Počasí dnes12 °C, zítra15 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

Velký krok pro Česko a obrovský skok pro Jihlavu. Vysokorychlostní trať zde bude mít dva terminály

Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý schválila studii proveditelnosti dvou plánovaných vysokorychlostních tratí, které mají spojit Prahu s Brnem a Brno s Ostravou. Vedle terminálu v centru Jihlavy byl mimo jiné poprvé oficiálně přiznán i vznik nového terminálu u Pávova.

Schválením studie proveditelnosti tak došlo k ověření, že vybudování daných vysokorychlostních tras je ekonomicky efektivní a Správa železnic může pokračovat v přípravě daných úseků.

První úsek vysokorychlostních tratí má být zprovozněn v roce 2030, se začátkem výstavby se počítá v roce 2025, a to v úseku Praha-Běchovice – Poříčany. V roce 2027 má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a v blízkosti Brna. V roce 2029 je v plánu začátek realizace tratě přes Vysočinu, která tak získá zásadní zlepšení dopravní obslužnosti.

V úseku Praha-Brno byla zvolena varianta, která spojuje českou a moravskou metropoli severním koridorem. U Jihlavy pak trať povede v souběhu s dálnicí D1 a dá vzniknout novému terminálu v Pávově mezi firmou Bosch Diesel a dálnicí. Zde bude možnost sjezdu na konvenční tratě, rychlé spojení a výrazné zkrácení jízdních dob tak získají i obyvatelé Havlíčkova Brodu nebo Žďáru nad Sázavou. Druhý terminál vznikne přímo v centru Jihlavy v místě současného městského nádraží.

Správa železnic chce na vysokorychlostní trati terminál u Jihlavy

Na Vysočině navrhne Správa železnic vedení vysokorychlostní tratě (VRT) s terminálem u Jihlavy. Studii proveditelnosti s tímto doporučením této trasy měla v létě předložit ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy. Kraj Vysočina má zatím...

"My vnímáme vysokorychlostní trať od začátku jako něco, co by pro Kraj Vysočina v budoucnu mohlo mít velký ekonomický a i socioekonomický přínos," řekl již dříve hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek (ODS a STO). „Výrazné zkrácení dojezdových časů pomůže udržet obyvatelstvo v regionech, přivést investory a obecně zatraktivnit napojené části republiky. Ekonomika v Jihlavě poletí nahoru,“ souhlasí Martin Švehlík, který přípravu VRT na Správě železnic vede, s tím, že Jihlavě a okolí má nová vysokorychlostní trať přinést až 18 tisíc nových pracovních míst.

Na obou připravovaných tratích budou vlaky jezdit maximální rychlostí až 320 km/h. Nejrychlejší vlaky pak stihnou cestu mezi Prahou a Brnem, respektive Brnem a Ostravou, za 1 hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se pak lidé mohli dostat vlakem za 40 až 50 minut, z Jihlavy do Brna ještě o něco dříve. Cesta vlakem z Jihlavy do těchto měst teď trvá přes dvě hodiny.

Správa železnic už má v intenzivní přípravě hned 300 kilometrů plánovaných vysokorychlostních železničních tratí. Dosavadní plány systému VRT v Česku počítají s celkovou délkou sítě kolem 700 km.

Hodnocení článku je 64 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Ministerstvo dopravy | Zdroj Ministerstvo dopravy, Správa železnic

Štítky Jihlava, doprava, vysokorychlostní trať, železnice, terminál, Pávov, Brno, Česko, Praha, Ostrava, Správa železniční dopravní cesty, Ministerstvo dopravy České republiky, Kraj Vysočina, Robert Bosch GmbH

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Velký krok pro Česko a obrovský skok pro Jihlavu. Vysokorychlostní trať zde bude mít dva terminály | Doprava | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.