Skoro osm tisíc kilometrů v náročných podmínkách čeká účastníky 46. ročníku legendární Rally Dakar. Letošní ročník sice startuje o něco později než ty předchozí, má ale být ještě náročnější. Mezi startujícími je zřetelná i stopa z Vysočiny.
Mezi favority závodu automobilů patří Martin Prokop z Jihlavy navigovaný již tradičně Viktorem Chytkou. I letos budou mít k dispozici Ford Raptor přezdívaný Shrek, půjde ale o zcela nový vůz.
Pilota donedávna sužovaly problémy se zády, spolujezdec zase měl na konci minulého roku covid, oba už jsou ale v pořádku. „Cesta byla hodně dlouhá, vyrazili jsme ve tři ráno a dojeli sem o půlnoci. Let nebyl nejkratší a letos jsme museli ještě asi čtyři sta kilometrů dojet,“ vzkázal po příjezdu do dějiště závodu jezdec.
Další auto v týmu mít Martin Prokop nebude, ale krýt záda mu v jeho dřívějším fordu budou Karel Trněný s Michalem Ernstem. „Kája chce hlavně dojet, dohodli jsme se, že nám poveze hromadu dílů a když budeme potřebovat, tak nám pomůže. Dobrý pocit, že tam nebudeme sami,“ ocenil jihlavský závodník a zmínil, že konkurence je brutální.
Skvělých pilotů ve vozech nejvyšší specifikace T1+ bude přes třicet, to by ještě pár let zpátky znělo jako sci-fi. Zatímco dříve tak míval závodník z Vysočiny za cíl umístění v první pětce, nyní chce dojet v širší špičce, což by mohlo být zhruba top ten.
Loni se Prokopovi dařilo, do nejlepší desítky se dostal hned na začátku dlouhého závodu a udržet se tam až do cíle. Nakonec vyrovnal své a zároveň české maximum v kategorii aut, šesté místo.
Po pauze se letos vrací na start i Tomáš Ouředníček, rodák z Brna, který žije a pracuje ve Velkém Meziříčí. Ten má z Vysočiny i spolujezdce, David Křípal bydlí v Kamenici. A je to návrat ve velkém strylu, posádka pojede v továrním týmu, konkrétně bude řídit Toyotu Hilux GR T1+ v barvách nového českého týmu Toyota Gazoo Racing Czech. Jde o auto koncepčně shodné s vítězným autem z posledních dvou Dakarů.
Co se umístění týká, v minulosti jezdec mluvil a nejlepší desítce, před odjezdem ale říkal, že si chce závod užít, s vozem se seznámit a dojet až do cíle. Celý projekt je koncipován na minimálně pět let. Před startem si ale situaci trochu zkomplikoval. „Trochu jsem se opřel o skálu a máme hodně rozbito. Nový setup, který jsme v noci dostali, nebude asi ten pravý,“ informoval jezdec na sociálních sítích. Na start se však samozřejmě postaví.
Češi samozřejmě budou mít početné zastoupení i v dalších kategoriích. Tradičně silní budou mezi kamiony, kde posádka Martina Macíka s Františkem Tomáškem a Davidem Švandou obhajuje druhé místo. Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Jiřím Strossem se pak vrací na závod, který loni vedli, než museli po nešťastné nehodě odstoupit.
Mezi motorkáři byl loni nejlepší Martin Michek, další velmi známá jména jsou Libor Podmol nebo David Pabiška.