Aktuálně

Na Duklu do HMA za méně než dvě stovky? Čekali jsme to horší, říkají čtenáři Drbny více...

Jihlava je druhá v soutěži o nejlepší parkovací systém, místní hlasují pro Tábor více...

Aktivitu klíšťat ovlivňuje počasí. Mapa ukáže, kde jich je na Vysočině nejvíce více...

Vražda Roma Tibora Berkiho ve Žďáru před 30 lety vyvolala protesty proti rasismu více...

O kontrolu znamének byl v Jihlavě zájem. Hodinu a půl ve frontě, řekl první čekající více...

Za sportem do modré zóny. Ve fialovém režimu u Českého mlýna jsou dvě hodiny zdarma více...

Byly to nejtěžší roky mého života, říká Jakub Škarek o svém působení v Americe více...

Potřebujete volat 155? Nepanikařte, odpovídejte na otázky a s operátory se nehádejte

Autoři | Foto ZZS Kraje Vysočina / Facebook

Možná už jste se v té situaci ocitli. Museli jste pro své blízké či kvůli sobě volat na linku 155. Tato tři čísla asi každý vytáčí s určitým respektem a také s pocitem, že může jít o nejdůležitější hovor v našem životě. Jak tedy správně komunikovat s operátorem této tísňové linky, aby byla pomoc maximálně efektivní?

Co bude operátora zajímat?
- co a kde se stalo (co nejpřesněji lokalizovat místo události)
- kolik osob je postižených (v případě dopravní nehody)
- je postižený při vědomí?
- dýchá?
- krvácí?
- jaké má bolesti?
- jméno a příjmení postiženého, je- li to možné

Každý volající na linku 155 je určitě pod velkým tlakem, rozhodnout může každá vteřina. Uvědomují si to i sami záchranáři a operátoři. „Proto v případě, že tísňovou linku na svém telefonu vytáčíte, nepanikařte, uklidněte se a postupujte přesně podle pokynů zdravotnického operačního střediska. Hlas, který se vám za sluchátka ozve, je připraven vyřešit i ty nejméně předvídatelné situace ve vší zodpovědnosti a svědomitosti,“ říká Petr Janáček, mluvčí krajské záchranné služby na Vysočině.

Lidé, kteří na lince 155 pracují, jsou zdravotníci speciálně vyškolení na práci v takto extrémně náročném povolání. Proto je velmi důležité jim důvěřovat, neskákat do řeči a nehádat se s nimi. Jak Janáček dále uvádí, každá otázka, která od operátora na lince 155 zazní, má své opodstatnění, proto je důležité odpovědět na každou položenou otázku.

„Pomoc je vyslána bezprostředně po lokalizaci místa události. Až se vám teda bude zdát, že dispečer svými otázkami celou situaci jen zdržuje, pak vězte, že v tu dobu je sanitka dávno na cestě a on pouze získává podrobnější údaje, které následně přeposílá posádce mířící k vám,“ dodává Janáček.

Na závěr je třeba dodat ještě to, že hovor na tísňové lince 155 vždy ukončuje operátor.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky pomoc, linka, 155, záchrana, operátor, tísňové volání

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.