Jihlavská MHD se těší velké popularitě, nikdy v historii nejezdilo městskými autobusy a trolejbusy více lidí než v současnosti. Uvažuje ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner o návratu kloubových autobusů? Co si myslí o dvou nových zastávkách, které letos vzniknou? A je potřeba prodlužovat časy spojů z důvodu hustého provozu? Nejen na tyto otázky odpověděl v následujícím rozhovoru.
MHD jezdí historicky nejvíce lidí. Plánujete po posílení spojů loni v září další zkrácení intervalu v časech, kdy je to třeba?
Vzhledem k očekávaným poměrně velkým výlukám elektrické trakce a s tím spojenou potřebou náhradní dopravy v autobusech během jara a léta tohoto roku není další posílení intervalů spojů MHD v plánu, ani v našich možnostech.
Samozřejmě jsme ale nerezignovali na drobné změny na základě podnětů od cestujících jako je například rozšíření obsluhy zastávky Zoologická zahrada o linku 10 a další.
Neuvažujete o návratu kloubových vozů, které mají větší kapacitu?
Nasazení kloubových vozů v tuto chvíli neplánujeme vzhledem k jejich problematickému využití mimo dopravní špičku v pracovních dnech a to ještě pouze ve dnech školní výuky. DPMJ ale jeden kloubový trolejbus 15 Tr vlastní. A využívá pro účely retrolinek.
Jaký je vlastně stav vozového parku? Kolik máte autobusů, kolik trolejbusů, jakého průměrného stáří a jaká bude letos obměna?
Trolejbusů máme 13 parciálních, 26 bez baterie a jeden retrotrolejbus, takže celkem 40 kusů. Autobusů máme 38 v provozu MHD a jeden retroautobus, takže celkem 39 autobusů. V září letošního roku nasadíme dva nové autobusy SOR NS 12 CNG, v blízké době budeme vypisovat výběrové řízení na až 20 nových trolejbusů s dodáním v letech 2026 a 2027.
V tomto roce má začít stavba Jihozápadní trolejbusové tangenty, co je letos v plánu?
Práce začnou přibližně za měsíc budováním základových patek nových trakčních stožárů. Už teď je možné vidět oranžové kolíky od geodeta s jejich přesnou polohou na Hradební ulici v místě křižovatky se Žižkovou ulicí.
V letošním roce plánujeme výstavbu nového trolejového vedení v celé ulici Žižkova od křižovatky s Hradební po smyčku u čerpací stanice ONO na křižovatce s Rantířovskou. Dále pak vybudování nové trakční měnírny U Cvičiště a potřebných napájecích kabelů.
A ovlivní tyto práce nějak cestující v MHD?
Neměly by se jich nijak dotknout, pouze musí v určitém termínu počítat s tím, že klasické trolejbusy na linkách H a D dočasně nahradíme autobusy nebo parciálními trolejbusy.
Mohla by se letos posunout integrace s VDV v tom smyslu, aby se na jízdní doklad z MHD dalo jezdit i linkovými autobusy a vlaky?
Takto to už dnes funguje v samotné Jihlavě a jejich příměstských částech při použití časové jízdenky na 30 minut a 24 hodin nebo při použití časového kuponu. O dalším rozšíření se v tuto chvíli neuvažuje
Loni vznikla zastávka u zoo, kterou veřejnost nejdříve chtěla a pak kritizovala. Letos mají přibýt Dvořákova a U Soudu – jaké jsou reakce na tyto novinky?
Zastávka Dvořákova je určitě potřeba, což se ukázalo například v období uzavírky Masarykova náměstí, kdy se zřizovala jako náhradní zastávka a stala se poměrně velmi vytíženou. Její význam ještě vzroste po otevření Horácké multifunkční arény.
Zastávka U soudu vzniká v souvislosti s přesměrováním linek E a H na nově budovaný centrální dopravní terminál a předpokládá se její dobré vytížení cestujícími. I proto již byla linka E prodloužena až na konečnou v Ráji, aby se cestující z Centrálního dopravního terminálu dostali přímým spojem na Masarykovo náměstí dolní a do oblasti Znojemské ulice. Linka H pak z CDT a této zastávky v intervalu 20 minut obslouží zastávky VŠPJ, oblast okolo Nemocnice Jihlava a Žižkovu ulici.
V Jihlavě loni přibylo přes tisíc aut, vnímáte větší provoz, zpožďují se vozy nebo musíte upravovat jízdní řády ve smyslu prodlužování jízdní doby?
Ano, silný provoz a z toho plynoucí zdržení našich spojů je bohužel už dlouho každodenní realita. Dopravní podnik je vzhledem k zahušťování provozu v Jihlavě nucen prodlužovat jízdní doby spojů MHD především v odpolední dopravní špičce. To znamená, že jízdní řády už připravujeme s tím, že počítáme se zdržením spojů v kolonách. Takto byly v roce 2023 upraveny jízdní doby na linkách H a G, od září 2024 také na páteřní lince B. Tento stav samozřejmě výrazně zvyšuje personální potřebu na obsazení linek MHD a ve svém důsledku i celkové náklady, které musí Statutární město Jihlava na MHD vynakládat.
Chtěl byste závěrem říct ještě o nějaké novince, které se Jihlavané letos v souvislosti s MHD dočkají?
Za zmínku možná stojí ještě naše další aktivita směřující k větší čistotě Jihlavy a hlavně k většímu komfortu našich cestujících. Loni jsme na úklid zastávek nasadili jednu naší pracovnici, která se stará o zametání, čištění a umývání zastávek. Je až nepochopitelné, jak se někteří lidé chovají, když například odhazují nepořádek pod sebe, místo aby ho odložili do koše nebo do popelnice. Víc o činnosti naší pracovnice psaly Ježkovy oči. Video o úklidu zastávek najdete na YouTube kanálu DPMJ.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.