je to více než týden, co se poměrně výrazně proměnila Tolstého ulice. Úpravou vodorovného dopravního značení se změnily přechody, přibylo parkovacích míst, vznikly cyklopruhy. A právě ty jsou v posledních dnech nejčastějším terčem kritiky. Město Jihlava si ale za svým rozhodnutím nadále jednoznačně stojí.
Úterý, 15. listopadu 2022, 10:40
Ulice Tolstého v Jihlavě v těchto dnech prochází hned několika změnami. Na této frekventované silnici, po níž denně projede 8500 aut, vznikla nová zastávka MHD, bezpečnější přechody pro chodce, ochranné cyklopruhy a také několik parkovacích míst....
Motoristé v Jihlavě si od poloviny listopadu musejí zvykat na dopravní změny v Tolstého ulici. Významnou změnou je rozšíření zastávky Dům kultury ve směru k Masarykovu náměstí, další úpravy se týkají přechodů pro chodce u křižovatky s třídou Legionářů a u Domu kultury a odborů.
Změna nastala také v parkování. V Tolstého ulici vzniklo devět podélných parkovacích stání a na náměstí Svobody jsou nově místa pro auta v režimu K+R („Kiss and Ride“ v překladu „Polib a jeď“), která umožňují krátké zastavení před Křesťanskou základní školou Jihlava. Město během úprav nezapomnělo ani na cyklisty. Od Tyršovy ke Křížové ulici byly pro jejich snazší pohyb vyznačeny ochranné cyklopruhy.
„Doprava se jednoznačně zklidňuje a vytváří se podmínky pro bezpečný pohyb chodců i cyklistů,“ míní David Beke, radní pověřený řízením nové parkovací koncepce. Ten odmítá, že by snad bylo nové značení „šito horkou jehlou“. „Narychlo se nic nedělá, vždy se to dlouhodobě plánuje,“ doplnil.
Významné změny v dopravě budou zřejmě vždy hojně diskutované a možná kontroverzní. Nejinak je tomu i tomto případě. Po prvotní, dalo by se říci vlastně „povinné všeobecné“ kritice se nyní pozornost stěžovatelů nejčastěji stačí k nově označeným cyklopruhům, které místy vedou přes kanály a nerovnosti vozovky, což prý nepovede k bezpečnému provozu.
„Jezdím na kole často, a proto vítám nápady, jak zvýšit bezpečnost cyklistů/řidičů. A tohle je přesně případ naprostého opaku. Ve chvíli, kdy musím kličkovat mezi kanály, spíše ohrožuji sám sebe a tedy i řidiče. Za tohle by měly padat hlavy,“ říká na v diskuzi na Facebooku Jan Novák. „Je to mazec. Každých cca 10 metrů je cyklista před rozhodnutím, jestli se nechat srazit vybočením ze svého vyhrazeného pruhu nebo zapadnout do kanálu nebo totálně rozbité krajnice,“ zamýšlí se Lenka Nezbedová na stejné platformě.
Podobných a mnohdy i ostřejších komentářů byste za poslední dny našly desítky. Město Jihlava to vybudilo k reakci, která dopravní úpravu Tolstého ulice vysvětluje a obhajuje. „Automobilová doprava není po úpravě značení nijak omezena, řidiči naopak získali nová parkovací místa, navíc lépe zastaví před školou a nebudou tak zavazet na zastávce MHD,“ stojí ve vyjádření města.
Chodci mají dle města díky ostrůvkům kratší a bezpečnější přechody, řidičům se díky změně odbočovacích pruhů lépe zatáčí z náměstí Svobody do Křížové ulice. A zmiňované poškozené kanálové vpusti v pruzích pro cyklisty? K jejich opravě se má přistoupit nejpozději na jaře. „Žádná z vpustí na Tolstého a náměstí Svobody není vyloženě havarijní, proto to podle nás tolik nespěchá,“ vyjádřil se při iDnes tiskový mluvčí Radovan Daněk. Zkrátka a dobře - za vodorovným dopravním značením na Tolstého ulici si magistrát pevně stojí.
David Beke pak na logickou otázku, proč vyznačení cyklopruhů nepočkalo až na tyto dokončení oprav, zmínil, že bylo potřeba prioritně vyřešit novu zastávku MHD a na to musely navazovat i úpravy dopravního značení. „A tyto práce bylo nutné provést před zimou,“ dodal.
Beke zmiňované úseky již několik projel a efekt změn chválí. „Jsem pro v takových úpravách pokračovat i v budoucnu.“ Už nyní je zřejmé, že v podobném duchu se budou měnit ulice Brněnská směrem k Tesku nebo Havlíčkova ulice směrem k Bille.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.