Zakázat ve školách mobilní telefony chce 73 procent českých učitelů základních škol, proti je asi pětina. Vyplývá to z průzkumu který mezi učiteli uskutečnil vydavatel učitelských průkazů ITIC, společnost GTS Alive. Naopak umělou inteligenci ve výuce či při přípravě využívá 56 procent učitelů středních a základních škol, na Slovensku je to 29 procent. Průzkum se zaměřil i na spokojenost učitelů s vedením škol. Společnost GTS Alive o tom informovala v tiskové zprávě.
Průzkum se konal v listopadu a prosinci loňského roku mezi 2393 učiteli základních a středních škol v Česku a na Slovensku. V ČR ho zajišťovala společnost GTS Alive, na Slovensku sdružení CKM SYTS, které je také vydavatelem průkazů ISIC a ITIC.
Například Francie zakázala žákům základních a středních škol používat telefony v prostorách školy už v roce 2018. Norsko nedávno oznámilo zavedení minimální věkové hranice 15 let pro užívání sociálních sítí. Používání mobilních telefonů ve školách i školních družinách se chystá zakázat například i dánská vláda. Zákaz používání mobilních telefonů platí například ve všech šesti základních školách ve Vsetíně.
S tvrzením, že žáci jsou v zásadě stejní, jako když chodili do školy oni sami, souhlasí pětina dotázaných učitelů, tři čtvrtiny si to nemyslí. „V souvislosti s některými incidenty z poslední doby jsme se v průzkumu také ptali na atmosféru ve třídách. Ta se podle téměř tří čtvrtin učitelů v posledních letech proměnila k horšímu včetně disciplíny a motivace žáků. Roli v tom sehrává zhoršené psychické zdraví dětí, které za problém považuje 80 procent pedagogů. Polovina učitelů také ještě na svých žácích pozoruje vliv uzavřených škol během covidu,“ řekl ředitel společnosti GTS Alive Radek Schich.
Průzkum se zaměřil i na to, jak hodnotí učitelé vedení svých škol. Podle téměř dvou třetin z nich vede ředitel či ředitelka danou školu kvalitně. Opačný názor má necelá pětina, zbytek respondentů uvedlo, že neví. Téměř tři čtvrtiny učitelů uvedly, že v případě obtížnějších situací dostávají od vedení školy dostatečnou podporu.
Více než deset procent učitelů uvedlo, že během typického školního roku se ani jednou neuskuteční hospitace někoho z vedení v jejich hodině. U více než třetiny učitelů je to jednou, u 30 procent dvakrát v typickém školním roce.
Většina dotázaných pedagogů, kteří učí méně než tři roky, uvedla, že cítí docela velkou nebo velkou podporu od vedení školy a kolegů. Jejich pracovní motivace v tomto školním roce je podle průzkumu vyšší než u jejich zkušenějších kolegů. Pokud začínající učitelé něco kritizují, je to například administrativa, určité pohrdání ze strany některých rodičů a žáků či neochota části jejich kolegů používat moderní digitální technologie, ukázal průzkum. Práce s žáky je většinou velmi baví.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám