Silné mrazy, které poslední dny panují nejen na Vysočině, ovlivňují také cestování v jihlavské městské hromadné dopravě (MHD). Všichni cestující si od pondělí 15. února budou muset dveře v trolejbusech a autobusech otevírat pomocí tlačítka. Jak informuje jihlavská radnice, troleje už by ale měly být bez námrazy.
„Mrazivé počasí nezpůsobuje problémy v jihlavské MHD. Vozy jezdí bez zpoždění a netvoří se teď ani námraza na trolejích. Pouze několik trolejbusů, jejichž elektronika je podobně jako u některých rychlovlaků náchylná na silnější mráz, zůstává preventivně ve vozovně a jsou nahrazeny jinými bezproblémovými vozidly,“ sdělil Radovan Daněk, mluvčí jihlavské radnice.
Tento problém Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) intenzivně řeší s jejich dodavatelem. I přes naplno fungující topení ale byla cestujícím i řidičům zima. „Dopravní podnik proto zavádí mimořádné opatření, kterým chce zabránit mrazům uvnitř vozů. Reagujeme tak na četné podněty, které jsme obdrželi od cestujících a řidičů MHD. Dveře bude nutné od pondělí 15. února opět otevírat tlačítkem,“ uvedl předseda představenstva DPMJ Radim Rovner.
Podle jeho slov lidé stejně nosí rukavice a také uvnitř vozidel používají madla a tlačítka se znamením k zastavení. Minimalizovat šíření nákazy koronaviru automatickým otevíráním všech dveří na každé zastávce se proto podniku nezdá v této době efektivní a účelné. Dočasně se proto přestávají automaticky otevírat všechny dveře na každé zastávce, na které nastupuje například pouze jediný cestující. Venkovní tlačítka budou pravidelně dezinfikována. K automatickému beztlačítkovému otevírání všech dveří se DPMJ vrátí, pokud to bude potřeba.
Podle předsedy představenstva bude Dopravní podnik města Jihlavy po Plzni druhým dopravním podnikem v zemi, kde se začne na troleje automaticky aplikovat tekutina zabraňující námraze inovovaným zařízením od společnosti Esko. Instalace na trolejbus Škoda 26 Tr proběhne koncem příštího týdne. „Už by se tak neměla opakovat situace z loňského listopadu, kdy po nočním mrholení v mrazech namrzly troleje tak, že řada trolejbusů nabírala zpoždění,“ vysvětluje Daněk.
Od loňska se musí DPMJ vyrovnávat s citelným úbytkem cestujících i poklesem tržeb. Za rok 2020 ubylo celkem 30% cestujících a o 208 tisíc kilometrů meziročně klesl nájezd kilometrů. DPMJ utržil v roce 2020 38,43 milionů korun, což je o víc než 11 milionů korun méně než v roce 2019 s tržbami 49,73 milionů korun. DPMJ proto už od dubna 2020 přijal celou řadu úsporných opatření, aby eliminoval propad výnosů z jízdného a zájezdové dopravy. Pomohly i kompenzační programy. Od města Jihlavy DPMJ na roky 2020 a 2021 získal kompenzaci ztráty ve výši 99 mil. Kč.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.