Aktuálně

Zemřel František Suk, dlouholetý učitel a ředitel středních škol na Jihlavsku více...

Lidé na Vysočině se přiotrávili látkou HHC. Rodiče mají poučit děti o nebezpečí více...

Nehoda v Jihlavě. Řidič nedal přednost muži na kole, který jel v cyklopruhu více...

ANKETA: Oprava Brány Matky Boží v Jihlavě vyvolává debatu. Kámen, či omítka? více...

Přechod na střední školu bude pro Ukrajince náročný, varují experti

Autoři | Foto EDUCAnet

České základní školy čeká podle odborníků další náročná fáze adaptace ukrajinských žáků. Konkrétně jde o přechod na střední školy, upozornili experti z Národního institutu SYRI. Učitelé by se měli soustředit na přípravu, aby se přijímací zkoušky nestaly nepřekonatelnou bariérou.

Podle výzkumu SYRI se základní školy až dosud soustředily hlavně na sociální adaptaci, tedy na to, aby ukrajinští žáci navázali dobré vztahy se spolužáky a učiteli. Data přesto ukazují tendenci k vytváření národnostně homogenních skupin uvnitř tříd. Odborníci proto doporučují zařazovat ukrajinské žáky do tříd tak, aby jejich zastoupení nepřesahovalo 20 procent. Dnes zveřejněná studie má přispět ke zlepšení situace.

„Výzvou pro české školy, ve kterých je v této chvíli zhruba 50 tisíc ukrajinských dětí, je klást větší důraz na akademickou adaptaci ukrajinských žáků. Řada z nich vnímá českou školu jako snadnou. To ale mimo jiné souvisí s menším výukovými nároky pedagogů, k čemuž školy přistoupily ve snaze podpořit sociální adaptaci a well-being ukrajinských žáků," uvedl výzkumník SYRI Petr Hlaďo. Pojem well-being označuje dobrou pohodu.

Jedním z cílů dalšího snažení českých pedagogů by však měla být také příprava ukrajinských žáků ve vyšších ročnících základních škol na přijímací zkoušky na střední školy. „Tento horizont učitelé vnímají jako kritický a v rámci našeho výzkumu vyjadřovali obavy, že tento posun ukrajinští žáci nemusí zvládnout," uvedla Klára Šeďová, která v rámci SYRI vede výzkumnou skupiny zaměřenou právě na vzdělávání.

Jedno z doporučení SYRI směrem k českým školám je to, aby stanovovaly ukrajinským žákům přiměřené vzdělávací cíle. Vědci také navrhují posílit diagnostiku jejich specifických vzdělávacích potřeb nebo využívat promyšlené postupy diferenciace výuky, které umožní zohlednit individuální rozdíly znalostí a dovedností jednotlivých ukrajinských žáků. Akademickou i sociální adaptaci může podpořit práce v národnostně smíšených skupinách. Český školám by také pomohlo dostat do systému učitele, kteří jsou kvalifikovaní pro výuku češtiny jako cizího jazyka.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vědci, vzdělání, škola, střední, student, uprchlík, Ukrajina

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.