Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Zákon o podpoře v bydlení a podpora bydlení obecně jsou u nás široce diskutovaná a hlavně dlouhodobě koncepčně neuchopená témata. Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s resortem práce a sociálních věcí nyní přichází s vlastní verzí zákona, který má přinést systémové řešení této problematiky.
Jsem opravdu rád, že jsme se konečně pohnuli od koncepcí na papíře k paragrafovému znění zákona. Nicméně, tady mé nadšení z připravované legislativy bohužel končí. Ministerstvo zajisté chce pomoci lidem v nouzi a také legislativně ukotvit podporu v bydlení, což je naprosto v pořádku a více než potřebné, ale počíná si přitom velmi nešikovně a v mnoha ohledech až sporně. Pojďme se nyní více do detailu podívat, kde vidím největší slabiny připravovaného zákona.
Jako ekonom vidím hlavní problém v dalším nárůstu mandatorních výdajů a rozšiřování státní správy, aniž by bylo přesně propočítáno, zda je takovéto pro rozpočet velmi nákladné plošné opatření vůbec nutné. Ministerstvo totiž chce vytvořit síť zhruba 200 kontaktních míst v každé obci s rozšířenou působností, kde bude domácnostem nebo jednotlivcům v bytové nouzi nabízeno specializované poradenství. To znamená stovky nových úřednických míst na obecních i krajských úřadech. Úplně přesvědčen nejsem také o funkčnosti takového řešení, kdy není vůbec jasné, jak bude fungovat vzájemná spolupráce mezi sociálními službami, obcemi, krajem, pronajímateli a státem.
Kapitola sama o sobě je poskytování bytů do systému sociálního bydlení. Česká republika dlouhodobě trpí nedostatkem bytové výstavby. Nový stavební zákon může pomoci, ale jeho dopady pocítíme až v řádu několika let. To znamená, že většina soukromých majitelů nebo obcí s bytovým fondem nemá nyní naprosto žádný problém své byty okamžitě pronajmout za tržní nájemné. Ministerstvo počítá, že jeho systém garancí a kompenzací je natolik pro majitele bytů atraktivní, že je namotivuje se do systému sociálního bydlení zapojit. No nejsem si jist, zda navrhované garance a kompenzace a s nimi spojené nemalé státní výdaje očekávaný efekt přinesou.
Stranou dávám, že připravovaný zákon neřeší dostatečně i jiné než finanční aspekty problematiky sociálního bydlení a naprosto opomíjí možnosti vzniku nových sociálních bytů nebo jiného typu ubytovacích kapacit. To je zajisté ušlá příležitost.
Jednoduše – bez výstavby prostě nevzniknou nové volné byty! A abych končil pozitivně. Dobrým krokem pro cenu výstavby v České republice bude snížení sazby DPH na 12% pro výstavbu staveb pro bydlení, což se týká i bytových domů s byty do 120 m2 podlahové plochy. Tohle je přesně příklad pozitivních a funkčních opatření důležitých pro budoucí výstavbu.
No, máme před sebou ještě hodně práce a očekávám nad zákonem bouřlivé debaty. Uvidíme, jakým směrem se nám nakonec podaří podporu v bydlení posunout.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.