čtvrtek 28. května 2020 Vilém

SŽDC: Levnější varianta vedení vysokorychlostní trasy přes Vysočinu bude severně

Ze zvažovaných variant vedení vysokorychlostní trati (VRT) mezi Prahou a Brnem vychází podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na Vysočině nejlépe trasa severním směrem. Její stavba má být až o třetinu procent levnější než vedení dráhy přes Pelhřimovsko, kde je navíc vodárenská nádrž Švihov.

Trať pro vlaky s rychlostí až 320 kilometrů v hodině by tak Vysočinou mohla vést přes Světlou nad Sázavou, Jihlavu a Velké Meziříčí. Celá VRT mezi Prahou a Brnem by mohla být rozestavěná v roce 2030, řekl dnes novinářům v Jihlavě ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.

Zástupci SŽDC dnes v Jihlavě představili první výstupy ze studie proveditelnosti VRT mezi Prahou a Brnem. „Víme, že varianta severní, to znamená varianta přes Poříčany a Světlou nad Sázavou, při výrazně nižších nákladech plní úplně stejné cíle jako varianta přes Benešov," uvedl Radek Čech. Volbu severní varianty podle Čecha ale ještě musí schválit ministerstvo dopravy.

Důležité napojení na krajskou Jihlavu 

S návrhem SŽDC byl spokojený radní Kraje Vysočina Jan Hyliš (ČSSD), který má na starosti dopravu. „Do vyhledávací studie byly zapracovány i naše připomínky," uvedl. Za důležité považuje napojení VRT na krajskou Jihlavu. Podle dnešních informací SŽDC by v Jihlavě mohl vzniknout terminál v části Pávov.

Příprava stavby VRT mezi Prahou a Brnem je podle Čecha pro SŽDC prioritou. „Chápeme ji jako základ budoucího systému rychlých spojení v České republice," uvedl. Tratě budou mít přesah do zahraničí. Dokumentaci pro územní řízení by správa železnic chtěla letos zadat pro úsek z Prahy do Poříčan a příští rok pro úseky do Světlé a od Brna k Velkému Meziříčí, kde je zřejmé, kudy trasa povede. „Ve variantách budeme s krajem řešit ideální trasu pro ten prostřední úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkým Meziříčím," uvedl.

Stavební povolení v roce 2025

Stavební povolení pro první úseky VRT by chtěla SŽDC mít v roce 2025, pak by měly následovat další úseky. „Tak, aby v roce 2030 byla ideálně celá trať mezi Prahou a Brnem již rozestavěná, některé úseky možná už i dokončované," doplnil Čech. Pro uskutečnění projektu je podle něj důležitá podpora vlády i parlamentu.

Vysokorychlostní trať by měla zkrátit vlakové spojení mezi Prahou a Brnem přibližně na hodinu. Odhadované náklady její stavby podle Čecha převyšují 100 miliard korun. Jeden kilometr tratě bez mostů a tunelů podle něj stojí zhruba 400 milionů. Na Vysočině zvažuje SŽDC kromě Jihlavy umožnit sjezd vlaků z VRT u Světlé nad Sázavou, u Velkého Meziříčí, případně Velké Bíteše.

Na Vysočině v minulosti proti vedení VRT protestovala řada obcí. V místech, kde je vedení trasy už zřejmé, podle Čecha SŽDC komunikuje s kraji a starosty. Směr trati se podle něj měnit nedá, ale je možné ji umístit do mělkého zářezu nebo zakrýt.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky železnice, SŽDC, vysokorychlostní trať

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.